Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å ta oppigjen matte fra vgs, og jeg SLITER. Matte har aldri vert mitt fag. Har skikkelig "matte-dysleksi". Jobber med det HVER kveld og alle ledige stunder og ligger IKKE på latsiden. "ofrer" mye sosialt for at jeg skal jobbe med matte. Spm er: hvilken matte er det på lærerskolen?? Jeg tar nå matte dette året med mål om å komme meg inn på lærerskolen. Tenker mye på om jeg kommer til å klare enda vanskeligere matte enn det som jeg har nå.

Og hvordan er det å vere lærerstudent??

TAKKER FOR ALLE SVAR!! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matten der er ikke SÅ mye å regne ut oppgaver for sin egen del. Det går mye på å lage undervisningsopplegg i matte, lære hvordan å lære andre matte osv. Vår eksamensoppgave er å undersøke noen elevers forkunnskaper i matte, for eks. Men vi har noen forprøver som er reine regneoppgaver som vi må bestå.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri likt matte, men like vell vært god i faget. Jeg har lagt på 5 og 6 gjennom hele ungdomsskolen og vgs og trodde matten på lærerutdanningen skulle være overkommelig. For meg var den ikke det. Ikke fordi det er så ekstremt vanskelig, men fordi mye er rett og slett unødvendig for å kunne jobbe som lærer og brukes frustrerendes mye tid på. De første mnd satt jeg på skolen og irriterte vættet av meg fordi det vi gikk igjennom var håpløst å jobbe med. Og når man da snakker med lærere som kan fortelle at det bare er tull og at man aldri kommer til å komme i en situasjon hvor det trengs å kunne disse emnene og at de ikke har noe å si for resten av semesteret, så blir man oppgitt. Begrunnelsen fra lærerne på studet var jo at vi måtte føle på kroppen hvordan det var å være blank i noe og lære seg ting fra scratch. Helt greit i en uke eller to, men på lærerskolen må dette tas så langt at det går utover motivasjon og de emnene man burde fokusere på siden de er relevante for undervisningen vi kommer til å utøve selv.

Der jeg tar min lærerutdanning er det i tillegg elendinge mattelærere. Noen glimter til som gode pedagoger, men mange av de eier ikke den minste antydning til å lære i fra seg, så da er man like lang. Utrolig mange studenter droppet matteundervisinigen og møtte kun opp når det var obligatorisk eller de få gangene vi hadde kompetente lærere. De fleste var flinke med å jobbe med matten på fritiden og satt gjerne i grupper på biblioteket mens matteundervisningen foregikk.

Jeg tror det beste tipset jeg kan komme med er å jobbe mye med matten selv. Dan kollokviegrupper tidlig og bruk dem aktivt! Ikke bare bruk de tungvinte pensumbøkene, men utvid med bøker som tar for seg matte på ungdomsskolen og vgs, da får du det samme stoffet, men i lettere og mer forståelige termer. Mange på mitt studie gjorde dette og var faktisk de som gikk ut av eksamen med de beste karakterene. Men nå har det kommet ny lærerutdanning, så vet ikke om matten fortsatt er lik den som jeg hadde.

Edit: Ut i fra svaret over meg må jeg legge til at oppleggene varierer fra høyskole til høyskole. Hos oss var det kanskje to - tre timer som faktisk tok for seg det å lære fra seg matte, til tross for at vi hadde to bøker på pensum som tok det for seg. Der måtte vi lese oss opp selv. Eksamen hos oss var en FOU på høsten og en muntlig "regneeksamen" på våren.

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Håper ikke Lykkelitenen underviser i norsk, for innlegget over stinker av stave - og kommafeil.

Skrevet (endret)

Lykkelitenen skal på ingen som helst måte undervise i norsk, men utdanner seg til faglærer i et annet fag. Så ikke bekymre deg der...

(men en god del av de skrivefeilene kommer av hast og manglende interesse av å lese korrektur på ett nettforum)

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Hei :)

Jeg holder på med første året, Grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn. På 5-10 utdanningen er det ikke obligatorisk med matte - i motsetning til 1-7, hvor det er obligatorisk. På den måten går det fint an å søke seg inn på lærerskolen uten gode matteferdigheter, om du mest har lyst å undervise i 5. til 10. trinn.

Jeg er heller ikke noe særlig flink i matte, så jeg valgte engelsk i stedenfor. Man skal skal ta to undervisningsfag de tre første årene (i tillegg til pedagogikk og elevkunnskap), og jeg tror de ulike høyskolene har forskjellige valgkombinasjoner m.t.p fag :)

Gjest goodtwin
Skrevet

På lærerskolen jeg gikk på i fjor var det faktisk en god del som røyk ut pga matten. Grunnen til det var at det var en test vi måtte ha bestått for at vi skulle få lov til å starte på 3. utdanningsår, og etter man hadde strøket på den en 3-4 ganger, så fikk man ikke flere sjanser. Eksamen i matte var også en faktor til et par som måtte slutte, de klart ikke å få den bestått.

Når det er sagt så synes jeg ikke matten er så veldig stort problem. Hos oss var det mye didaktikk inne i bildet, og ikke så mye fryktelig komplisert matte. Det mange sleit litt med var regning i andre tallsystemer, sannsynlighetsregning og formellaging (dårlig navn, men jeg husker ikke hva vi kalte det).

Nå skal det være sagt at dette var den gamle lærerutdannelsen (altså 2-3 år siden), men her er det hvertfall litt tips til hva noen sleit med hos oss.

Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Jeg er lærerstudent og har ikke matte :)

Jeg går grunnskolelærer 5-10. med norsk som hovedfag. Jeg får også 2 valgfag, der matte eller engelsk er for store fag til å velge.

Om du ønsker å jobbe i 1-7. klasse blir du nødt til å ha alle fag, altså en liten del matte også. Denne matten er ikke så tung (såvidt jeg har sett).

Endret av WendyClear
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg holder på å ta oppigjen matte fra vgs, og jeg SLITER. Matte har aldri vert mitt fag. Har skikkelig "matte-dysleksi". Jobber med det HVER kveld og alle ledige stunder og ligger IKKE på latsiden. "ofrer" mye sosialt for at jeg skal jobbe med matte. Spm er: hvilken matte er det på lærerskolen?? Jeg tar nå matte dette året med mål om å komme meg inn på lærerskolen. Tenker mye på om jeg kommer til å klare enda vanskeligere matte enn det som jeg har nå.

Om du sliter med det og har vanskelig for å legge sammen enkle tall uten at det går i surr, leser større tall feil (234 som 423, for eksempel), så kan du ta en tur til legen og spørre om å få ta en dyskalkuli-test. Siden du nevnte matte-dysleksi. Det er faktisk en reel diagnose :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Det er forresten helt topp å være lærerstudent! Tidsmessig er dette et studie som kombineres lett med deltidsjobb, da er det spessielt bra å jobbe som vikar i skolen for ekstra erfaring.

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er forresten helt topp å være lærerstudent! Tidsmessig er dette et studie som kombineres lett med deltidsjobb, da er det spessielt bra å jobbe som vikar i skolen for ekstra erfaring.

Dette gjelder nok ikke for alle skoler. Der jeg går er all forelesning obligatorisk oppmøte på, og det er bare lov til å ha 20% fravær (alt fravær går under her, finnes ikke noe som heter gyldig og ikke gyldig). Skole 4 dager i uka, med forelesning fra 9.00 til minst 14.00, men de fleste dager varer den til 15.00-16.00. M.t.p. at det er en stor fordel å lese over pensum til forelesningen, synes jeg det er vanskelig å kombinere med jobb :) Men jobber litt i helgene og noen kvelder i uka, så tjener mellom 5000-7000 i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...