AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2010 #1 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har lagt om kostholdet etter råd fra legen, som anbefalte meg - å drikke 3 liter vann hver dag - trimme 45-60 min hver dag - Spise fem små måltider hver dag - Ligge unna karbohydrater, brød, poteter, pasta, ris, nudler - Ligge unna aspartam Jeg har ganske høyt insulin, og er i faresonen for diabetes. Jeg kan ikke spise søtstoff. Jeg angrer litt på at jeg ikke spurte om - Er det greit å spise en pose rå babygulrøtter hver dag? (Fordeler den på måltidene sammen med salaten) - Er det greit å ta en yoghurt hver dag? (Ikke Skyr, bare vanlig tine-yoghurt) - Kan et måltid bestå av to Rugsprø med pålegg? - Er det greit å ta et lite glass (2 dl) appelsinjuice for å få i seg en fem-om-dagen? Det er ikke sukker i juice, men i nektar. Det er fruktsukker, da, men... - Hva med nøtter? Jeg spiser fet fisk, salat, kylling, edelgris, litt ost, makrell i tomat, cottage cheese og egg. Av og til spiser jeg bacon, men ikke for mye, for det er mye salt i det. Det hadde vært fint å kunne spise ihvertfall en yoghurt for å få litt variasjon (IKKE Skyr, den er ekkel! )Jeg har holdt på i en uke, og jeg har fått, i første omgang, bedre fordøyelse. Fordelene med lavkarbokost er mange, men foreløpig er kosten litt ensformig. Det tar litt tid å få time hos ernæringsfysiolog, så de øverste tipsene var det jeg kunne gjøre i mellomtida. Siden det er lørdag i dag spiste jeg 2,5 dl sukkerfri iskrem. Takknemlig for tips!!
Skravla Skrevet 30. oktober 2010 #2 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har lagt om kostholdet etter råd fra legen, som anbefalte meg - å drikke 3 liter vann hver dag - trimme 45-60 min hver dag - Spise fem små måltider hver dag - Ligge unna karbohydrater, brød, poteter, pasta, ris, nudler - Ligge unna aspartam Jeg har ganske høyt insulin, og er i faresonen for diabetes. Jeg kan ikke spise søtstoff. Jeg angrer litt på at jeg ikke spurte om - Er det greit å spise en pose rå babygulrøtter hver dag? (Fordeler den på måltidene sammen med salaten)Ja det tror jeg nok du kan. - Er det greit å ta en yoghurt hver dag? (Ikke Skyr, bare vanlig tine-yoghurt)Om du bruker den som er 0% Vanlig yoghurt inneholder en del sukker. - Kan et måltid bestå av to Rugsprø med pålegg? Ja det går fint. Legg til tomat, agurk, paprika, salatblad - Er det greit å ta et lite glass (2 dl) appelsinjuice for å få i seg en fem-om-dagen? Det er ikke sukker i juice, men i nektar. Det er fruktsukker, da, men...Juice blir ofte mye sukker og gir raskere blodsukkerøkning enn en appelsin- Hva med nøtter? En neve nøtter går helt fint. Jeg spiser fet fisk, salat, kylling, edelgris, litt ost, makrell i tomat, cottage cheese og egg. Av og til spiser jeg bacon, men ikke for mye, for det er mye salt i det. Det hadde vært fint å kunne spise ihvertfall en yoghurt for å få litt variasjon (IKKE Skyr, den er ekkel! )Jeg har holdt på i en uke, og jeg har fått, i første omgang, bedre fordøyelse. Fordelene med lavkarbokost er mange, men foreløpig er kosten litt ensformig. Det tar litt tid å få time hos ernæringsfysiolog, så de øverste tipsene var det jeg kunne gjøre i mellomtida. Siden det er lørdag i dag spiste jeg 2,5 dl sukkerfri iskrem. Takknemlig for tips!! Svarene mine er i uthevet skrift. De er basert på blodsukker og kanskje ikke så mye på lavkarbo. Jeg kjenner for lite til lavkarbo.
Gjest Tjoms Skrevet 30. oktober 2010 #3 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har lagt om kostholdet etter råd fra legen, som anbefalte meg - å drikke 3 liter vann hver dag - trimme 45-60 min hver dag - Spise fem små måltider hver dag - Ligge unna karbohydrater, brød, poteter, pasta, ris, nudler - Ligge unna aspartam Jeg har ganske høyt insulin, og er i faresonen for diabetes. Jeg kan ikke spise søtstoff. Jeg angrer litt på at jeg ikke spurte om - Er det greit å spise en pose rå babygulrøtter hver dag? (Fordeler den på måltidene sammen med salaten) - Er det greit å ta en yoghurt hver dag? (Ikke Skyr, bare vanlig tine-yoghurt) - Kan et måltid bestå av to Rugsprø med pålegg? - Er det greit å ta et lite glass (2 dl) appelsinjuice for å få i seg en fem-om-dagen? Det er ikke sukker i juice, men i nektar. Det er fruktsukker, da, men... - Hva med nøtter? Jeg spiser fet fisk, salat, kylling, edelgris, litt ost, makrell i tomat, cottage cheese og egg. Av og til spiser jeg bacon, men ikke for mye, for det er mye salt i det. Det hadde vært fint å kunne spise ihvertfall en yoghurt for å få litt variasjon (IKKE Skyr, den er ekkel! )Jeg har holdt på i en uke, og jeg har fått, i første omgang, bedre fordøyelse. Fordelene med lavkarbokost er mange, men foreløpig er kosten litt ensformig. Det tar litt tid å få time hos ernæringsfysiolog, så de øverste tipsene var det jeg kunne gjøre i mellomtida. Siden det er lørdag i dag spiste jeg 2,5 dl sukkerfri iskrem. Takknemlig for tips!! Nøtter er kjempebra, men styr unna cashews/peanøtter. Mandler og hasselnøtter er topp. Frukt inneholder mye fruktsukker, du burde styre unna dette når du står i faren for diabetes. La dine 5 om dagen utelukkende dreie seg om grønnsaker/salat, eller sure frukter, som f.eks grapefrukt. Yoghurt inneholder mye sukker eller aspartam. Aspartam blir dessverre brukt i "alt" som erstatning for sukker. Har du prøvd vegetarmat? Se linken her, masse forskjellige oppskrifter (prøv å tilpass etter behov), åpner opp for nye ideer og inspirasjon http://norwayveggie.blogspot.com/search/label/chickpeas
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2010 #4 Skrevet 30. oktober 2010 Tviler på at frukt vil gjøre at du tråkker over terskelen til full-stage diabetes.. Det er vel ikke derfor du har havnet faretruende nær: det har nok med kostholdet som sådan og mangelen på trim. Lurer på hva han baserer 3l-vann-hver-dag-rådet sitt på for øvrig.
SmallTalk Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Lurer på hva han baserer 3l-vann-hver-dag-rådet sitt på for øvrig. Sannsynligvis for å få renset lymfesystemet skikkelig.
Gjest Tjoms Skrevet 30. oktober 2010 #6 Skrevet 30. oktober 2010 Sannsynligvis for å få renset lymfesystemet skikkelig. Mm, her spiller også mosjon en svært viktig rolle, hjelper ikke å rense lymfesystemet hvis det ligger i dvale.
Gjest Tjoms Skrevet 30. oktober 2010 #8 Skrevet 30. oktober 2010 Derav rådet om 60 min mosjon daglig. Jepp, jeg ville bare forklare sammenhengen med lymfesystemet
MaxHansen Skrevet 30. oktober 2010 #9 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har ganske høyt insulin, og er i faresonen for diabetes. Jeg kan ikke spise søtstoff. Først tror jeg du skal sette deg inn i hvordan sykdoms tilstanden din fungerer. Utifra det jeg kan lese så har du nok et forløp til type2 diabetes. Noe som betyr at du har utviklet en resistens mot hormonet insulin. Noe som igjen vil bety at du får høyt blodsukker. Du kan lettest for igjen insulin følsomheten ved å bedrive mye trening hver dag samtidig som du spiser mat med lav GI index. Jeg er selv type1 diabetiker og må regulere doseringene veldig mye etter hvor aktiv jeg har vært siste 12\24timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå