Gå til innhold

Mattehjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sliter med en matteoppgave, har sett meg helt blind paa den og aner ikke hvordan jeg skal ga frem for a lose den.

Konsentrasjon av medisin i blodet pa en pasient er gitt ved

C(t) = (5t)\(t^2+5)

Nar er konsentrasjonen maksimal?

Skal jeg her regne ut den forstederiverte? Det er det jeg har gjort, men sa stopper det opp for meg.

Far at C'(t) = 5 (5-t^2)\(t^2+5)^2

Er det noen som kan hjelpe meg aa forstaa litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg sliter med en matteoppgave, har sett meg helt blind paa den og aner ikke hvordan jeg skal ga frem for a lose den.

Konsentrasjon av medisin i blodet pa en pasient er gitt ved

C(t) = (5t)\(t^2+5)

Nar er konsentrasjonen maksimal?

Skal jeg her regne ut den forstederiverte? Det er det jeg har gjort, men sa stopper det opp for meg.

Far at C'(t) = 5 (5-t^2)\(t^2+5)^2

Er det noen som kan hjelpe meg aa forstaa litt mer?

Den deriverte av en funksjon forteller oss hvor raskt funksjonen endrer verdi. Når en funksjon har en maksimalverdi i et punkt t0, så må det nødvendigvis være slik at funksjonsverdien like før t0 og like etter t0 er lavere enn i punktet t0. Altså vil endringen i funksjonsverdi fra et punkt like før t0 til t0 være positiv, mens endringen i funksjonsverdi fra t0 til et punkt like etter t0 være negativ. Dette er ensbetydende med at den deriverte endrer fortegn i t0. Den deriverte må med andre ord være lik null i det punktet der funksjonen har en maksimalverdi (eller en minimalverdi). Du du trenger å gjøre er derfor å finne ut hvor den deriverte er lik null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...