Gå til innhold

Bare en litt absurd tanke..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om ditt barn hadde ligget for døden i organdonasjon kø.

Kunne du da ha reist til et u-land å kjøpt organet fra en fattig familie som solgte organer fra sitt eget barn for at DITT barn skulle kunne leve??

Svar helt ærlig og ha til ettertanke at denne familien hadde solgt organer til andre uansett om du selv ikke hadde kjøpt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om akkurat DENNE familien uansett ville solgt sitt barns organer, betyr ikke at det er OK å kjøpe organer på denne måten.

Det at folk velger å kjøpe organer i slike tilfeller gjør jo at fattige familier ser at dette er en måte å tjene penger på! - og da vil jo bare fler og fler gjøre det. Og er det nok penger å hente på dette, kan fattige familier få barn ene og alene for å kunne selge barnets organer! Det er mange land hvor det er lukurativt med stjålne organer (virkelig stjålne - kidnappet, dopa, opereret og så kastet ut på gaten).

Nei til stjeling og salg av organer! (Men jeg sier absolutt ja til frivillig donasjon!)

Jeg forstår at man gjerne ønsker at sitt eget barn skal overleve, men jeg ser ikke at det på noen som helst måte kan være etisk riktig å kjøpe organer for at mitt barn skal overleve, når det går på bekostning av et annet barns livskvalitet (og kanskje livet til dette andre barnet). Og hvordan ville barnet selv ha reagert den dagen han eller hun fikk vite at hjertet/lungen/nyren han eller hun har fått transplantert fant veien til hans eller hennes kropp på nettopp denne måten!?

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort...

Har ikke barn selv, men tror et menneske kunne gjort hva som helst for å reddet sitt eget barn!

Grusomt ja, men jeg er ærlig

Skrevet

Skal ærlig sies at jeg ville gjort hva som helst for å redde mitt barn.. så Ja.

Skrevet

Nei, jeg hadde aldri kjøpt et organ fra et fattig familie som ville selge sitt eget, friske barn, for at mitt syke barn skulle overleve.

Men jeg skjønner jo hva du tenker. Den fattige familien trenger penger, og har kanskje et barn for mye, og jeg har mange penger og vil redde mitt barn.

Nei, det er vanskelig. Kanskje jeg ville tenkt annerledes om jeg hadde hatt barn og var i den situasjonen.

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er mulig å svare på sånt. Jeg sier jo absolutt ikke nå, men hva som går gjennom hodene til folk som sitter og ser barnet sitt dø.. Det kan jeg sikkert ikke forestille nå.

Men vil jo gjerne tenke at jeg ikke kunne gjøre noe sånt. Men hvem vet. Folk kan gjøre mye rart i vanskelige situasjoner, så jeg har ingen illusjoner.

Endret av Bond
Skrevet

Ja, det ville jeg ha gjort, men jeg ville først sjekket om det var mulighet for at jeg eller en annen person i familien kunne donere. Ville nok gått langt for å redde livet til menneskene jeg er glad i.

Skrevet

Nei, aldri. Jeg hadde tenkt på at jeg kanskje tok livet av et annet barn, også ville jeg sett for meg situasjonen hvis det barnet som ble fratatt livet (eller fikk forkortet liv og ble brukt på den måten) var min lille jente eller gutt.

Selvfølgelig er det et vanskelig spørsmål, i allefall om noen la frem dette alternativet hvis jeg og mitt barn var i den situasjonen, men for meg ville det aldri falle meg inn uten at andre satte ideén i hodet på meg, og selv da hadde jeg ikke klart å gjøre noe sånt.

Ja, hadde valget stått mellom å redde noen jeg var glad i eller en vilt fremmed, så hadde det blitt den jeg var glad i, uansett alder. Å drepe et uskyldig menneske, spesielt et barn... Nei. Bare...nei.

Som noen andre sa så vil en sånn handling medføre problemer for enda flere enn de som blir rammet i første omgang, pga supply and demand. Det tviler jeg på at jeg ville ha tenkt på i den situasjonen da, så jeg holder meg til å si at å ta et barns liv for å redde et annet er noe jeg aldri kunne gjøre.

Skrevet

Nei..

Ser det er flere her som sier ja.

For noen egoistiske onde mennesker. Dere setter deres egne ønsker foran et annet barns liv.

Er deres barn verdt så mye mer at dere er villige til å støtte en helt for jævlig organisasjon? Hvor følgene av det dere hadde gjort ville skapt et større marked.

Selvfølgelig er man glad i barna sine. Og man skal selvfølgelig prøve å hjelpe ungen å bli frisk.

Men til hvilken pris? Å utnytte en fattig familie... flott. Jeg hadde ikke klart å ha det på samvittigheten min.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker rent prinsipielt nei. Men hvor prinsippene ville tatt veien om barnet mitt virkelig lå for døden, kan jeg jo ikke svare på.

Nå vet jeg ikke hvor realistisk det er, da. I vestlige land ville ikke sykehusene operert på et organ av ukjent opprinnelse. Så man må i så fall finne et land der de både har fattige man kan kjøpe av, og sykehus som er gode nok til å foreta slike operasjoner, og ikke noe kontrollsystem for donasjoner. Vet ikke hvor mange slike land som finnes?

Skrevet

Som Dhanu påpeker, så er det en del praktiske begrensninger. Men sett at det var mulig:

Jeg tviler på at jeg hadde klart å gjøre det. Men jeg lurer faktisk på om mannen min kanskje hadde klart det, og da vet jeg ikke hvor iherdig jeg hadde prøvd å stoppe ham. Dessverre.

Gjest Cipheria
Skrevet

Hehe.

Min første innskytelse var ja. Men jeg aner ikke.

Skrevet

Ikke hvis den andre ungen hadde dødd av å miste det organet.

Skrevet

Det er lett for meg å si nei. Men hvis jeg faktisk var i den situasjonen så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.

Skrevet

Jeg vil si nei, men hva jeg faktisk hadde gjort i en slik situasjon vet jeg ikke.

Gjest Consensio
Skrevet

Nei. Helt klart nei.

Selvom det hadde reddet et barn så ville det uansett bidratt til å øke drap og organstjeling.

Det er de som kjøper som er de eneste som kan regulere slikt.

Skrevet

Har ikke barn så er muligens ikke kvalifisert til å svare, men - nei, jeg kan aldri tenke meg jeg ville gjort det. Dels ville jeg ikke hatt et annet menneskes liv på samvittigheten (og jeg antar vi her snakker om et barn som ikke allerede er døden nær som donor) og dels så ville det ikke hatt noe for seg i og med at det vel er 4 timer som er maksgrensen for hva et organ kan klare fra det blir tatt ut og til det er satt inn i mottakerens kropp.

Skrevet

Det hadde jeg garantert ikke gjort.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Ja, dersom det var det eneste som sto igjen av relevante anbefalte operasjonsvirkemidler for å redde mitt barn, ville jeg ha gjort det.

Organer selges på svartebørsen, enten vi liker det eller ikke.

Samtidig ble jeg kvalm av å se en dokumentar om dette. Det var grusomt å følge familiene og barna i fattige land, som solgte sine organ til hvite vesten for å tjene penger. Ofte ble de selv syke og kunne dø etterpå, både fordi de var svake i utgangspunktet og fordi sykehusene i fattige land har dårlig og skitten standard og svak kompetanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...