AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #1 Del Skrevet 31. oktober 2010 Heisann! Jeg sliter med en matteoppgave, har sett meg helt blind paa den og aner ikke hvordan jeg skal ga frem for a lose den. Konsentrasjon av medisin i blodet pa en pasient er gitt ved C(t) = (5t)\(t^2+5) Nar er konsentrasjonen maksimal? Skal jeg her regne ut den forstederiverte? Det er det jeg har gjort, men sa stopper det opp for meg. Far at C'(t) = 5 (5-t^2)\(t^2+5)^2 Er det noen som kan hjelpe meg aa forstaa litt mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 1. november 2010 #2 Del Skrevet 1. november 2010 Heisann! Jeg sliter med en matteoppgave, har sett meg helt blind paa den og aner ikke hvordan jeg skal ga frem for a lose den. Konsentrasjon av medisin i blodet pa en pasient er gitt ved C(t) = (5t)\(t^2+5) Nar er konsentrasjonen maksimal? Skal jeg her regne ut den forstederiverte? Det er det jeg har gjort, men sa stopper det opp for meg. Far at C'(t) = 5 (5-t^2)\(t^2+5)^2 Er det noen som kan hjelpe meg aa forstaa litt mer? Den deriverte av en funksjon forteller oss hvor raskt funksjonen endrer verdi. Når en funksjon har en maksimalverdi i et punkt t0, så må det nødvendigvis være slik at funksjonsverdien like før t0 og like etter t0 er lavere enn i punktet t0. Altså vil endringen i funksjonsverdi fra et punkt like før t0 til t0 være positiv, mens endringen i funksjonsverdi fra t0 til et punkt like etter t0 være negativ. Dette er ensbetydende med at den deriverte endrer fortegn i t0. Den deriverte må med andre ord være lik null i det punktet der funksjonen har en maksimalverdi (eller en minimalverdi). Du du trenger å gjøre er derfor å finne ut hvor den deriverte er lik null. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå