Gå til innhold

Karisma - negativt eller positivt?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Men hvorfor trekker du frem det med sinnsyke når ordet intelligent nevnes da?

Hadde blitt litt skremt av meg selv om jeg tenkte som deg. :redd:

Hva er det første som faller deg inn når du hører ordet karisma:

Svar: Hitler

Og ordet intelligent

Svar: Sinnsyk

Vi diskuterer når såkalt karisma er farlig og negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, nesten alle er ufarlige fjotter som bare er ute etter å mele sin egen kake ;)

Synes nesten det er være med fjotter som IKKE er karismatiske som bare er ute etter å mele sin egen kake jeg....

(nevner ingen navn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå???? Er det det vi har gjort hele tiden?

Trodde det var karisma sånn rent generelt jeg.

(men det var nå du da som dro frem Hitler når du skulle komme med en person du syntes var karismatisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vel mer inntrykk av at det bare var deg som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Det er faktisk veldig negativt å være intelligent hvis man samtidig er farlig sinnssyk, ja.

Det er farlig å ha to armer dersom man har veldig lyst å kvele folk også, men det betyr ikke at det er negativt å ha armer i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå???? Er det det vi har gjort hele tiden?

Trodde det var karisma sånn rent generelt jeg.

(men det var nå du da som dro frem Hitler når du skulle komme med en person du syntes var karismatisk)

Jeg syns ikke Hitler var karismatisk. Men han påstås å ha vært det.

Og du har rett i at vi diskuterer karisma generelt; som altså vil si både negative og positive sider ved det.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er farlig å ha to armer dersom man har veldig lyst å kvele folk også, men det betyr ikke at det er negativt å ha armer i seg selv.

Det er da negativt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Det er faktisk veldig negativt å være intelligent hvis man samtidig er farlig sinnssyk, ja.

Er det ikke også veldig negativt å være påståelig hvis man samtidig hele tiden tar feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også veldig negativt å være påståelig hvis man samtidig hele tiden tar feil?

Det gir ihvertfall et negativt inntrykk når man får forståelsen av at en person man snakker med hele tiden bare er ute etter å motsi. Bare for å motsi. Uansett hva som blir sagt.

Det er en lite tiltrekkende egenskap for å si det sånn.

Hadde jeg gått i et middagsselskap og det ved bordet satt en fyr som hele tiden skulle kverulere så kunne han vært den kjekkeste mann i verden men jeg hadde ikke giddet å prate med ham...

Jeg hadde en sånn til bords en gang og han var så opptatt av sin egen stemme og sine egne argumementer at han ikke hørte hva andre sa engang. Hva temaet var husker jeg ikke, men bare for å illustrere: Jeg sa "jeg synes rødvin passer best" hvorpå han svarer "nei, du må forstå at i den settingen så er det rødvin som passer best" Ja. For han hadde jo ikke hørt hva jeg sa - og var fullstendig overbevist om at han egentlig hadde motsagt meg!!

Han hadde ikke karisma heller. Men han var veldig pen å se på. Totalt bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir ihvertfall et negativt inntrykk når man får forståelsen av at en person man snakker med hele tiden bare er ute etter å motsi. Bare for å motsi. Uansett hva som blir sagt.

Det er en lite tiltrekkende egenskap for å si det sånn.

Hadde jeg gått i et middagsselskap og det ved bordet satt en fyr som hele tiden skulle kverulere så kunne han vært den kjekkeste mann i verden men jeg hadde ikke giddet å prate med ham...

Jeg hadde en sånn til bords en gang og han var så opptatt av sin egen stemme og sine egne argumementer at han ikke hørte hva andre sa engang. Hva temaet var husker jeg ikke, men bare for å illustrere: Jeg sa "jeg synes rødvin passer best" hvorpå han svarer "nei, du må forstå at i den settingen så er det rødvin som passer best" Ja. For han hadde jo ikke hørt hva jeg sa - og var fullstendig overbevist om at han egentlig hadde motsagt meg!!

Han hadde ikke karisma heller. Men han var veldig pen å se på. Totalt bortkastet.

Han fyren du beskriver over her var jo helt åpenbart en tulling.

Men det finnes altså en del folk som mener at man kverulerer bare fordi man er uenig med dem. Og da har man overhodet ikke forstått noe som helst.

Hvis jeg mener at en annen person har/tar feil, og påpeker dette direkte, så betyr altså ikke dette at jeg kverulerer.

Det betyr at jeg sier min mening. Som kan være rett eller feil. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Hvis jeg mener at en annen person har/tar feil, og påpeker dette direkte, så betyr altså ikke dette at jeg kverulerer.

Hvis du mener at en annen person har/tar feil, og du IKKE påpeker dette direkte, så er det mange her inne som vil bli veeldig overraska..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hvis du mener at en annen person har/tar feil, og du IKKE påpeker dette direkte, så er det mange her inne som vil bli veeldig overraska..

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet, Steinar, er at du ikke bare påpeker når du synes andre tar feil (det gjør vi jo alle), men at du glir over i kverulering ved å alltid lete etter noe du kan kommentere, kritisere eller si noe imot, uansett hva det er. Det er som om du leter etter noe som kan være negativt, og må alltid trekke dette frem.

KG-person: "Jeg synes lasagne er veldig godt"

Steinar: "Men husk at det er mange kalorier i lasagne"

KG-person: "Jeg er utadvent og liker å være sosial"

Steinar: "Det kan være negativt også, å være for sosial. Da blir man masende og krevende, og det er ikke positivt".

KG-person: "Jeg fikk jobben jeg søkte på i dag!"

Steinar: "Får håpe du ikke går lei etter et halvt år, da"

KG-person: "Jeg skal ut på date i dag, vi har snakket mye sammen og jeg liker ham svært godt"

Steinar: "Dating er vanskelig, det er ikke sikkert han viser hvem han egentlig er, han forsøker nok bare å sjarmere deg med å si det du vil høre"

Osv, osv, osv. Du diskuterer ikke, du leter etter noe du kan vri til noe negativt. Det er noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er vitsen med å være her og mene ingenting. Og hadde jeg ikke hatt egne meninger så hadde jeg ikke kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet, Steinar, er at du ikke bare påpeker når du synes andre tar feil (det gjør vi jo alle), men at du glir over i kverulering ved å alltid lete etter noe du kan kommentere, kritisere eller si noe imot, uansett hva det er. Det er som om du leter etter noe som kan være negativt, og må alltid trekke dette frem.

KG-person: "Jeg synes lasagne er veldig godt"

Steinar: "Men husk at det er mange kalorier i lasagne"

KG-person: "Jeg er utadvent og liker å være sosial"

Steinar: "Det kan være negativt også, å være for sosial. Da blir man masende og krevende, og det er ikke positivt".

KG-person: "Jeg fikk jobben jeg søkte på i dag!"

Steinar: "Får håpe du ikke går lei etter et halvt år, da"

KG-person: "Jeg skal ut på date i dag, vi har snakket mye sammen og jeg liker ham svært godt"

Steinar: "Dating er vanskelig, det er ikke sikkert han viser hvem han egentlig er, han forsøker nok bare å sjarmere deg med å si det du vil høre"

Osv, osv, osv. Du diskuterer ikke, du leter etter noe du kan vri til noe negativt. Det er noe annet.

Det kalles å analysere en situasjon. Se en sak i fra flest mulig ulike sider.

Men jeg vet at folk flest ikke klarer dette (abstrakt tenkning) selv, og at disse da blir forvirret av min måte å tenke på. Og ser på det som kverulering.

Men dette er faktisk like slitsomt for meg som for "dere". Det blir dårlig personkjemi og misforståelser av det.

Derfor har jeg lært meg til å ikke prate på denne måten med folk som ikke klarer å tenke abstrakt.

Noe jeg ikke gidder å bry meg om her når jeg skriver. En slags frihet i dette for meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å gjøre med å ikke forstå. Det er bare idiotisk å si at fordi andre er uenig med din kverulering, så er det fordi de ikke "forstår abstrakt tenking". Og, som Nuith sier, din såkalte abstrakte tenking er bare negativ. Det er hva vi reagerer på - din kverulerende negativitet, ikke abstrakt tenkning.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...