Gå til innhold

Karisma - negativt eller positivt?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Men hvorfor er din "abstrakte tenking" alltid kun negativ, Steinar?

For det første så lever vi i den virkelige verden, og der passer ofte uttrykket "shit happens" ganske bra. Men du har kanskje aldri merket noe til det? ;)

Dessuten, hvis noen ser en sak positivt, så vil den motsatte siden være negativ. Og vice versa. Yin og yang.

Det skader ikke å vurdere en sak ifra ulike sider. Men det kan ha den store ulempen at man ser så mange sider som andre ikke ser, at man avstår ifra hele greia, mens andre bare stuper uti (i uvitenhet). Og hva som vil være best kan være umulig å vurdere på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så lever vi i den virkelige verden, og der passer ofte uttrykket "shit happens" ganske bra. Men du har kanskje aldri merket noe til det? ;)

Jo, det har jeg definitivt merket en del til. Men i den virkelige verden så passer ofte uttrykket "great things happen" også. Det har å gjøre med hva du velger å fokusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har jeg definitivt merket en del til. Men i den virkelige verden så passer ofte uttrykket "great things happen" også. Det har å gjøre med hva du velger å fokusere på.

Jeg fokuserer på det som faktisk skjer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Og det er også positive ting som skjer i praksis.

Sikkert. Men det vil være helt individuelt. At det skjer deg noe positivt hjelper ikke andre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert. Men det vil være helt individuelt. At det skjer deg noe positivt hjelper ikke andre noe.

Det hjelper heller ikke andre at du kun fokuserer på det negative når du kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper heller ikke andre at du kun fokuserer på det negative når du kommenterer.

Tja, ikke hvis de har en negativ innstilling til virkeligheten, nei.

Og jeg vet at de aller fleste foretrekker å fortrenge mulige problemer.

Men det er viktig å forstå at det er fordeler og ulemper med det aller meste i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er viktig å forstå at det er fordeler og ulemper med det aller meste i livet.

Igjen tillegger du andre helt vanvittige holdninger du ikke har rom for. Det handler ikke om å fortrenge problemer, det handler om at vi reagerer på din kverulering og negativitet. Ja, det er viktig å forstå at det er fordeler og ulemper med det aller meste - så slutt å bare fokusere på ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tillegger du andre helt vanvittige holdninger du ikke har rom for. Det handler ikke om å fortrenge problemer, det handler om at vi reagerer på din kverulering og negativitet. Ja, det er viktig å forstå at det er fordeler og ulemper med det aller meste - så slutt å bare fokusere på ulempene.

Har du et konkret eksempel der du mener at jeg har vært altfor negativ her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Jeg alene vite". Du snakker som om vi skulle være på idiotnivå alle vi andre. Hvordan kan du vite at de aller fleste foretrekker å fortrenge mulige problemer? På seg selv kjenner man andre, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et generelt problem. Og jeg ser ikke hvorfor du spør om eksempler når du helt til nå i debatten er innforstått med at du er negativ. Du bare gjemmer det bak ord som "abstrakt tenkning" og "se nyanser". Men du ser ikke nyanser, som jo er hele problemet, du ser bare det negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg alene vite". Du snakker som om vi skulle være på idiotnivå alle vi andre. Hvordan kan du vite at de aller fleste foretrekker å fortrenge mulige problemer? På seg selv kjenner man andre, kanskje?

Ja, jeg skal gi deg den. Det jeg skulle skrevet er at alle foretrekker om mulig å fortrenge problemer. Det er helt menneskelig.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et generelt problem. Og jeg ser ikke hvorfor du spør om eksempler når du helt til nå i debatten er innforstått med at du er negativ. Du bare gjemmer det bak ord som "abstrakt tenkning" og "se nyanser". Men du ser ikke nyanser, som jo er hele problemet, du ser bare det negative.

Jeg ser ulike sider av en og samme sak.

Og da finnes det både positive og negative sider.

Men uten et konkret eksempel ifra din side så er det meningsløst å diskutere dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvorfor trekker du da som regel bare frem den negative siden?

Eksempel?

I følge deg burde det være lett å finne ett av mange her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel?

I følge deg burde det være lett å finne ett av mange her.

*hjelper til*

For eksempel:

karisma = Hitler

Intelligens = sinnsykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ditt automatiske fokus på det negative når det gjelder karisma.

2. Hvordan du anså mine positive erfaringer som verdiløse for andre, samtidig som du mener det er viktig å se ting fra flere sider (er da den positive siden mindre viktig).

3. At ditt svar på hvorfor du fokuserte så mye på det negative var fordi du fokuserte på virkeligheten - uten å nevne at det positive også er en del av virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hjelper til*

For eksempel:

karisma = Hitler

Intelligens = sinnsykdom

Du hjelper i hvert fall til med å vise at du ikke har forstått hvordan jeg tenker.

Karisma er ikke lik (!=) med Hitler. Jeg personlig har aldri innsett at Hitler hadde noen spesiell såkalt karisma, men jeg levde ikke den gangen, og det blir jo påstått at han hadde det i hvert fall. Jeg tok derfor frem Hitler som ETT eksempel på at karisma kan være farlig. Når alle andre her tydeligvis tror at karisma er fantastisk, så blir det viktig å få frem medaljens bakside også.

Og jeg har aldri påstått at intelligens er lik med sinnsykdom!

Hvor du har det ifra kan bare du vite :klø:

Det jeg derimot nevnte var at en person som er sinnssyk, kan være mye farligere når h*n samtidig er intelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ditt automatiske fokus på det negative når det gjelder karisma.

2. Hvordan du anså mine positive erfaringer som verdiløse for andre, samtidig som du mener det er viktig å se ting fra flere sider (er da den positive siden mindre viktig).

3. At ditt svar på hvorfor du fokuserte så mye på det negative var fordi du fokuserte på virkeligheten - uten å nevne at det positive også er en del av virkeligheten.

1. Mitt automatiske fokus er den motsatte siden av saken.

2. Jeg sa bare at dine positive erfaringer ikke hjelper andre. Det gjelder forøvrig dine negative erfaringer også. Dine erfaringer gjelder bare for deg personlig.

3. Jeg skrev: "Jeg ser ulike sider av en og samme sak. Og da finnes det både positive og negative sider."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...