Gå til innhold

problemer med symaskina

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her syr jeg dåpskjolen og allerede føler jeg har dårlig tid da dåpen er 21 november.....

nå er det en stund siden jeg brukte maskina mi og selfølgelig vil den ikke samarbeide.....den hopper over spor.......syr vanlig og så plutselig er det store mellomrom før den syr fast igjen......håper dere forstår hva jeg mener.....

litt sånn ------- - - --------- -- -

Hva skjer?? er det noe jeg kan fikse, eller må jeg rett og slett kjøpe meg ny maskin???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom det er en stund siden du har brukt maskinen kan det hende den bare trengs å renses litt. Åpne opp maskinen så mye som går (på de fleste maskiner komme man kun til der hvor undertråden ligger), og fjern alle trådrester og annet rusk (det følger ofte med en egen børst til dette). Når dette er gjort har du på et par dråper olje og trer i trådene på nytt. Vær nøye på at trådene er riktig trædd, da feil treing kan lede til nettopp det problemet du har. Etter å ha hatt på olje bør du sy noen meter på et restestoff, da man lett får oljeflekker helt i starten.

Har du fortsatt problemer kan du sjekke trådspenningen på undertråden. Legg spolen i spolehuset og hold fast i trådenden. Når du rister lett på tråden skal den snurre sakte nedover, litt som en edderkopp. Deiser hele greien i gulvet må du stramme skruen, og må du riste hardt for å i det hele tatt få den til å bevege seg må du løsne. (Har du en maskin uten spolehus vet jeg ikke hvordan du sjekker dette).

Ellers blir det nok å ta med maskinen på service. Problemet er nok ikke vanskelig å fikse, så tviler på at du trenger en helt ny maskin.

Skrevet

Har du riktig nål og fot til riktig type stoff?

Har du prøvd å justere trådspenningen?

Kanskje den trenger rensing og smøring?

Skrevet

tusen takk for svar...jeg har nå renset maskina og virker som vanlig hurra!!!

men skjønner ikke helt det med å smøre med olje(ja enge siden jeg har sydd tydeligvis) hvor smører man, og er det maskin olje jeg skal bruke????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...