Mons Skrevet 30. oktober 2010 #1 Skrevet 30. oktober 2010 Er ungkar og skal male hele leiligheten. har funnet en hvitfarge som heter Chi. Tenkte å bruke den på lister rundt vinduer og dører samt på gulvlistene. Det spesielle er at jeg vil male i helblank (90 glans, oljebasert). Blir dette for prangende? Jeg tenkte å male veggene (strie)i en lys farge med noe gult i. Fargen vil jeg også bruke på alle dørbladene, men da i halvblank oljemaling. Jada, vet at vannbasert gulner mindre. Liker bare ikke finishen av vannbasert på glatte flater. Synspunkter?
SmallTalk Skrevet 30. oktober 2010 #2 Skrevet 30. oktober 2010 Hadde gått ned til halvblank på lister og det der, og vurdert å ta denne fargen på dørene også når du først skal male dem. Blir en større helhet da enn dersom du velger samme farge som på veggen. ' Det kan nok bli seende veldig rart ut dersom du har helblanke lister og halvblanke dører, så du bør virkelig vurdere lik glansgrad.
hufsa! Skrevet 30. oktober 2010 #3 Skrevet 30. oktober 2010 Heiaa,enig over her iforhold til glans.men jeg hadde kjørt for hvite lister,dører, vinuer osv og Chi på vegger uten tvil.
hufsa! Skrevet 30. oktober 2010 #4 Skrevet 30. oktober 2010 Heiaa,enig over her iforhold til glans.men jeg hadde kjørt for hvite lister,dører, vinuer osv og Chi på vegger uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Den høyeste glansgraden er fryktelig prangende, så jeg ville nok tatt halvblank jeg og. Blank nok i massevis det.
Belize. Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Er ungkar og skal male hele leiligheten. har funnet en hvitfarge som heter Chi. Tenkte å bruke den på lister rundt vinduer og dører samt på gulvlistene. Det spesielle er at jeg vil male i helblank (90 glans, oljebasert). Blir dette for prangende? Jeg tenkte å male veggene (strie)i en lys farge med noe gult i. Fargen vil jeg også bruke på alle dørbladene, men da i halvblank oljemaling. Jada, vet at vannbasert gulner mindre. Liker bare ikke finishen av vannbasert på glatte flater. Synspunkter? Ville valgt samme glansgrad på dører og lister jeg og, kan fort bli litt "rotete".
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Jeg ville ikke kombinert chi med gulfarge. Det er en hvit med grått i, så jeg ville holdt meg til den skalen.
MissMia88 Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Chi gir inntrykk av å være bittelitt gul. Det sier NCS koden. Brekkfargen og hvordan fargen blir henger ikke alltid sammen. Jeg mener også at du bør ha samme farge på listene og dørbladene. Men jeg synes 90 glans er utrilig stilig. Til vegger med 1 glans ble det hvertfall superbra hos meg MEN i vannbasert maling kan du blande i en tykk væske som gir malingen lenger tørketid, og dermed en finish som er lik oljemaling. Det er en god løsning om du ikke ønsker at det skal gulne
Belize. Skrevet 18. november 2010 #9 Skrevet 18. november 2010 Du kan også sette en vanntynnet maling i kjøleskapet et par timer før du skal male. Da flyter malingen bedre ut
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #10 Skrevet 19. november 2010 Er ungkar og skal male hele leiligheten. har funnet en hvitfarge som heter Chi. Tenkte å bruke den på lister rundt vinduer og dører samt på gulvlistene. Det spesielle er at jeg vil male i helblank (90 glans, oljebasert). Blir dette for prangende? Jeg tenkte å male veggene (strie)i en lys farge med noe gult i. Fargen vil jeg også bruke på alle dørbladene, men da i halvblank oljemaling. Jada, vet at vannbasert gulner mindre. Liker bare ikke finishen av vannbasert på glatte flater. Synspunkter? 90 prosent glans kan bli prangende selv med store rom og takhøyde. Jeg ville valgt halvblank. Og matt på gulvlistene. Gult er en farlig farge så jeg ville styrt unna og heller valgt en av de mer lyse, heter vel skumring nå hos Jotun, men den er lys og går over til grått så velg den mest lyse. Gult må du unngå, skal du finne noen fargetoner er det fritt frem, men ellers kan lyseblå bli kaldt og passer best i varmere strøk. Rødtoner kan man bli lei av. Det er bedre å velge nøytrale farger på veggene og heller sminke med bilder.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #11 Skrevet 19. november 2010 Meg over som AB. Veggene ville jeg malt matt selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå