Fjellrypa Skrevet 30. oktober 2010 #1 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har vært så uheldig å brekke høyre hånd. Jeg trener gaske brukbart til vanlig, m7en det aller meste av det jeg driver med er umulig de neste par månedene. Vanligvis sykler jeg til jobb, trener håndball 1x pr uke, styrke (RYP) 2x pr uke og tredemølle (4x4) 1x pr uke. Intervaller håper jeg at jeg kan begynne med om noen uker, resten er vel helt umulig før alt har grodd. Jeg er alenemor, og har i utgangspunktet barnevakt for å trene 1 kveld pr uke. Ut over det har jeg tredemølle og diverse utsyr som vekter, benk, knebøystativ, slynge, treningsball og bosuball her hjemme. Jeg er ikke medlem på noe treningssenter. Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan bevare formen best mulig fram til jul?
Lulilelu Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 All form for løping er jo ikke noe problem. Ting jeg kommer på farten som ikke krever bruk av hånden er: Knebøy(evt uten stang) Situp Rockering Yoga
Ember Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Må innrømme jeg ikke er helt sikker på hvordan dagens "gips" liker svetting og hvor enkelt det er å få det rent under der ifm trening, tenker det kanskje vil bli ekkelt for deg om du svetter masse og ikke får det rent, så jeg forsøker å komme med ting som ikke gjør deg så svett (så håper jeg du tilgir meg om det i realiteten ikke er noe problem) Forslag: Turgåing/jogging i ulendt terreng er knallbra og krever lite bruk av arm Core-trening (så du hadde bosuballen) Diverse yoga-øvelser Pilates (kjøp en dvd/finn på nett), mye krever ikke bruk av hendene, annet kan kanskje tilpasses om du er litt kreativ Det finnes hauger og lass av treningstips når man ikke er medlem på treningssenter/i en spesifikk klubb på diverse nettsteder, som kk.no osv osv, sett deg ned og les litt der, så finner du nok noe du kan drive med
Fjellrypa Skrevet 1. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2010 Takk for tips! Jeg er også usikker på hvor ekkelt ting blir hvis jeg blir svett. Skal på første fysio-time på onsdag, og får spørre da. Løping utgår uansett foreløpig, jeg er ikke komfortabel med armen "slengende", den er i fatle hvis jeg beveger meg noe særlig. Det er ikke en uke siden bruddet enda, så jeg håper/tror det går seg til. Jeg tror jeg må kjøpe meg en dvd eller tre eller lage et program av noe slag. Det blir for kjedelig/lite motiverende å lete etter øvelser her og der og bare ta det på sparket. Yoga fungerer uten hender altså? Kanskje jeg skulle teste det? Har tenkt på det lenge, men det har ikke blitt noe av.
Lulilelu Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Yoga fungerer uten hender altså? Kanskje jeg skulle teste det? Har tenkt på det lenge, men det har ikke blitt noe av. Det finnes mange øvelser der man ikke bruker hender. Bruker armene mye men ikke på en slik måte der man trenger å bruke hendene.
SmallTalk Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 (endret) Takk for tips! Jeg er også usikker på hvor ekkelt ting blir hvis jeg blir svett. Skal på første fysio-time på onsdag, og får spørre da. Løping utgår uansett foreløpig, jeg er ikke komfortabel med armen "slengende", den er i fatle hvis jeg beveger meg noe særlig. Det er ikke en uke siden bruddet enda, så jeg håper/tror det går seg til. Jeg tror jeg må kjøpe meg en dvd eller tre eller lage et program av noe slag. Det blir for kjedelig/lite motiverende å lete etter øvelser her og der og bare ta det på sparket. Yoga fungerer uten hender altså? Kanskje jeg skulle teste det? Har tenkt på det lenge, men det har ikke blitt noe av. Du bør faktisk slutte med fatlen nå, og bevege armen det du klarer så lenge det ikke gjør vondt. Gipsen hindrer deg i å gjøre noe som er farlig, og så lenge du ikke belaster armen noe særlig, kan du i utgangspunktet gjøre som du vil. Bruker du fatlen for lenge, så kan dette føre til at det tar lenger tid å trene opp armen senere når du skal ha igang sirkulasjonen skikkelig. Mamma ble til og med nektet å ha armen i fatle når hun skulle hjem fra sykehuset etter å ha operert et håndleddsbrudd pga at man skal ta sikte på å bevege armen så mye man orker. Det sørger visst for at helingen går raskere. Alt som ikke innebærer belastning på armen er mulig å drive med. Endret 2. november 2010 av SmallTalk
Fjellrypa Skrevet 4. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2010 Jeg har ikke gips. Hadde en ganske stor bandasje, men etter i går har jeg faktisk bare en plasterlapp. Det er operert inn en plate, og jeg gjør diverse bevegelighets-øvelser for hånden flere ganger pr dag. Dette er fantastisk på mange måter, men utfordringen er at hånden fortsatt ikke tåler belastning og at jeg må passe på et selv hele tiden. Uansett, jeg fikk beskjed om at løping og annen lignende trening som ikke belaster hånden direkte er ok fra neste helg. I mellomtiden prøver jeg meg med et par lånte treningsdvder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå