Gå til innhold

Forklaring til punktene i skattelistene


Nala

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke helt klok på dette med "inntekt" i skattelistene. Hva er med i punktet inntekt? Det er altså skattbar inntekt, har jeg forstått, betyr det at det er bruttolønna minus feriepengene (som jo ikke er skattbare)? Blir forvirra, jeg :oops: Tar gjerne imot en inngående forklaring på hva som ligger i både "inntekt" og "skatt" i listene. Er jo helt grønn på dette jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Det er det tallet du finner igjen på "bunnlinja" i selvangivelsen. som sagt: bruttolønn - fradrag (mistefradrag, rentefradrag, bsu-fradrag, og andre fradrag en måtte ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var det jeg skrev i mitt opprinnelige svar her.

Så gikk jeg inn og søkte på meg sjøl, og det jeg fant der stemte hverken med Bruttoinntekt eller Nettoinntekt (Brutto inntekt minus fradrag, altså bunnlinja.)

Da ble jeg i tvil gitt. :klø:

Nala: Feriepengene er en del av brutto inntekt og skal være det. Feriepengene er beskatta i det store regnestykket (året før), men blir utbetalt uten skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

feriepengene (som jo ikke er skattbare)?

Bare en kommentar til denne utbredte misforståelsen: Feriepengene er like skattbare som resten. Feriepengene (opparbeidet året før) blir utbetalt i stedet for lønn den ene måneden om sommeren. Du skatter fullt av feriepengene og du skatter fullt av hele desemberlønningen, men i stedet for å betale like mye skatt hver eneste måned gjennom hele året så betaler du mer skatt i de 10.5 månedene resten av året hvor det trekkes skatt. (En arbeidsgiver har plikt til å trekke forskuddsskatt av lønnen din, med unntak av en måned om sommeren + halve desember.) Dette er fordi staten tror at at vi ikke er i stand til å legge av penger selv når vi skal ha ferie og når vi skal kjøpe julepresanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er fordi staten tror at at vi ikke er i stand til å legge av penger selv når vi skal ha ferie og når vi skal kjøpe julepresanger.

... og det har den jo helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men NOEN mennesker (nei, ikke meg, men mamma'n min klarer det..) Kjøper julepresanger året rundt, masse i januar faktisk (mine besteforeldre som ønsket seg et enkelt juleservise fikk det et år, mamma kjøpte det til 10 kroner tallerkenen i januar, det var nemlig 13 igjen.... (hun kjøpte tolv da)) DET har ikke staten tenkt på...

Men forøvrig har nok staten litt rett i det, de fleste av oss klarer ikke spare penger til ferie og jul av oss selv. Nordmenn i snitt er ikke så flinke til det. Og sånnsett er det jo greit at noen gjør det for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...