Gå til innhold

Hvilket salt er best= sunnest å bruke til maten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste saltet er Maldonsalt. Men det sunneste er kanskje Himalayasalt.

Skrevet

Himalayasalt er definitivt det sunneste. Jeg bruker Maldonsalt når jeg er tom for himalayasalt, evnt annet havsalt.

Skrevet

Kor får ein tak i himalayasalt. Kva er prisen?

Skrevet

Hvordan er himalayasalt så sunt? Det er kjemisk likt som annet naturlig salt.

http://skepsis.no/?p=903

"Himalayasalt er over 200 millioner år gammelt og inneholder urhavets opprinnelige sammensetning (alle jordens 84 mineraler og sporstoffer). Det er i tråd med våre cellers sammensetning av salt, vann, mineraler og sporstoffer.

Saltet er dannet ved solens tørking av urhavet, og under dannelsen av Himalayafjellene ble saltlaget trykket ned under overflaten hvor det i dag ligger i cirka 500 meters dybde, godt beskyttet mot forurensinger og andre påvirkninger."

Skrevet

HVis du leser linken min så ser du hva det der egentlig betyr. Og at det kommer fra Pakistan.

Skrevet

HVis du leser linken min så ser du hva det der egentlig betyr. Og at det kommer fra Pakistan.

Det fantastiske er jo at folk ikke forstår sånt helt av seg selv. :)

Skrevet (endret)

Saltet har akkurat de samme egenskapene som annet salt. Du får ikke lavere blodtrykk av det, for å si det sånn. Det at et salt er "sunt" betyr ikke at man kan hive i seg mer av det enn av annet salt, og det er et veldig viktig poeng.

Til TS: bruk et hvilket som helst salt, de er like ille alle sammen. Iallfall hvis man tenker på de helsemessige konsekvensene av høyt saltinntak.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Sunnest er vel Seltin. Det har 50% mindre natriumklorid enn vanlig salt.

Skrevet

Til TS: bruk et hvilket som helst salt, de er like ille alle sammen. Iallfall hvis man tenker på de helsemessige konsekvensene av høyt saltinntak.

Nei, salt er faktisk viktig, vi trenger salt. Bleket hvitt salt er ugunstig, rent havsalt er ikke.

Skrevet

Seltin er sunnere, men det er på langt nær det sunneste. Dette er også bleket behandlet salt.

Skrevet

Jeg bruker maldonsalt, havsalt eller humalayasalt.

Kroppen skal ha salt, men da bør man velge salt som ikke er behandlet så mye og som er mest mulig naturlig.

Vil anbefale å kjøpe salt på helsekost eller på butikker der de har godt utvalg slik som meny eller ultra osv ... :)

Skrevet

Jeg bruker maldonsalt, havsalt eller humalayasalt.

Kroppen skal ha salt, men da bør man velge salt som ikke er behandlet så mye og som er mest mulig naturlig.

Vil anbefale å kjøpe salt på helsekost eller på butikker der de har godt utvalg slik som meny eller ultra osv ... :)

:enig:

Skrevet (endret)

Bleket hvitt salt er ugunstig, rent havsalt er ikke.

Hvorfor det? Dvs. hvorfor er NaCl sunnere enn NaCl? Det er jo i praksis det vi snakker om her. Med mindre vi dynger ned maten i salt, noe som verken er sunt eller godt, så vil mengden av eventuelle nyttige sporstoffer være så forsvinnende liten at det ikke gjør verken til eller fra for helsa.

(Er for øvrig enig i at vi trenger salt, så lenge det ikke blir for mye av det.)

Endret av Cata
Skrevet

Kanskje for kroppen, men ikkje for sinnet...synes det smaker bæskt og fælt. Går hovedsakleg i havsalt her i huset...så får ein heller prøve å begrense bruken.

Skrevet

fordi vanlig bordsalt er raffinert, slik vanlig hvitt sukker også er, og dermed går mesteparten av de verdifulle bistoffene som ikke er hovedingrediensen tapt, havsalt har mange flere mineraler og sporstoffer(86 tror jeg) og det har også rårørsukker.disse har også en synergieffekt, de jobber sammen.

raffinert sukker er fremmedstoff for kroppen som den har vanskelig for å gjøre seg nytte av, rårørsukker derimot inneholder f.eks krom som gjør sukkeret mindre skadelig/insulinpåvirkende. så det er stor forskjell på raffinert og ikke.

(jeg mener ikke med dette at mengder uraffinert sukker og salt er kjempesunt, men havsalt beskrives faktisk i eldre kostholdsbøker som medisin for kroppen, da i små/riktige mengder selvfølgelig)

Gjest navnelapp
Skrevet

Seltin smakar grus. Pføy. Det kan vere så sunt det berre vil, eg et ikkje mat salta med seltin. Ei venninne av meg brukar det konsekvent, hadde eg berre ete hos henne, hadde eg blitt syltynn. :-)

Gjest Harriet
Skrevet

Bruker bare Seltin til daglig - det har jeg gjort i 25 år da jeg var gravid for første gang. Men har annet salt som jeg bruker når jeg skal ha gjester eller lage noe spesielt.

Synes Seltin smaker helt ok ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...