Niennas Skrevet 30. oktober 2010 #1 Skrevet 30. oktober 2010 Hei! Jeg og min kjære skal nå skrive under en kontrakt med band, der vi skal oppgi når middagen ca begynner. Det er her vi blir litt lost, for vi tenker jo å ta bilder mellom vielsen og middagen. Sånn her ser kjøreplanen ca ut for oss: Vielsen ca 1530-1630 Stå og se pene ut på kirketrappa ca 1630-1645 Kjøre til en nærliggende strand 1645-1650 Ta bilder ved strand 1650-1730 Kjøre til "gamlebyen" 1730-1740 Ta bilder i Gamlebyen 1740-1810 Kjøre til lokale 1810-1815 Jeg aner ikke om dette funker, tidsmessig. Vielsen varer ca en time, og jeg vet hvor lang tid det tar med selve kjøringa, og jeg har snakket med fotografen vår som sier at når bilder blir tatt i studio så tar det ca en time fra begynnelse til slutt. Siden vi vil ha både sjø som bakgrunn og "gamlebyen", så er det jo minst 30 min på hvert sted, mest sannsynlig mer. Men da må jo middagen begynne tidligst 1830, altså 2 timer etter vielsen er ferdig. Er ikke det fryktelig lang tid?! Hvordan har dere gjort det ang. fotografbilder, og tid fra vielsen er ferdig til middag? Jeg blir så oppgitt over hele regnestykket at jeg nesten vurderer å ta bildene før vielsen, bare for å vinne litt tid, men det er jo ikke noe jeg har lyst til...
Ridderspore Skrevet 30. oktober 2010 #2 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg skjønner godt hva du mener. Derfor har vi valgt å ta bildene før sermonien i kirka. Jeg har selv stått i evigheeeeter og ventet på brudepar som er å tar bilder og gidder ikke at mine gjester skal det, men det er selvfølgelig opp til en hver. Vi planlegger en vri på fotograferingen som er blitt mer og mer vanlig i USA i hvert fall. Få fotografen til å stå klar på et utvalgt sted, mannen på plass også kommer du ferdig pyntet og fotografen fester det hele til bilde. First look photos tror jeg de kaller det. Har sett mange flotte varianter bla. at hun kommer bak mannen og prikker han på skuldra og må snu seg, at de står på hver sin side av en trestamme osv.
Småkjekset Skrevet 30. oktober 2010 #3 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg skjønner godt hva du mener. Derfor har vi valgt å ta bildene før sermonien i kirka. Jeg har selv stått i evigheeeeter og ventet på brudepar som er å tar bilder og gidder ikke at mine gjester skal det, men det er selvfølgelig opp til en hver. Vi planlegger en vri på fotograferingen som er blitt mer og mer vanlig i USA i hvert fall. Få fotografen til å stå klar på et utvalgt sted, mannen på plass også kommer du ferdig pyntet og fotografen fester det hele til bilde. First look photos tror jeg de kaller det. Har sett mange flotte varianter bla. at hun kommer bak mannen og prikker han på skuldra og må snu seg, at de står på hver sin side av en trestamme osv. Høres ut som om det kan bli fantastiske bilder ut av det :rødme:
Hera22 Skrevet 30. oktober 2010 #4 Skrevet 30. oktober 2010 Hei! Jeg har vært i mange bryllup, og i flere tilfeller måtte gjestene vente lenge før brudeparet var ferdig med bilder som må tas før middagen starter.....Synes det virker med litt lang tid med to timer, hva har dere tenkt gjestene skal gjøre mens dere tar bilder?? Når jeg en dag gifter meg, skal bildene tas for vielsen i kirka, for da får vi mest tid sammen med gjestene:) Men det viktige er å velge den løsningen som passer dere best:)
shi Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Med tanke på at vielsen er så sent som halv fire, ville jeg nok tatt bildene før vielsen... Det blir jo knapt med tid til festen når middagen ikke starter før sju på kvelden, må jo beregne 4 - 5 timer på middagen ofte, da sitter dere til bords til minst kl ti, kanskje helt til midnatt...
Gjest Ruccola Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 Om det er et vinterbryllup må dere jo ta hensyn til at det blir tidlig mørkt ute.... Skjønner tanken din på at en helst vil ta det etter en er gift, spesiellt om mannen ikke har sett deg i kjolen, Men praktisk sett er det greit å ta det før vielsen, spesiellt når dere har vielsen såpass sent. Her hos oss er det mest vanlig med vielse enten kl 12 eller 13, så da er det ikke samme problemet
Niennas Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2010 Neida, det er 25 juni. Vi vurderer å droppe å dra på en strand, og bare ha en fotolocations. Uff, virker som at vi må ta bildene før vielsen, selv om jeg ikke vil i det hele tatt
cattaa Skrevet 31. oktober 2010 #8 Skrevet 31. oktober 2010 Vi har også sen vielse, og jeg har virkelig ikke lyst til å måtte ta bilder før vielsen. Det er noe med det øyeblikket bruda dukker opp i kirka.. Gjestene må fraktes i båt til der festen skal være, så vi legger opp til litt sightseeing og champagne i båten mens vi er hos fotografen (det er mange tilreisende).
Mazilla Skrevet 31. oktober 2010 #9 Skrevet 31. oktober 2010 Vi hadde vielsen vår kl 16, og tok bildene etter kirka. Tok dem i nærheten av kirka, så det gikk ikke så mye ekstra tid til det. I mellomtida dro gjestene innover til lokalet, hvor de fikk frukt og velkomstdrink. Vi kom dit i 18-tida, og satt oss til bords ca 18.30. Satt ved bordet til klokka var såvidt over 22, og da hadde vi god tid og en liten pause før desserten. Jeg synes i grunnen det passa veldig fint, og jeg har ikke hørt noe om at gjestene synes det var for lenge å vente heller. De måtte jo komme seg fra kirka og inn de og. Vi var forresten lenge inne på tanken om å ta bildene før kirka, men var redde for å miste den "magien" det er når bruden kommer inn i kirka. Fotografen anbefalte dessuten å ta bildene etterpå, for da er man bare lykkelige, og det lyser av bildene. Hvis man tar bildene først, er det større sjanse for at nerver vil påvirke bildene. Han hadde i grunnen et poeng der! Fotografen sa dessuten at man ofte overvurderer hvor lang tid det tar å ta bryllupsbilder. Han pleide å bruke toppen halvannen time, men oftest bare en. Vi rakk å ta kjempemange fine bilder på den tida, og jeg syntes ikke det ble stressende. Min erfaring som bryllupsgjest er forresten at det er deilig med et lite pusterom mellom vielsen og festen, ihvertfall så lenge man ikke befinner seg "midt i ingenting". Lykke til videre med forberedelsene!
Niennas Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 31. oktober 2010 Så godt å høre! Gamlebyen, som vi vurderer å ta bilder i, og bare der, er 3-4 minutter unna festlokale Kanskje dette går likevel da?
lilleGrethe Skrevet 1. november 2010 #11 Skrevet 1. november 2010 Fotografen trenger minst én time til å ta bilder. Jeg vil anbefale å droppe stranda, og bare ta bildene i gamlebyen. Dere kan helt sikkert få masse flotte bilder der, og dere slipper å stresse med å kjøre flere steder. Dessuten, i slutten av Juni er det ganske sannsynlig at stranda er full av badegjester - kanskje ikke den beste settingen for bryllupsbilder? Vi hadde vielsen tidligere enn dere, og gjorde slik Cattaa planlegger - å ha gjestene i båt mens vi ble fotografert. De ble hentet fra kirken i maxitaxier (to som kjørte skytteltrafikk, det er ikke så langt) til der båten kom og hentet dem. Det ble nok litt ventetid før båten kom, ca en halvtime tenker jeg, for de som sto der lengst, men jeg tror det gikk greit. Så kom vi på båten etter at de hadde kjørt en stund - vi fikk til en fantastisk ankomst til båten, der vi gikk ned en trapp, og ble ønsket velkommen av alle gjestene. Så kjørte båten videre til dit lokalet er, og så ble det litt mingling ved lokalet før vi satte oss til bords. Her er tidsskjemaet: 14:15 Utmarsj fra kirken 14:30 Brudeparet i bil til strand med forlovere Fotografering 14:35 Gjester kjøres til brygge 15:15 Båten ankommer brygge 15:55 Brudeparet kjører fra strand 16:10 Brudeparet om bord på båt 17:00 Ankomst lokalet 17:30 Middag Med tidsskjemaet deres, tror jeg det går fint hvis dere har fotografering fra 1655-1810, da bruker dere like lang tid som du har lagt opp til, men får mer tid til bildene. Skal dere forresten ha fotografen med dere i kirka og på kirketrappa? Det hadde vi, og da ble det tatt gruppebilder utenfor kirken. Hvis gjestene kan komme til lokalet mens dere fotograferes, så vil det gå helt fint. Ha litt drikke og litt oppskåret frukt - gjerne ute hvis været er fint og dere har mulighet til det. Alternativt, hvis du tror det blir lenge å vente, kan du jo arrangere noe underholdning - skal bandet spille under middagen? Kanskje de kan komme tidligere å spille mens gjestene venter? Eller hvis det er mange gjester som kommer langveisfra, kan dere arrangere sightseeing-buss som viser dem rundt i området? Lykke til med planleggingen!
MonThe Skrevet 1. november 2010 #12 Skrevet 1. november 2010 Vielsen ca 1530-1630 Stå og se pene ut på kirketrappa ca 1630-1645 Kjøre til en nærliggende strand 1645-1650 Ta bilder ved strand 1650-1730 Kjøre til "gamlebyen" 1730-1740 Ta bilder i Gamlebyen 1740-1810 Kjøre til lokale 1810-1815 Er det ikke litt knapt med tid utenfor kirka, 15 minutter? Ser for meg at det kanskje blir litt travelt? Kan være hyggelig å veksle et ord eller to med noen av gjestene, det er sikkert mange som vil gratulere dere. I tillegg er det kanskje mange bilder som skal taes, med foreldre/med søsken/med besteforeldre/med faddere etc?
CathFoto Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Om fotografen er godt forberedt så trenger han/hun neppe en time pr. location, men en time tilsammen i ren fototid tror jeg dere bør regne med. Evt velg en location. Jeg synes tidsskjemaet deres ser fornuftig ut, men dere trenger ikke å bruke så mye som 15 min på kirketrappen heller.
Niennas Skrevet 2. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 2. november 2010 (endret) Grunnen til at jeg "bare" tenker et kvarter på kirketrappa er fordi lokalet er helt nydelig, og jeg tror det blir bedre å ta bilder der med alt av familie og forlovere, enn en liten trekirke. (Uff, hadde tenkt å linke bilde av lokalet, men ser ut som at det ikke går (ikke smileyer eller sånt heller.. Well, here it is: http://www.levendeklassisk.no/images/steder/mollebakken.jpg ) Endret 2. november 2010 av Niennas
MonThe Skrevet 2. november 2010 #15 Skrevet 2. november 2010 Grunnen til at jeg "bare" tenker et kvarter på kirketrappa er fordi lokalet er helt nydelig, og jeg tror det blir bedre å ta bilder der med alt av familie og forlovere, enn en liten trekirke. (Uff, hadde tenkt å linke bilde av lokalet, men ser ut som at det ikke går (ikke smileyer eller sånt heller.. Well, here it is: http://www.levendeklassisk.no/images/steder/mollebakken.jpg ) Lokalet var nyyydelig!! :rødme: Dere kommer nok til å få noen fantasitske bilder der! Og ikke minst, en fantastisk dag!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2010 #16 Skrevet 7. november 2010 Min svigerinne og svoger tok bildene før vielsen, tror det blir enkelt på den måten. Selv hadde vi vielsen så tidlig på dagen som det gikk an, og fikk god tid til å ta bilder. Og så begynte middagen før vielsen deres..
pamis Skrevet 11. november 2010 #17 Skrevet 11. november 2010 (endret) Vi løser dette ved å ikke dra til fotograf vi Vi får heller fotografen til å komme til kirka og ta bilder utenfor den rette eter vielsen. Det er vakkert rundt kirka og i verste fall om det regner, tar vi de inne Sånn sett tar fotograferinga rundt en halvtime, så da kan man dra til festlokalet nesten rett etterpå Ville aldri tatt bildene før vielsen, er jo ikke meninga han skal se meg i kjolen før jeg går opp kirkegulvet Endret 11. november 2010 av pamis
CathFoto Skrevet 16. november 2010 #18 Skrevet 16. november 2010 Vi løser dette ved å ikke dra til fotograf vi Vi får heller fotografen til å komme til kirka og ta bilder utenfor den rette eter vielsen. Det er vakkert rundt kirka og i verste fall om det regner, tar vi de inne Sånn sett tar fotograferinga rundt en halvtime, så da kan man dra til festlokalet nesten rett etterpå Ville aldri tatt bildene før vielsen, er jo ikke meninga han skal se meg i kjolen før jeg går opp kirkegulvet Dette er en god ide, om dere ikke MÅ ha en annen location. En dyktig fotograf kan uansett få de fleste omgivelser til å se topp ut. Løser tidsklemmen effektivt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå