La Guapa Skrevet 30. oktober 2010 #1 Del Skrevet 30. oktober 2010 Hei. Jeg har fire bæreposer med epler i matboden. Tenkte litt på å få laget saft av dem. Er det noen som har prøvd å levere til safteri? Jeg regner med at det er ca 20 kilo epler.... Hvor mye koster det? Flott om noen klan gi meg noen råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 31. oktober 2010 #2 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Vi leverer til Askim saft og bærpresseri (Askim og Økern) og får igjen usukret råsaft. Veldig, veldig godt. Finnes slike presserier over hele landet - husker ikke priser. Spørs om det lønner seg særlig når du ikke har mer enn 20 kg. Jeg ville ha satset på å lage eplemos. Endret 31. oktober 2010 av Havbris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koukla Skrevet 1. november 2010 #3 Del Skrevet 1. november 2010 Lurer på om det ikke er litt lite til å levere til safteri, men du kan jo høre Jeg har laget selv før, det gikk helt fint, har hverken saftkoker eller noe annet fancy utstyr. Jeg hadde litt mindre epler enn deg, 10-15 kg. Her er ihvertfall min framgangsmåte: Jeg ventet til eplene var skikkelig søte (et par dager til, og de hadde begynt å råtne) = brukte ikke et gram sukker! Jeg lagde både eplemos og eplejuice/saft. Skrelte, tok ut kjernen og delte i biter - det tok laaaang tid, selv med god hjelp av mamma... Men koselig! Brukte en 5 -literskjele som jeg fylte litt mindre enn halvveis med vann til og begynne med og puttet eplene oppi. Kjapt oppkok og så småputring hele dagen. Etterhvert som eplene ble møre og innholdet ble mer og mer mos, etterfyllte jeg med vann flere ganger, passet på at kjelen deretter var full hele tiden. Når det blir stående lenge blir smaken skikkelig "innkokt" (men det skal altså ikke koke hele tiden, bare putre litt) og søt. Jeg smakte på mosen underveis til jeg syns den var slik jeg ville ha den, så fyllte jeg på så mye vann jeg fikk plass til og lot det stå en stund til. Til slutt silte jeg rett og slett mosen gjennom et klede rett på mugger (som ikke fikk stå i fred lenge...). Det ble selvfølgelig mye mer mos enn saft/juice, men det kan du jo evt. rette opp med å bruke en større kjele og mer vann. Både juicen og mosen min var utrolig populære da jeg lagde dem, og ingen kunne tro at jeg ikke hadde puttet sukker oppi Lykke til hvis du prøver deg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 1. november 2010 #4 Del Skrevet 1. november 2010 Viss du har eller får låne ein saftkokar kan du bruke denne oppskrifta: http://altgodt.wordpress.com/2009/09/11/for-mykje-av-det-gode/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå