Gå til innhold

Karisma - negativt eller positivt?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg sier at folk bare prater, så mener jeg at de ikke får til noe resultat i praksis. Det finnes utallige slike.

Gandhi var sikkert ikke av de verste, selv om han var politiker. Noe mer kommer jeg ikke til å innrømme her ;)

Nei det er jo opplagt viktigere hva du er villig til å innrømme (eller klarer å ta til deg) av historie og annet. Du vet jo best uansett.

Og belønningen han fikk for alt strevet sitt var altså å bli myrdet av en fanatisk Hindu.

... så at noen fant ham viktig nok til å myrde ham på grunn av meninger og gjerning - vi si at det han sto for ikke er interessant? :klø:

Kan vi tolke ut fra dette at feks. Martin Luther King heller ikke er vits å nevne - fordi han bare ble belønnet med drap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... så at noen fant ham viktig nok til å myrde ham på grunn av meninger og gjerning - vi si at det han sto for ikke er interessant? :klø:

Kan vi tolke ut fra dette at feks. Martin Luther King heller ikke er vits å nevne - fordi han bare ble belønnet med drap?

Det man kan si med sikkerhet er at mennesker trenger ledere for at samfunnet ikke skal stoppe helt.

Det historien da viser er at det er ekstremt viktig å ikke gi feil personer makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man kan si med sikkerhet er at mennesker trenger ledere for at samfunnet ikke skal stoppe helt.

Det historien da viser er at det er ekstremt viktig å ikke gi feil personer makt.

Er det noen som har sagt noe som helst om at samfunnet ikke trenger ledere?

Nei - så hvorfor i all verden svarer du meg dette på mitt spørsmål - når det er snakk om karismatiske personer:

At han var en karismatisk person ville jeg tro var udiskutabelt. Du kan mene at det han sto for var riktig eller galt - for du har vel sikkert din egen toklning av historien selv om fakta er rimelig klare, det at han ble drept for det han sto for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Martin Luther King var feil person, og fortjente å bli drept? Og Gandhi, samme?

Det jeg skrev var bare en generell betraktning som ikke har noe spesifikt med hverken Martin Luther King eller Gandhis skjebner å gjøre.

Men hvis man lar seg blende av en persons karisma så ser man ikke personligheten bak fasaden.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så Martin Luther King var feil person, og fortjente å bli drept? Og Gandhi, samme?

Ut fra hva jeg forstår - så var de ikke karismatiske ... eller så gjelds det ikke fordi de klarte å bli drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev var bare en generell betraktning som ikke har noe spesifikt med hverken Martin Luther King eller Gandhis skjebner å gjøre.

Men hvis man lar seg blende av en persons karisma så ser man ikke personligheten bak fasaden.

Så du mener at Ghandi og King hadde "dårlig" personlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, så dersom man er karismatisk, for så å bli drept, så er man ikke karismatisk lenger?

Jeg kjenner at "Steinars Guide til Verdenshistorien, og Hans Omskrivning av Denne" begynner å bli som å lese bøker på arabisk. Opp ned, bakfram og man kjenner ikke igjen et eneste ord, eller en bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En persons karisma er ikke en fasade, det er en del av denne personens personlighet. Det at du i det hele tatt klarer å insinuere at mennesker med utstråling og karisma er dårlige mennesker, på generell basis, er bare helt ubegripelig.

Så jeg, for å bruke et eksempel, som blir omtalt som en karismatisk personlighet, med utstråling og varme, er da en slett person, som bruker min falske personlighet, som jeg har laget selv, til å blende andre, for å lure dem? Til hva? Hva er det jeg lurer folk til, tenker du? Å bli glade? Å føle seg vel? Å føle seg sett? Å føle seg satt pris på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Er det noen som har sagt noe som helst om at samfunnet ikke trenger ledere?

Nei - så hvorfor i all verden svarer du meg dette på mitt spørsmål - når det er snakk om karismatiske personer:

At han var en karismatisk person ville jeg tro var udiskutabelt. Du kan mene at det han sto for var riktig eller galt - for du har vel sikkert din egen toklning av historien selv om fakta er rimelig klare, det at han ble drept for det han sto for.

Steinar selv har uttalt at han helst skulle sett at det ikke var ledere, men ellers er det ingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om ettersom jeg ikke kjente dem personlig. Men ingen av dem startet noen verdenskrig i hvert fall. Og det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En persons karisma er ikke en fasade, det er en del av denne personens personlighet. Det at du i det hele tatt klarer å insinuere at mennesker med utstråling og karisma er dårlige mennesker, på generell basis, er bare helt ubegripelig.

Så jeg, for å bruke et eksempel, som blir omtalt som en karismatisk personlighet, med utstråling og varme, er da en slett person, som bruker min falske personlighet, som jeg har laget selv, til å blende andre, for å lure dem? Til hva? Hva er det jeg lurer folk til, tenker du? Å bli glade? Å føle seg vel? Å føle seg sett? Å føle seg satt pris på?

Det kan du bare vite selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Airi Chikako

Det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om ettersom jeg ikke kjente dem personlig. Men ingen av dem startet noen verdenskrig i hvert fall. Og det er bra!

Ja, takke seg til at ingen av de her inne har starten en verdenskrig i det minste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar selv har uttalt at han helst skulle sett at det ikke var ledere, men ellers er det ingen...

Ja, jeg liker best å tenke selv, klare meg selv og bestemme selv. Dermed er ikke akkurat såkalte ledere (sjefer) mine favorittpersoner.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om ettersom jeg ikke kjente dem personlig. Men ingen av dem startet noen ?

verdenskrig i hvert fall. Og det er bra!

Men hvorfor i all verden tar du det da opp i en diskusjon om karisma og karismatiske personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden tar du det da opp i en diskusjon om karisma og karismatiske personer?

Jeg har ikke tatt opp hverken Martin Luther King eller Gandhi.

Jeg tok opp Hitler som et eksempel på at individer med såkalt karisma kan være veldig negativt for andre.

Hvis man er så dum og gir slike folk makt. Dette viser historien med all tydelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg liker best å tenke selv, klare meg selv og bestemme selv.

DET har vi skjønt... For Guds skyld, - IKKE lytt til andre!! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...