AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Er ei jente på snart 21 år, har vært sammen med kjæresten min i 3 år, vi er forlovet og alt (økonomisk, bosted osv) ligger til rette for at vi kan få barn, noe som begge ønsker oss veldig og har vært veldig innstilt på det lenge (: Men så er det et problem, jeg har aldri i løpet av mine 21 år brukt noen form for p-piller, sprøyte, plaster ol. Utenom kondom. Det skal sies at jeg ikke er av den løse typen, misforstå meg riktig Av alle de gangene jeg har hatt sex, så har jeg aldri blitt gravid, ikke noen SA, ingenting ! Er ikke dette litt merkelig ? Nå er vi så innstilt på å prøve å få barn. Vi ha forsåvidt prøvd i 2 år, men ingenting har skjedd. Så jeg skal altså ringe legen min for å få en time. Fastlegen min er også gyn. så det er litt kjekt å ha en "kjent" Men det som egentlig er spørsmålet ! Jeg vil spørre om det er noe hun kan hjelpe meg med for at jeg skal bli gravid, Tror du/dere hun kommer til å synes at jeg er for ung og dermed si nei til en evnt kur med noe eller hva som skal til ? Og jeg vet jo ikke helt hva jeg skal spørre etter når jeg skal bestille time heller da, så litt hjelp hadde vært flott (: Blir glad for alle svar ! (: Vil så gjerne ha en liten en med den nydelige mannen min (: Og er veldig lei av alle skuffelsene gjennom 2 år :/ Vet jeg egentlig ikke har noe å klage på, for det er mange andre som har prøvd mye lengere enn 2 år og ikke fått det til (:
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg skjønte ikke helt jeg.. har dere brukt kondom denne tiden? Eller har dere aktivt forsøkt å bli gravide?
hegejenta30 Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Så lenge dere har prøvd i over et år så blir det gjerne foretatt full sjekk av både deg og partneren din, så de finner ut om dere kan få barn på normal måte eller trenger hjelp til å oppleve det mirakel det faktisk er å bli gravide. Så det beste er å starte med legen. Det skal ikke være aldersbetinget å få en utredning for hva som evt kan være feil.
Strix Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Har dere hatt sex uten kondom i mer enn ett år sammenhengende? Eller har dere hatt litt sex med kondom, litt uten og litt hoppe av i svingen? Det sies at det er helt normalt å prøve i inntil 12mnd uten prevansjon før en blir gravid, og etter 2år med aktiv prøving(uten prevansjon) har cirka 95% av alle blitt gravide. Det er mulig legen synes du er for ung, men det varierer veldig, det skader ikke å spørre dersom dere har prøvd aktivt lenge.
Periwinkle Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Forsto det slik at man måtte være 25 år for å få tatt tester på om man har vanskeligheter for å bli gravid. Iallefall var det noe slik gynekologen min sa sist jeg var der. Jeg var der pga utredning for PCOS, og ønsket egentlig derfor å sjekke samtidig om jeg kunne ha vanskeligheter med å bli gravid pga dette, men nei, siden jeg ikke var 25 (eller nærmet eg 25) og ikke planla å bli gravid akkurat nå, så fikk jeg ikke slike tester. Måtte vente.
Strix Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Forsto det slik at man måtte være 25 år for å få tatt tester på om man har vanskeligheter for å bli gravid. Iallefall var det noe slik gynekologen min sa sist jeg var der. Jeg var der pga utredning for PCOS, og ønsket egentlig derfor å sjekke samtidig om jeg kunne ha vanskeligheter med å bli gravid pga dette, men nei, siden jeg ikke var 25 (eller nærmet eg 25) og ikke planla å bli gravid akkurat nå, så fikk jeg ikke slike tester. Måtte vente. Jeg vet ikke om så mange tester de kan ta for å sjekke om du vil ha vanskelig for å bli gravid eller ikke. De kan teste hormonnivået og forholdet mellom ulike hormoner på ulike dager i syklusen og det kan gi en pekepinn, men ingenting er sikkert av den grunn. Å gå til kirurgiske inngrep ol. er ganske unødvendig før man i det hele tatt har prøvd. Vet om jenter yngre enn 25 som har fått prøverør, men det kan være fordi mannen har nedsatt kvalitet(noen tester dette før det har gått 1 år), mannen kan være eldre. Jenta kan ha påvist tette eggledere el.l fra andre situasjoner som gjør det umulig på naturmetoden.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Det finnes ingen nedre aldersgrense for utredning eller behandling av ufrivillig barnløshet, men noen leger har lagd seg sin egen regel. Møter du en sånn lege, så finn en ny. Vi hadde vårt første IVF forsøk når jeg var nettopp fyllt 22 år. Det var ingen leger jeg var innom som nevnte alderen min som noe negativt. Kun at siden jeg var så ung så skulle dette går den positive veien. Har dere prøvd aktivt i ett år så kan dere bli utredet for ufrivillig barnløshet.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Vi har hatt sex i snart 2 år uten noe form for prevansjon. Vi har ikke stresset med noe, men synes det begynner å bli merkelig at det ikke skjer noe ! Nå fikk typen time hos legen for å sjekke kvaliteten på sine svømmere, så da ringer jeg å bestiller en time nå jeg også ! (: Har en fastlege som er litt vrang på ting, så forundrer meg ikke om hu sier nei eller mener jeg er for ung ;O
Gjest Blush Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 Som en annen sa- får du noe problemer med legen så finn en ny. Hvis du har prøvd i to år har du krav på utredning, og så lenge du er voksen, frisk ellers og i et stabilt forhold så bør du ha rett på behandling. Jeg ble forresten henvist til IVF da jeg var 23.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 Hvis dere ikke prøver veldig aktivt å bli gravide så kan det godt hende at dere bare har vært uheldige med timingen. Det er jo ikke mange dagene iløpet av mnd at man er fruktbar. Kanksje dere skulle prøve å kjøpe en eggløsningstest for å finne ut når du er mest fruktbar? Personlig så har jeg aldri brukt p-piller el lign helt siden jeg var 16. (er 30 nå)(har kun praktisert hoppe av i svingen teknikken). Men jeg har aldri blitt gravid. (heldigvis). Men da jeg og mannen min prøvde så ble vi gravide på første forsøk!! Helt utrolig!
Gjest Alabama Skrevet 10. november 2010 #11 Skrevet 10. november 2010 Forsto det slik at man måtte være 25 år for å få tatt tester på om man har vanskeligheter for å bli gravid. Iallefall var det noe slik gynekologen min sa sist jeg var der. Jeg var der pga utredning for PCOS, og ønsket egentlig derfor å sjekke samtidig om jeg kunne ha vanskeligheter med å bli gravid pga dette, men nei, siden jeg ikke var 25 (eller nærmet eg 25) og ikke planla å bli gravid akkurat nå, så fikk jeg ikke slike tester. Måtte vente. Ettersom jeg vet, er det ingen nedre aldersgrense på IVF. Heller ikke for å sjekke fruktbarhet. Men man sjekker jo ikke fruktbarheten bare for moro skyld! Det er kostbart med blodprøver og ultralyd. Men dersom man har fått konstatert PCOS, er det kanskje lettere å få resept på eggløsningsstimulerende medisiner (Pergotime) når man først er igang med prøvingen.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #12 Skrevet 12. november 2010 Nå har jeg fått time 24.nov hos legen, så vi får se hva h*n sier ! Ser litt frem til å få svar på ting og tang. Er litt ekkelt å være uvitende ! Men får håpe på det beste ! (:
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #13 Skrevet 15. november 2010 Legen din skal ikke behandle deg noe annerledes enn andre blir behandlet. Du har prøvd lenge nok til å bli utredet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå