Gå til innhold

Karisma - negativt eller positivt?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Det stemmer nok for en del også. Selv om det ikke gjelder for alle.

Jeg tenker ikke så mye på rose skyer jeg.

Men på positiv tankegang som får en gjennom alvorlig sykdom, dødsfall i nær familie, skillsmisser, utfordringer med aleneansvar for barn, få endene til å møtes, videreutdanne seg og treffe 'mannen i sitt liv' - ja: you name it!!

Å være positiv i en realistisk hverdag handler ikke om rosa skyer!! Det handler om å ta grep og få til det man vil!

Hadde jeg vært pessimist så hadde jeg sikkert vært både bankerott og singel.

Det rare er jo at pessimisten og optimisten ofte har de samme drømmene og ønskene. Men pessimisten tror bare ikke at de kan bli satt ut i livet.

Nei men det er ikke så lett.

Nei men det er ikke alle som får til

Det stemmer nok at det går an, men de funker ikke for alle.

Jaja så lengem man er oppegående så skal man ikke klage....

HVA MED LYSTA SOM DRIVER VERKET!!!!!?????

Positivitet driver verket spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok bare i øynene som ser.

Hvis du "ser" at jeg er pessimist, så er jeg det i din verden.

Da må del vel også være bare øynene som ser når det kommer til om optimister level på en rosa sky uten kontakt med virkeligheten? Det er hva du "ser" i din verden.

For meg er det veldig enkelt: Jeg står opp om morgenen, og det regner ute. Regnet kan jeg ikke gjøre noe med, så da har jeg to valg:

1. Være negativ og klage både til andre og i mine tanker om hvor lei jeg er dette håpløse været.

2. Akseptere det og ikke se på regn som noe negativt.

Valg èn vil gjøre dagen surere for meg enn om jeg velger valg to. Gjett hva jeg velger? (Og dette er ikke et oppkonstruert eksempel - det er mange år siden jeg sluttet å klage over regn, kulde og snø. Når andre klager over hvor lei de er regnet som har vart i to uker, så har jeg knapt registrert det en gang fordi det betyr så lite for min trivsel i hverdagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Da må del vel også være bare øynene som ser når det kommer til om optimister level på en rosa sky uten kontakt med virkeligheten? Det er hva du "ser" i din verden.

For meg er det veldig enkelt: Jeg står opp om morgenen, og det regner ute. Regnet kan jeg ikke gjøre noe med, så da har jeg to valg:

1. Være negativ og klage både til andre og i mine tanker om hvor lei jeg er dette håpløse været.

Valg èn vil gjøre dagen surere for meg enn om jeg velger valg to. Gjett hva jeg velger? (Og dette er ikke et oppkonstruert eksempel - det er mange år siden jeg sluttet å klage over regn, kulde og snø. Når andre klager over hvor lei de er regnet som har vart i to uker, så har jeg knapt registrert det en gang fordi det betyr så lite for min trivsel i hverdagen).

Det skulle ikke forundre meg om Steinar leser innlegget ditt helt bokstavelig og ikke skjønner metaforen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke så mye på rose skyer jeg.

Men på positiv tankegang som får en gjennom alvorlig sykdom, dødsfall i nær familie, skillsmisser, utfordringer med aleneansvar for barn, få endene til å møtes, videreutdanne seg og treffe 'mannen i sitt liv' - ja: you name it!!

Å være positiv i en realistisk hverdag handler ikke om rosa skyer!! Det handler om å ta grep og få til det man vil!

Hadde jeg vært pessimist så hadde jeg sikkert vært både bankerott og singel.

Det rare er jo at pessimisten og optimisten ofte har de samme drømmene og ønskene. Men pessimisten tror bare ikke at de kan bli satt ut i livet.

Nei men det er ikke så lett.

Nei men det er ikke alle som får til

Det stemmer nok at det går an, men de funker ikke for alle.

Jaja så lengem man er oppegående så skal man ikke klage....

HVA MED LYSTA SOM DRIVER VERKET!!!!!?????

Positivitet driver verket spør du meg.

Ja, det er spesielt viktig å være positiv i tøffe tider selvfølgelig.

Lyst ... positivitet ... motivasjon ... ja, alt dette er helt vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn er i hvert fall bedre enn snø - så alt er relativt.

Men det er faktisk ikke ulovlig å være lei dårlig vær heller.

Tror faktisk ikke at det er sunt å skulle måtte være så positiv at man ikke har lov til å være negativ til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt noe om hva man har lov til eller ikke. Bare hvordan man selv velger å se på ting, og hvorvidt man selv ønsker å gjøre livet sitt til noe bra eller ikke. Men for all del, du må jo bare fortsette å være negativ, det er jo bare ditt liv som blir dårligere av den grunn. Jeg er positiv, og har derfor et flott liv, selv om jeg selvsagt også har mine problemer.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette finnes det egentlig ingen logikk i.

Selvfølgelig finnes det logikk i at hvis man ikke vil så får man heller ikke til!!! (har du noen gang hjulpet et barn med lekser og det barnet er overbevist om at det absolutt ikke får til noen ting???)

Hvis du er negativ til noe så skal du liksom få til den tingen?

Det skal ikke mye logisk tankegang til å forstå at om du er positivt innstilt til noe så går det selvsagt mye lettere!!!!

(du er ikke så logisk av deg som du tror du Steinar)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt noe om hva man har lov til eller ikke. Bare hvordan man selv velger å se på ting, og hvorvidt man selv ønsker å gjøre livet sitt til noe bra eller ikke. Men for all del, du må jo bare fortsette å være negativ, det er jo bare ditt liv som blir dårligere av den grunn. Jeg er positiv, og har derfor et flott liv, selv om jeg selvsagt også har mine problemer.

Joda, men vi må nok bare innse at folk er forskjellige og har et ulikt syn på livet.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn er i hvert fall bedre enn snø - så alt er relativt.

Men det er faktisk ikke ulovlig å være lei dårlig vær heller.

Tror faktisk ikke at det er sunt å skulle måtte være så positiv at man ikke har lov til å være negativ til noe.

Alt er veldig relativt - jeg synes snø er bedre enn regn. Ihvertfall når det er vinter. Men så liker jeg jo regn også da.

Jeg er negativ til ting jeg også. F.eks. så kan jeg ikke fordra folk som sutrer!!!

Noen ting KAN man gjøre noe med. Noen ting kan man IKKE gjøre noe med (været f.eks). For meg er det lettere å bli "grinete" på det jeg ikke kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men vi må nok bare innse at folk er forskjellige og har et ulikt syn på livet.

Helt sant. Hvis det regner vil du klage og anse det som en negativ innflytelse på dagen. For meg betyr det ikke noe, kanskje jeg til og med liker det i blant. Hvem av oss tror du har den beste dagen? (Og, ja, dette er en metafor, været er bare et eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....and how is that working for you...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det logikk i at hvis man ikke vil så får man heller ikke til!!! (har du noen gang hjulpet et barn med lekser og det barnet er overbevist om at det absolutt ikke får til noen ting???)

Hvis du er negativ til noe så skal du liksom få til den tingen?

Det skal ikke mye logisk tankegang til å forstå at om du er positivt innstilt til noe så går det selvsagt mye lettere!!!!

(du er ikke så logisk av deg som du tror du Steinar)

Jeg er enig med deg i dette eksemplet, der man faktisk kan gjøre noe for det selv.

Men i andre tilfeller der man ikke har noe man kan gjøre så vil jeg påstå at det spiller liten rolle hva man måtte tro selv.

Det er ingen logikk i at noe man tror skal gå galt kommer til å gå galt bare av den grunn, når man ikke selv kan påvirke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er negativ til ting jeg også. F.eks. så kan jeg ikke fordra folk som sutrer!!!

Ja, men da er det i hvert fall bare du ... og alle andre ;):ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt sant. Hvis det regner vil du klage og anse det som en negativ innflytelse på dagen. For meg betyr det ikke noe, kanskje jeg til og med liker det i blant. Hvem av oss tror du har den beste dagen? (Og, ja, dette er en metafor, været er bare et eksempel).

Jeg liker at det regner når det medfører at snøen blir borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så var regnet en metafor.

Man kan ikke regne med at man alltid skal være positiv til alt.

Det er ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk Steinar, at du er på en fest eller et middagsselskap (eller på bussen eller jobben eller et kurs).

Og der er drømmedama. Hun som aldri vil bruke en bikini du ikke har godkjent, hun som villig tar initiativet til og tar seg av alt det praktiske rundt alle sosiale aktiviteter, hun som aldri ville finne på å ha en kompis av det motsatt kjønn (osv).

Tenk at hun sitter der og ser på deg også mister du sjansen fordi du er så negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk Steinar, at du er på en fest eller et middagsselskap (eller på bussen eller jobben eller et kurs).

Og der er drømmedama. Hun som aldri vil bruke en bikini du ikke har godkjent, hun som villig tar initiativet til og tar seg av alt det praktiske rundt alle sosiale aktiviteter, hun som aldri ville finne på å ha en kompis av det motsatt kjønn (osv).

Tenk at hun sitter der og ser på deg også mister du sjansen fordi du er så negativ.

Da var det vel ikke meninga da vettu. Skjebnen.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke regne med at man alltid skal være positiv til alt.

Det er ikke normalt.

Det har jeg heller aldri sagt. Men ser du poenget mitt med hvem som har best dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det i hvert fall bare du ... og alle andre ;):ler:

Negative folk har vel en tendens til å sutre mer enn andre...!!

Vil ikke, det går ikke, jeg klarer ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...