Gå til innhold

Tetralysal, hva er egentlig poenget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tetralysal av hudlege pga. acne, og etter å ha googlet det endel, skjønner jeg at det bare virker for noen, og at problemene alltid kommer tilbake når man er ferdig med kuren. Åh, blir så frustrert! Hva er egentlig poenget da? Skal jeg først gå på den kuren i noen måneder, kanskje ha en måned med klar hud (hvis jeg er heldig), for så å gå rett tilbake til kvisene? Hudlegen sa riktignok at hvis dette ikke fungerte så må vi prøve en kraftigere behandling, og lurer på om det var roaccutan han tenkte på (for hva kan være sterkere enn antibiotika?). I så fall må jeg si at jeg er overrasket, for jeg trodde man måtte være ekstremt plaget for å få roaccutan. Men, får jeg tilbudet om den så tar jeg det. Orker ikke mer av disse stygge kvisene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på tetralysal i over et år nå, men det ser desverre ut til at kvisene popper fram igjen så fort jeg tar et opphold så her funker det heller ikke. Fikk også beskjed om at det av og til må sterkere saker til så neste steg blir visst å prøve en slags hudbehandling man må gjøre på klinikken,fra 3-6 ganger tror jeg det var ettersom hvor mye huden bør ha. Roaccutan er jeg skeptisk til da jeg har lest om flere som blir fine i hudeni noen måneder eller opptil et år før de begynner å få kviser igjen...Møkklei hele greia nå...

Skrevet (endret)

enig, skjønner ikke poenget. har prøvd tetra selv og ikke virket det spesielt bra, og problemet kom raskt tilbake. min hudlege ville ikke anbefale tetra for andre enn de som var veldig lett plaget, for da kunne det kanskje kanskje ha varig effekt. og da måtte det være i kombinasjon med lokalbehandling, ala epiduo eller andre varianter kremer/salver etc. Diane p-piller hadde derimot kjempegod effekt på meg.

Endret av Lelana
Skrevet

Må legge til at jeg går på hudprodukter fra hudlegen i tillegg. Har også prøvd epiduo i to mnd,men den hjalp ingenting på meg så det ser ut til at jeg har en nokså vanskelig hudtype :/

Skrevet

Skjønner frustrasjonen. Man blir jo helt despo etter noe som virker, hva det enn måtte være. Det er ikke alltid at det er nok å være tålmodig, enkelte ting virker bare ikke på alle. Husk å også være kritisk til andre produkter du bruker i ansiktet, alt fra kremer til sminke, rene sminkekoster osv. Det er ikke noen vidunderkur det altså, men det hjelper ikke akkurat på med noe som tetter alle porer heller.

Skal ikke påstå at ikke tetra kan virke på deg hvis du står lenge nok på det, men jeg hadde nok før prøvd p-piller hvis man først skal ta piller! Jeg gikk på Diane noen måneder, og det hjalp veldig. Har nå hatt litt over 2 mnd uten p-pillen, og har ikke fått tilbakefall.

Lykke til!!! Du er ikke alene :)

Skrevet

Takk for svar, hjelper litt at vi er flere i samme situasjon :) Hmm... Kanskje Diane er verdt et forsøk? Skal fikse meg time hos lege nå snart! :)

Skrevet

Har dere forsøkt å legge om kostholdet? Eliminere sukker, halvfabrikat, tilsetningsstoffer, osv?

Skrevet

Jepp, jeg spiser minimalt med sukker (stort sett i form av frukt, og kanskje en sjokolade hvis det er den tiden i måneden. Lager all mat fra grunnen, og bruker ferske råvarer (mye grønt) så langt det er mulig. Er ikke alltid studentkontoen strekker til. Har også hatt kvisefri hud i 27 år (og spiser ikke annereledes nå enn for noen mnd. siden), kvisene kom etter p-pillebytte, men er helt umulig å bli kvitt. Så jeg tror ikke kostholdet er en utslagsgivende, eller engang bidragsytende, faktor i mitt tilfelle.

TS

Skrevet

Jeg har gått på alt som er og for meg var det bare en ting som fungerte nemlig isotretinoin (før het det roaccutan). Antibiotika var virklig ikke hvert det for meg, men jeg tror man må gjennom en del prøvebehandliger for å få lov til å gå på isotretionion. Jeg hadde ikke veldig store kviser, men så nupper og veldig fet hud. Nå er jeg helt kvisefri, og det er herlig:D vil anbefale dere som er plaget å bare få en henvisning til en hudlege asap! Fastleger kan desverre veldig lite om dette, og ofte forstår de virkelig ikke hvor plagsomt dette er. Fastleger kan ikke skrive ut respet på isotretinion, sån dere må til hudlege.

Skrevet

Skal ikke påstå at ikke tetra kan virke på deg hvis du står lenge nok på det, men jeg hadde nok før prøvd p-piller hvis man først skal ta piller! Jeg gikk på Diane noen måneder, og det hjalp veldig. Har nå hatt litt over 2 mnd uten p-pillen, og har ikke fått tilbakefall.

Lykke til!!! Du er ikke alene :)

Jeg trodde også jeg endelig hadde blitt kvitt kvisene da jeg sluttet på Diane etter 2 år. Tror kvisene kom tilbake litt etterhvert etter sånn 3-4 mnd.. Nå har jeg begynt på igjen etter å ha vært uten Diane i over 2 år og forsøkt andre ting i mellomtiden. Nå skal jeg ikke slutte på Diane før jeg skal ha barn :fnise:

Skrevet

Jeg trodde også jeg endelig hadde blitt kvitt kvisene da jeg sluttet på Diane etter 2 år. Tror kvisene kom tilbake litt etterhvert etter sånn 3-4 mnd.. Nå har jeg begynt på igjen etter å ha vært uten Diane i over 2 år og forsøkt andre ting i mellomtiden. Nå skal jeg ikke slutte på Diane før jeg skal ha barn :fnise:

Gikk du over på en annen pille i mellomtiden? Jeg gikk på Diane før, men nå går jeg på yasminelle og det funker fint:)

Skrevet

Var helt pillefri i begynnelsen, begynte på mercilon etterhvert for å se om det hjalp, det gjorde det ikke

Skrevet

Jepp, jeg spiser minimalt med sukker (stort sett i form av frukt, og kanskje en sjokolade hvis det er den tiden i måneden. Lager all mat fra grunnen, og bruker ferske råvarer (mye grønt) så langt det er mulig. Er ikke alltid studentkontoen strekker til. Har også hatt kvisefri hud i 27 år (og spiser ikke annereledes nå enn for noen mnd. siden), kvisene kom etter p-pillebytte, men er helt umulig å bli kvitt. Så jeg tror ikke kostholdet er en utslagsgivende, eller engang bidragsytende, faktor i mitt tilfelle.

TS

Hva med kjemikaler i form av rengjøringsmiddel, såper, kremer, osv?

Skrevet (endret)

Jeg har også levd på strengt kosthold i noen år, og det hjalp nix nada på meg. Er også forsiktig med alt med kjemikalier, tilsetningstoffer, konserveringsmiddel osv i alle tenkelige forbrukerprodukt.

Har gått på Diane tidligere og sluttet, og da kom kvisene tilbake omtrent etter bare et par uker. Så jeg håper det ikke er slik som Hinata beskriver:) Får bare følge med å se om det kommer tilbake, liker heller ikke å gå på p-piller om jeg ikke må.

Roaccutan er heller ikke garantert kur for alltid, vet om flere som har tatt kurer både 2 og 3 ganger men får tilbake kvisene etter en tid. Men det er vel det legemiddelet med størst sjanse kanskje ja, hvis man er virkelig plaget.

edit: yasmin funket ikke på meg.

Endret av Lelana
Skrevet

Jeg tror det er nødvendig å eliminere, og ikke bare være forsiktig

Skrevet

i den perioden jeg hadde strengt kosthold så prøvde jeg også eliminering. i tillegg tok jeg prøver på hva jeg var "intolerant" mot. det er mange meninger og forskning på dette rundt kosthold og hud. noen sverger feks til å holde seg unna alt som heter svinekjøtt, hvitt mel. osv. Jeg selv er usikker. Tror ikke der er en fasit men at hver enkelt må finne hva som funker for en selv. Beklager dette ble visst litt off topic.

Skrevet

Jeg er enig, for noen funker det bare å kutte ut en bestemt mattype, for andre må det mer drastiske ting til. Blodprøver viser dessverre sjeldent noe i slike tilfelle. Svinekjøtt er svært syredannende, så jeg er helt enig i at mat som dette, samt hvetemel, sukker/søtt (husk at sukker skjuler seg bak mange navn!!!), herdet fett, meieriprodukter, og gjær. Noen ganger får man også kraftig forverring ved slike kostholdsendringer.

Hva slags type kremer/såper bruker du?

Skrevet

Men dere alltså diane er ikke noe bedre en den tetracyklin/tetracykal eller hva de heter.Jeg gikk på diane en god stund kvisene ble borte da jeg slutta kom alle tilbake like svære og vonde.Gikk på diane kanskje i 2 måneder de hjalp ikke så startet jeg på tetracyklin og går på det og diane nå.Jeg er 26 år og livredd for å slutte med det i frykt at dem kommer tilbake igjen.Jeg vil jo ha barn en gang men grurer meg som bare det til å slutte på diane.Han dumme fastlegen min skjønner ikke hvor mye dette plager meg det ødelegger meg totalt.Jeg lurer på om man kan bare skifte til den rocutan?Selvom man ikke har mange kviser nå og heller prøve den behandlingen?Er det mulig hater livet mitt.

Skrevet

Les "Ph Mirakelet" og følg programmet. Jeg lover dere - kviser og alle andre problemer dere måtte ha, vil forsvinne for godt. Men da må dere så klart være villige til å gjøre endringene selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...