Gå til innhold

Karisma - negativt eller positivt?

Steinar40

Anbefalte innlegg

HÆ?

Jeg forsøkte å fortelle om et møte med en veldig karismatisk person og jeg påpeker at du virker som du mener karisma er lik skjønnhet og talent.

jeg forsøkte ikke å diskutere hvorvidt en enkeltperson har karisma eller ei.

Det jeg derimot lurte på var: Hadde vært artig om du kunne fortelle et konkret eksempel på ditt møte med det du kaller "såkalt" karisma (og da mener jeg ikke noe du har sett på tv).

Jeg kan faktisk aldri huske at jeg har reagert noe på at noen har en spesiell karisma. Men det tror jeg hovedsaklig kommer av at jeg ikke lar meg imponere av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er når de vanlige karismatikerne, går inn i et rom, og konversasjoner stopper, det er de som smiler til deg og at verden står stille et øyeblikk, ene og alene fordi de ER, ikke for noe som helst de gjør.

Ikke FORDI de er i media, FORDI de er på TV, men fordi de får andre mennesker til å føle seg sett og inkludert et øyeblikk. Det er karisma.

Har aldri opplevd noe slikt. Og regner aldri med å gjøre det heller.

Men jeg ser hva du mener. Typisk at dette skjer når noen såkalt kjendis kommer inn i en forsamling.

Det imponerer altså ikke på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Men jeg ser hva du mener. Typisk at dette skjer når noen såkalt kjendis kommer inn i en forsamling.

Det er ikke det samme i det hele tatt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du har laget din egen definisjon. Man blir ikke karismatisk, man ER det. Men det er ikke tilfeldig at så mange i media er karismatiske; de blir lagt merke til. Det betyr ikke at man må bli kjendis eller politiker fordi man har dette personlighetstrekket.

Tror jeg kan si med 100% sikkerhet at dette er tillært.

Men samtidig er det selvfølgelig langt ifra alle som kan lære seg det. Akkurat som at alle ikke kan bli artister.

Det som er medfødt er altså evnen og talentet til f.eks å kunne bli artist HVIS man brenner sterkt nok for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Tror jeg kan si med 100% sikkerhet at dette er tillært.

Men samtidig er det selvfølgelig langt ifra alle som kan lære seg det. Akkurat som at alle ikke kan bli artister.

Det som er medfødt er altså evnen og talentet til f.eks å kunne bli artist HVIS man brenner sterkt nok for det selv.

Det er rett og slett så enkelt som at vi ikke snakker om det samme, Steinar. Du snakker om et-eller-annet tillært som hjelper deg å klatre til tops i media og i verden forøvrig, vi andre snakker om karisma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forøvrig påpeker ved artisten du linker til tidligere ikke er karisma (det går i alle fall ikke an å se om hun er karismatisk ut i fra det klippet der). Som sanger er det et annet viktig element man må inneha for å lykkes, nemlig formidlerevne. Det så det ut som hun hadde nok av, og det kan læres opp. Det kan også oppfattes forskjellig fra person til person.

Jepp, kan se at god formidlingsevne (kommunikasjon) er tilnærmet lik karisma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rett og slett så enkelt som at vi ikke snakker om det samme, Steinar. Du snakker om et-eller-annet tillært som hjelper deg å klatre til tops i media og i verden forøvrig, vi andre snakker om karisma...

Okay, definer hva du helt konkret mener med å være karismatisk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Nå bruker jeg det musikalske begrepet "formidling", ikke den mest vanlige definisjon (som forøvrig heller ikke er det misnte tilnærmet lik karisma). Jeg burde ha påpekt dette. Formidling er noe man aktivt jobber med gjennom hele sin kariere som musiker; det handler om hvordan man bruker stemme, klang, musikk og stemning for å skape den ønskede reaksjonen blant publikum, og for å gjengi følelsene musikken skal overføre. Kort sagt, om å formidle budskapet i musikken til publikumerne. Dette er ikke det samme som karisma. En god formidler får publikumerne til å kjenne seg igjen i det de fremfører, selv om de aldri har opplevd det selv.

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Et personlighetstrekk som gjør at du ubevisst trekker til deg oppmerksomhet fra andre, ikke noe du bevisst går inn for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Er du helt historieløs??? :kari:

Hitler ble folkevalgt i Tyskland fordi han fikk veldig mange tyskere til å føle seg vel.

At han brukte sine karismatiske talenter til å gjøre andre vondt er en helt annen sak.

Men det er vel et bevis på at det ikke nødvendigvis er bra om noen har karisma, siden slike talenter faktisk KAN brukes på en negativ måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Men det er vel et bevis på at det ikke nødvendigvis er bra om noen har karisma, siden slike talenter faktisk KAN brukes på en negativ måte?

Ja, men det vi prøver å overbevise Steinar om her er at du ikke trenger å være en maktsyk jævel bare fordi du er karismatisk. Det er ikke karismaen i seg selv som er problemet, den kan komme til utrykk på positive måter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dersom du har blå øyne, er det noe du har valgt eller er født med da? Karisma er altså det samme, man er født med det. Hva man gjør med det velger man.

Nå har vel samtlige her sagt at vi IKKE snakker om kjendiser, og de eneste eksemplene du klarer å trekke fram, er NETTOPP kjendiser. Vi snakker om mennesker som har "it".

Mennesker som kommer inn i et rom og alle mennene suger inn magen, og kvinnene fikser håret sitt. Ubevisst. De menneskene finnes, jeg har truffet flere sånne, og jeg syns fryktelig synd på deg som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, siden du ikke leser linker med mindre du poster dem selv, og snaut nok da. Under følger uttrag av DEFINISJON av karisma.

Definisjon=En definisjon er en presis bestemmelse av betydningsinnholdet i et ord, uttrykk eller begrep.

Karisma referer spesielt til en kvalitet hos mennesker som lett trekker til seg oppmerksomhet og beundring fra andre grunnet en «magnetisk» kvalitet i ens personlighet eller opptreden.

Tilsvarende begreper eller fraser som slekter på karisma er eksaltasjon, ynde, mystikk, positiv energi, joie de vivre (livskraft), ekstrem sjarme, personlig tiltrekning, personlig appell og forlokkende. Vanligvis må flere av disse spesifikk kvaliteter være tilstede hos et menneske for å bli betraktet som karismatisk av andre.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan faktisk aldri huske at jeg har reagert noe på at noen har en spesiell karisma. Men det tror jeg hovedsaklig kommer av at jeg ikke lar meg imponere av slikt.

Imponere? "Slikt"?

Ok.. For å oppsummere: Du reagerer altså negativt på nærvær, interesse, menneskelig varme og det udefinerbare som gjerne får et annet menneske til å føle seg vel, sett og spesiell, det som mennesker med karisma gjerne vekker i andre.

Du mener at det å føle seg sett og vel i nærvær av et annet menneske er å være imponert på falske premisser.

Også tror du at det er du som er normen?

For meg ser det ut som du mangler antenner for å oppfatte normale mellommenneskelige signaler om du virkelig ikke skjønner utstråling og karisma (og at det er noe annet enn et triks for å bli kjendis).

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ja, men det vi prøver å overbevise Steinar om her er at du ikke trenger å være en maktsyk jævel bare fordi du er karismatisk. Det er ikke karismaen i seg selv som er problemet, den kan komme til utrykk på positive måter også.

Åja. Ja den kan jeg si meg enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere så blir det etter min mening helt feil å bruke ordet karismatisk om såkalte vanlige folk.

Hvorfor det?

Hvis du mener at det bare er kjendiser som har karisma så må du jo huske at alle kjendiser har vært vanlige folk en gang de også. Og hjemme/privat er de vanlige folk og er karismatiske da også.

Karisma er ikke en knapp man trykker på når man ser kamera.

Jepp, jeg har ingen interesse av å være såkalt karismatisk.

Du hadde ikke klart det om du hadde prøvd.

Ergo, det er ikke noe man kan lære seg. Enten så har man det eller så har man det ikke.

Du har det ikke.

Ja, det kan skje når en kjendis kommer inn i en forsamlig. Men at folk blir stille og at en kjendis får oppmerksomhet har ikke nødvendigvis med karisma å gjøre. Det kan ha med nysgjerrighet å gjøre og at man er fan av en person.

Nei ikke er lik. Men fordi.

Har du ikke lest innleggene i tråden eller?

Imponere? "Slikt"?

Ok.. For å oppsummere: Du reagerer altså negativt på nærvær, interesse, menneskelig varme og det udefinerbare som gjerne får et annet menneske til å føle seg vel, sett og spesiell, det som mennesker med karisma gjerne vekker i andre.

Du mener at det å føle seg sett og vel i nærvær av et annet menneske er å være imponert på falske premisser.

Også tror du at det er du som er normen?

For meg ser det ut som du mangler antenner for å oppfatte normale mellommenneskelige signaler om du virkelig ikke skjønner utstråling og karisma (og at det er noe annet enn et triks for å bli kjendis).

Steinar tror at folk som er hyggelige, varme, viser interesse, får andre til å føle seg vel, sett og spesielle bare gjør detfordi de ønsker å imponere!! Og vi som blir imponert vi er lettlurte.

Det som imponerer meg mest er at Steinar aldri har truffet noen som har fått ham til å føle seg vel, sett og spesiell!! Han har jo aldri møtt noen som er karismatiske - dvs. karismatiske ifølge den virkelige definisjonen.

Hvorfor tror du at du aldri har møtt noen sånne Steinar?

Eller har du det? Også likte det du det kanskje ikke...? Fordi det var så veldig anderledes fra din personlighet?

Og hvorfor slåss du sånn mot dette? Er det litt sånn jantelov her? Ingen skal tro at de er noe? Og i dine øyne så er karismatikere bare noen hovne kjendiser/politikere som bare har lurt seg til makt og popularitet?

Kan ikke folk være hyggelig, varme og imøtekommende uten å ha baktanker i din verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw, Hitler var visstnok en veldig karismatisk person.

Ja, og han gikk hvert fall ikke rundt grøten med masse pisspreik og floskler. Rett på sak, sa det folk ville høre og hadde stor gjennomføringevne på sine lovnader.

Men for meg, så er karismatisk det samme som å ha utstråling. Dog kan man også ha dårlig karma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et personlighetstrekk som gjør at du ubevisst trekker til deg oppmerksomhet fra andre, ikke noe du bevisst går inn for.

Ja, det ble ikke akkurat mye mer konkret av dette, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som kommer inn i et rom og alle mennene suger inn magen, og kvinnene fikser håret sitt. Ubevisst. De menneskene finnes, jeg har truffet flere sånne, og jeg syns fryktelig synd på deg som ikke har det.

Jeg reagerer ikke sånn på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Hvis du mener at det bare er kjendiser som har karisma så må du jo huske at alle kjendiser har vært vanlige folk en gang de også. Og hjemme/privat er de vanlige folk og er karismatiske da også.

Karisma er ikke en knapp man trykker på når man ser kamera.

Du hadde ikke klart det om du hadde prøvd.

Ergo, det er ikke noe man kan lære seg. Enten så har man det eller så har man det ikke.

Du har det ikke.

Ja, det kan skje når en kjendis kommer inn i en forsamlig. Men at folk blir stille og at en kjendis får oppmerksomhet har ikke nødvendigvis med karisma å gjøre. Det kan ha med nysgjerrighet å gjøre og at man er fan av en person.

Nei ikke er lik. Men fordi.

Har du ikke lest innleggene i tråden eller?

Steinar tror at folk som er hyggelige, varme, viser interesse, får andre til å føle seg vel, sett og spesielle bare gjør detfordi de ønsker å imponere!! Og vi som blir imponert vi er lettlurte.

Det som imponerer meg mest er at Steinar aldri har truffet noen som har fått ham til å føle seg vel, sett og spesiell!! Han har jo aldri møtt noen som er karismatiske - dvs. karismatiske ifølge den virkelige definisjonen.

Hvorfor tror du at du aldri har møtt noen sånne Steinar?

Eller har du det? Også likte det du det kanskje ikke...? Fordi det var så veldig anderledes fra din personlighet?

Og hvorfor slåss du sånn mot dette? Er det litt sånn jantelov her? Ingen skal tro at de er noe? Og i dine øyne så er karismatikere bare noen hovne kjendiser/politikere som bare har lurt seg til makt og popularitet?

Kan ikke folk være hyggelig, varme og imøtekommende uten å ha baktanker i din verden?

Håper Steinar tørr å svare på dette jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...