Ciara Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Babyen har hatt et par lekkasjer som har ført til bæsj på ullklær. Dessverre har ikke dette forsvunnet etter vask på ullprogram. Det lukter helt rent, men det er som om den gulaktige fargen har satt seg fast. Er det noe å gjøre med det? Synd at helt nye ullklær blir ødelagt på den måten.
Caramba Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Nei, jeg har aldri fått sånne flekker bort igjen. De blekner litt med flere vask. Kanskje du kan prøve litt flekkfjerner rett på flekken og så vaske igjen. Jeg bruker ulltøyet med flekker bak også. Etterhvert så synes jeg ikke det gjør så mye, pluss at man ofte har noe annet over.
Michelin Skrevet 31. oktober 2010 #4 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har hørt noen farger ulltøy som det har blitt flekker på, men har ingen erfaring med det selv.
*Joyce* Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Denne tar en del. Ellers kan du prøve solbleking (litt feil årstid, men...) - bare legg plagget ut i sola en liten stund. Og om alt annet feiler, er det farging som er tingen.
helenaa Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har brukt gallesåpe fra Bånsull. Noen ganger har det tatt flekkene, andre ganger ikke. Den funker stort sett hvis man tar den på før flekkene har tørket. Og noen ganger etterpå. Den har også fjernet en del fruktflekker og sånn som var på ullklær som vi har arvet, og som sikkert har vært vasket mange ganger uten hell. Så jeg kan anbefale denne!
Gjest Vilma Skrevet 31. oktober 2010 #7 Skrevet 31. oktober 2010 Denne tar en del. Ellers kan du prøve solbleking (litt feil årstid, men...) - bare legg plagget ut i sola en liten stund. Og om alt annet feiler, er det farging som er tingen. Denne bruker vi og, helt genial.
Sola^ Skrevet 31. oktober 2010 #9 Skrevet 31. oktober 2010 Har hørt sitronsåpe også skal funke? Men ja...prøver du flekkfjerning som gallesåpe og sitronsåpe og det ikkje funker...så er neste triks å kamuflere flekkene ved å farge ulla.
CC* Skrevet 31. oktober 2010 #10 Skrevet 31. oktober 2010 Krystall grønnsåpe! Gnir det godt inn der flekken er, deretter lar jeg det ligge litt i vann med grønnsåpe før jeg vasker i maskin. Har fjernet flekkene både på ulltøy og annet tøy! Har også funket på tørre flekker! Lykke til!
Concertina Skrevet 31. oktober 2010 #11 Skrevet 31. oktober 2010 Gallesåpe har de forresten også på Clas Ohlson
lille katt Skrevet 31. oktober 2010 #12 Skrevet 31. oktober 2010 Ifølge bruksanvisningen skal også Nylonvask funke på ull, men jeg har aldri prøvd den selv. Har slitt mye med flekker på ulltøy, ikke bare bæsjeflekker, men også matflekker i f.eks. halslinningen eller nederst på ermene. Foretrekker mørkeblått eller mørkebrunt ulltøy, selv om vi har to jenter . Mørk farge funker desidert best mot flekker .
Gjest pysepusen Skrevet 1. november 2010 #13 Skrevet 1. november 2010 Her måtte jeg bruke Biotex og det funka, men vet ikke hvor bra det er på ull...?
Prada Skrevet 1. november 2010 #14 Skrevet 1. november 2010 Og hvis ingen av de foreslåtte såpene fungerer, så er det bare å farge. Noen flekker vil bare ikke bort, men litt mørkt fargestoff klarer ikke flekkene å stå i mot,
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #15 Skrevet 1. november 2010 Har du forsøkt Zalo? Flekken vil kanskje forsvinne etter noen vask.
SøsterLiten Skrevet 1. november 2010 #16 Skrevet 1. november 2010 Jeg vasker flekken med zalo med en gang etter jeg oppdager den, så vasker jeg det på ullvask etterpå. Jeg har ingen flekker på klærne til jenta mi nå så det funker som bare det! Her lekkes det daglig på klærne så vet helt sikkert at det funker OG at ullet ikke blir ødelagt. Bare pass på å skylle zaloen godt ut etter at du har fått bort flekken!
Caramba Skrevet 1. november 2010 #17 Skrevet 1. november 2010 Mitt beste tips når jeg fikk tenkt meg om, er å hive ullplagget rett i bløt mens bæsjen enda er helt ny. Da har jeg ofte fått det nesten helt bort. Har også gnidd inn med zalo umiddelbart.
lille katt Skrevet 1. november 2010 #18 Skrevet 1. november 2010 Ferske flekker er sjelden et problem. Verre når de kommer hjem fra barnehagen og har spist tomatsuppe uten smekke. Godt inntørket tomatsuppe er av det virkelig håpløse slaget...
Ragg Skrevet 5. februar 2011 #19 Skrevet 5. februar 2011 Joha sitt ull tåler 60 grader i ny og ne Sprayer først med biotex så rett i maskin på 60 grader
Vibi Skrevet 5. februar 2011 #20 Skrevet 5. februar 2011 Ferske flekker er sjelden et problem. Verre når de kommer hjem fra barnehagen og har spist tomatsuppe uten smekke. Godt inntørket tomatsuppe er av det virkelig håpløse slaget... En klassiker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå