Gå til innhold

Karisma - negativt eller positivt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så karisma finnes ikke nå?

:skratte:

Aha, så når jeg har fått tilbakemelding på at jeg er karismatisk, så....?

Skrevet

Jeg kan sikkert si feil om mange ting, men det hjelper da ikke å være usaklig for å få frem et poeng.

Jeg er en logiker og det eneste jeg reagerer på er derfor logikk :smoke:

Poenget ditt med Hitler (du hevdet at han ikke fikk andre til å føle seg vel med sin karma) falt litt bort når jeg påpekte at ja han faktisk fikk andre til å føle seg vel - det var derfor han ble folkevalgt leder i Tyskland til å begynne med.

Det er en logisk slutning basert på fakta.

Når du da går over til å si at jeg har tvilsomme holdninger og hevder at jeg må være nynasist for å påstå noe slikt, så lurer jeg på hvem som er ulogisk og usaklig.

Skrevet

Poenget ditt med Hitler (du hevdet at han ikke fikk andre til å føle seg vel med sin karma) falt litt bort når jeg påpekte at ja han faktisk fikk andre til å føle seg vel - det var derfor han ble folkevalgt leder i Tyskland til å begynne med.

Det er en logisk slutning basert på fakta.

Når du da går over til å si at jeg har tvilsomme holdninger og hevder at jeg må være nynasist for å påstå noe slikt, så lurer jeg på hvem som er ulogisk og usaklig.

Jeg mener det er helt ulogisk og usaklig å påstå at Hitler fikk folk til å føle seg vel når han førte et helt land og en hel verden ut i en verdenskrig. Hvor mange tyskere døde under krigen? 20+ millioner? Hans eget folk. Følte de seg vel tror du? Du aner helt åpenbart ikke hva du prater om.

Gjest Prøvis
Skrevet (endret)

Jeg mener det er helt ulogisk og usaklig å påstå at Hitler fikk folk til å føle seg vel når han førte et helt land og en hel verden ut i en verdenskrig. Hvor mange tyskere døde under krigen? 20+ millioner? Hans eget folk. Følte de seg vel tror du? Du aner helt åpenbart ikke hva du prater om.

Men det skjedde vel først etter at han var valgt, gjorde det ikke? Da han ble valgt var situasjonen en annen og tyskerne så et løfte om en bedre tid med Hitler - historien viste seg å bli en annen men det kunne de fleste tyskere ikke vite på det tidspunktet de valgte han.

Men var det ikke sjalusi denne tråden handlet om?

Endret av Prøvis
Skrevet (endret)

Å herregud..... :roll:

*med teskje* Hvordan tror du folk blir valgt i valg der innbyggerne stemmer? Tror du at en befolkning stemmer på den man syns virker eklest og skumlest? En som har veldig negativ utstråling?

Han BLE valgt av folket TIL Å BEGYNNE MED fordi han snakket på en måte som relaterte til tyskerne på den tiden og som fikk dem til å tro på fremskritt, som ga dem håp og (JA!) fikk dem til å føle seg vel.

Jeg snakker da for helvete ikke om at han fikk jødene til å føle seg vel eller at han ikek etterhvert ble diktator, din gjøk. Følg med på det jeg faktisk sier istedet for å legge ord i munnen på meg og misforstå fullstendig. Jeg hadde til og med tatt bryet med å finne en lenke fra en biografisk oppsummering om Hitler for å understreke det jeg påpekte her.

DU aner ikke hva du snakker om.

DU er åpenbart ikke i stand til å oppfatte fakta og logikk.

Jeg er en logisk person jeg skjønner du, så jeg responderer dårlig på mangel på sådan.

Endret av Suzy
  • Liker 1
Skrevet (endret)

At det tyske folk ikke var synske og ikke kunne se inn i fremtiden, er ikke poenget her.

Poenget er at VI NÅ har HELE historien ifra hva som faktisk skjedde.

Dermed kan JEG si at Hitler visstnok var en karismatisk person og at det IKKE var positivt (for de det gikk utover) i hans tilfelle.

Endret av Steinar40
Skrevet

Men Steinar, du hevdet at han ikke fikk andre til å føle seg vel med sin karisma, og det var nettopp det han gjorde!

Gjest Prøvis
Skrevet

At tyskerne ikke kunne vite at dette ville bli resultatet er en helt relevant opplysning sett i forhold til det du skriver ovenfor her. I etterkant viste det seg at Hitler ikke var bra for Tyskland, men før han ble valgt og da han ble valgt så ga han tyskerne håp. Det er ikke til å komme fra og det er et like historisk faktum som det faktum at han ikke var bra for tyskerne og andre i etterkant.

Skrevet

Men Steinar, du hevdet at han ikke fikk andre til å føle seg vel med sin karisma, og det var nettopp det han gjorde!

Nei, det er helt feil. Og jeg har forklart hvorfor.

Skrevet (endret)

At det tyske folk ikke var synske og ikke kunne se inn i fremtiden, er ikke poenget her.

Jo det er et poeng når du hevder at jeg er nynazist for jeg tilfeldigvis kan min verdenshistorie.

Poenget er at VI NÅ har HELE historien ifra hva som faktisk skjedde.

Ja det har vi og vi kan dermed trekke slutningen at Hitler var en karismatisk person som utnyttet sin sterke utstråling og retoriske talent til å tilegne seg makt.

Dermed kan JEG si at Hitler visstnok var en karismatisk person og at det IKKE var positivt (for de det gikk utover) i hans tilfelle.

Det er vel ingen som har hevdet på noe tispunkt at andre verdenskrig var fin, så hvorfor du trekker den slutningen ut fra denne debatten er meg et mysterium.

Jeg må bare beklage min forstokkede diskusjonspartner. Jeg har rett og du tar feil.

Endret av Suzy
Skrevet

At tyskerne ikke kunne vite at dette ville bli resultatet er en helt relevant opplysning sett i forhold til det du skriver ovenfor her. I etterkant viste det seg at Hitler ikke var bra for Tyskland, men før han ble valgt og da han ble valgt så ga han tyskerne håp. Det er ikke til å komme fra og det er et like historisk faktum som det faktum at han ikke var bra for tyskerne og andre i etterkant.

Skal man vite hvordan de fleste tyskere egentlig tenkte å følte før krigen, så måtte man ha vært tysker og levd der selv den gangen.

Men du mener altså at det er helt greit å se bort ifra helheten bare for å kunne "vinne" et poeng i en diskusjon?

Gjest Prøvis
Skrevet

Skal man vite hvordan de fleste tyskere egentlig tenkte å følte før krigen, så måtte man ha vært tysker og levd der selv den gangen.

Men du mener altså at det er helt greit å se bort ifra helheten bare for å kunne "vinne" et poeng i en diskusjon?

Jeg er ikke ute etter å vinne noen poeng i noen diskusjoner her egentlig..

Ser at du plutselig har blitt opptatt av helheten her og skal man få med seg helheten så bør man kanskje lese litt om 2. verdenskrig og opphavet til den og der står det gjerne litt om Hitler og hva som gjorde at han ble valgt. Og ut fra det kan vi kan dermed trekke slutningen at Hitler var en karismatisk person som utnyttet sin sterke utstråling og retoriske talent til å tilegne seg makt - som Suzy sa.

Når det gjelder historiske fakta så er det veldig greit å vite hvordan f.eks. barnehagesituasjonen var for 30-40 år siden, og hvorfor Hitler ble valgt i sin tid, når man bruker det i en diskusjon..

Fortsatt ikke ute etter å vinne noen poenger.. men tråden burde kanskje bli delt og at det blir en tråd om karismatiske personer på godt og vondt?

Skrevet

Ser at du plutselig har blitt opptatt av helheten her og skal man få med seg helheten så bør man kanskje lese litt om 2. verdenskrig og opphavet til den og der står det gjerne litt om Hitler og hva som gjorde at han ble valgt. Og ut fra det kan vi kan dermed trekke slutningen at Hitler var en karismatisk person som utnyttet sin sterke utstråling og retoriske talent til å tilegne seg makt - som Suzy sa.

Nettopp, og da er altså poenget at den såkalte karismatiske Hitler ikke var positiv for de folkene som hans stormannsgalskap gikk ut over.

Ikke sant?

Gjest Prøvis
Skrevet (endret)

Nettopp, og da er altså poenget at den såkalte karismatiske Hitler ikke var positiv for de folkene som hans stormannsgalskap gikk ut over.

Ikke sant?

Ja, vi er enige i konklusjonen. Og det er vel ingen som har påstått at han var positiv for tyskerne og at 2. verdenskrig var en fin tid, vi prøvde å forklare hvorfor tyskerne valgte han og at de ikke kunne vite hva resultatet egentlig ville bli på det tidspunktet.

Hvem er ute etter å vinne poeng sa du? :gjeiper:

Endret av Prøvis
Skrevet

Ja, vi er enige i konklusjonen. Og det er vel ingen som har påstått at han var positiv for tyskerne og at 2. verdenskrig var en fin tid, vi prøvde å forklare hvorfor tyskerne valgte han og at de ikke kunne vite hva resultatet egentlig ville bli på det tidspunktet.

Men det har ingenting med saken å gjøre.

Jeg brukte Hitler som et eksempel på en såkalt karismatisk person, og at det ikke var positivt. Det var mitt poeng i utgangspunktet. Ikke hvorfor han ble valgt til å begynne med. Det jeg imidlertid sa i den sammenhengen, var at han sørget for å få alle sine seriøse konkurrenter likviderte. Og at det dermed ble mye lettere å bli "valgt".

Annonse
Skrevet

Hvem er ute etter å vinne poeng sa du? :gjeiper:

Jeg kan ikke gi meg når jeg blir misforstått med usakligheter vettu ;)

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg brukte Hitler som et eksempel på en såkalt karismatisk person, og at det ikke var positivt.

Jesus og Gandhi var også veldig karismatiske.

Det er alltid en positiv beskrivelse, at Hitler var ond og gal i tillegg til karismatisk endrer ikke på det.

Skrevet

Jesus og Gandhi var også veldig karismatiske.

Det er alltid en positiv beskrivelse, at Hitler var ond og gal i tillegg til karismatisk endrer ikke på det.

Nei, men det viser at det å være karismatisk ikke nødvendigvis er noe positivt.

Gjest Anjelika
Skrevet

Nei, men det viser at det å være karismatisk ikke nødvendigvis er noe positivt.

Nei, det gjør det ikke. Det er ingen sammenheng mellom hans karisma og hans hang til å forfølge jøder.

Det blir som å si at Hitler var vegetarianer, og siden han startet 2. verdenskrig så er åpenbart vegetarianisme veldig negativt.

Skrevet

Nei, det gjør det ikke. Det er ingen sammenheng mellom hans karisma og hans hang til å forfølge jøder.

Vel, jeg tror ikke du skal trekke den konklusjonen.

Såkalt karisma er nok noe man utstråler til andre folk fordi man selv brenner sterkt for noe.

Brenner man da for noe negativt (som å utrydde et folkeslag) så vil også dette oppfattes av andre som karisma. Tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...