Cava Queen Skrevet 3. november 2010 #161 Del Skrevet 3. november 2010 Du driver fremdeles og lager dine helt egne definisjoner av allment aksepterte og allerede definerte ord og uttrykk, ser jeg... Ja, ja... At karisma er lik å tenke på seg selv, syns jeg på sitt beste blir skivebom. Karisma betyr utstråling. At utstråling kan oppleves ulikt er sikkert riktig, men de færreste er uenige i at enkelte mennesker har mer av denne udefinerbare utstrålingen enn andre og at det ikke har noe med sak å gjøre. For å bruke et eksempel, så ble jeg en gang for mange år siden sendet ut for å intervjue Cowboy-Laila. Jeg var ikke begeistret for oppgaver, ettersom jeg så på henne som en original og raring, som ikke hadde mye å fare med, men jeg skal si jeg tok feil. Hun var utrolig karismatisk, rett og slett. Hun hadde et nærvær og en utstråling som var helt spesiell og å snakke med henne gjorde noe med meg. Øynene hennes var varme, personligheten hennes var stor og nærværet hennes var ekte - hele hennes vesen omsluttet deg når du snakket med henne. Det var i sannhet karisma. Jeg ser av lenken du har lagt ut at du mener karisma er skjønnhet og talent - jeg mener du har misforstått begrepet eller muligens aldri truffet noen med karisma. Hadde vært artig om du kunne fortelle et konkret eksempel på ditt møte med det du kaller "såkalt" karisma (og da mener jeg ikke noe du har sett på tv). Så enig med deg. Og det er vel nok av mennesker med skjønnhet og talent som ikke har karisma. At det skal være et likhetstegn mellom skjønnhet/talent og karisma forstår jeg ikke. Men om den vakre personen med det store talente i tillegg har karisma - da snakker vi! For å si det sånn: det finnes karismatiske mennesker som er "stygge" også. Man må ikke være billedskjønn! Man må heller ikke ha et talent for noe (sanger, tryllekunstner, mesterkokk). Du kan ha ti tommeltotter og null gehør og fortsatt være karismatisk. Du trenger ikke brenne for en sak heller. Man kan føle en persons karisma når man sitter ved et kjøkkenbord, drikker kaffe og snakker om hverdagslige ting som mest angår en selv og ikke den karismatiske. Tror Steinar at det er slik at om man har en fantastisk sangstemme så har man også karisma? At om man vinner en skjønnhetskonkurranse så har man karisma? At om man blir valgt til president i USA så har man karisma? Og så lenge Steinar tror på dette med "lureri"? Tror Steinar at alle med karisma lider av MPD (multipel personlighetsforstyrrelse)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 3. november 2010 #162 Del Skrevet 3. november 2010 Takk Airi, Steinar hater meg som pesten. Tror du det er fordi jeg ikke vil pule'n? Og nei, han leser aldri det jeg skriver, bare siterer meg og får meg til å høres skrekkelig dum ut, ved å ilegge meg egenskaper. Der tror jeg faktisk du er inne på noe. Jeg tror du treffer et sårt punkt ved å være en kvinne som virker såpass sterk og som ikke er redd for å snakke om disse tabu-temaene til Steinar. Også tror jeg han blir livredd for damer som er trygge på seg selv og seksualiteten sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 3. november 2010 #163 Del Skrevet 3. november 2010 For å si det sånn: det finnes karismatiske mennesker som er "stygge" også. Man må ikke være billedskjønn! Man må heller ikke ha et talent for noe (sanger, tryllekunstner, mesterkokk). Du kan ha ti tommeltotter og null gehør og fortsatt være karismatisk. Du trenger ikke brenne for en sak heller. Man kan føle en persons karisma når man sitter ved et kjøkkenbord, drikker kaffe og snakker om hverdagslige ting som mest angår en selv og ikke den karismatiske. JA! Nettopp - helt enig med deg. Det er noe annet enn skjønnhet, talent og andre gaver - det handler om nærvær og utstråling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 3. november 2010 Forfatter #164 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg mener at en karismatisk person utrykker seg med energi og på en viss måte NÅR han brenner for noe. Men det er ikke det at han brenner for noe som danner definisjonen. Og det er heller ikke sånn at når han ikke snakker om det han brenner for så er han bare interessert i seg selv. Det ville vært selvmotsigende. Karismatiske mennesker har jo evnen til å få andre til å føle seg vel, i selskap med karismatiske mennesker føler man at man selv er interessant. Karismatiske mennesker snakker ikke så mye om seg selv men har evnen til å bli midtpunkt fordi de er interessert i andre, og andre blir da interessert tilbake. Sjarmerende, utadvente og hyggelige folk. Ikke ego. Egoister som bare snakker om seg selv er kjedelig. Jeg kan ikke se hvordan en person kan være karismatisk uten å brenne for en sak. Og jeg får følelsen av at du blander isammen sjarmerende med karismatisk i litt for stor grad. Altså at du mener at sjarmerende = karismatisk. Noe jeg ikke mener. Dessuten er det ikke noe problem å være ego og sjarmerende. Det spørs altså bare på hva den underliggende motivasjonen egentlig er. Det kan ofte lønne seg for en selv å opptre sjarmerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 3. november 2010 #165 Del Skrevet 3. november 2010 Så enig med deg. Og det er vel nok av mennesker med skjønnhet og talent som ikke har karisma. At det skal være et likhetstegn mellom skjønnhet/talent og karisma forstår jeg ikke. Men om den vakre personen med det store talente i tillegg har karisma - da snakker vi! For å si det sånn: det finnes karismatiske mennesker som er "stygge" også. Man må ikke være billedskjønn! Man må heller ikke ha et talent for noe (sanger, tryllekunstner, mesterkokk). Du kan ha ti tommeltotter og null gehør og fortsatt være karismatisk. Du trenger ikke brenne for en sak heller. Man kan føle en persons karisma når man sitter ved et kjøkkenbord, drikker kaffe og snakker om hverdagslige ting som mest angår en selv og ikke den karismatiske. Tror Steinar at det er slik at om man har en fantastisk sangstemme så har man også karisma? At om man vinner en skjønnhetskonkurranse så har man karisma? At om man blir valgt til president i USA så har man karisma? Og så lenge Steinar tror på dette med "lureri"? Tror Steinar at alle med karisma lider av MPD (multipel personlighetsforstyrrelse)? Kan bare applaudere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 3. november 2010 #166 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg kan ikke se hvordan en person kan være karismatisk uten å brenne for en sak. Og jeg får følelsen av at du blander isammen sjarmerende med karismatisk i litt for stor grad. Altså at du mener at sjarmerende = karismatisk. Noe jeg ikke mener. Dessuten er det ikke noe problem å være ego og sjarmerende. Det spørs altså bare på hva den underliggende motivasjonen egentlig er. Det kan ofte lønne seg for en selv å opptre sjarmerende. Hva er det som gjør at du ikke kan forstå at folk kan gjøre ting uten skjulte motiver? hva slags menneske ER du egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cava Queen Skrevet 3. november 2010 #167 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg kan ikke se hvordan en person kan være karismatisk uten å brenne for en sak. Spør du meg så brenner du veldig for å få frem det negative ved å være karismatisk - samtidig som du nærmest avskriver at det er noe som heter karisma. For å si det sånn - du brenner for noe UTEN å være karismatisk. Så da går det vel an å være karismatisk uten å brenne for en sak også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 3. november 2010 #168 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg kan ikke se hvordan en person kan være karismatisk uten å brenne for en sak. Og jeg får følelsen av at du blander isammen sjarmerende med karismatisk i litt for stor grad. Altså at du mener at sjarmerende = karismatisk. Noe jeg ikke mener. Dessuten er det ikke noe problem å være ego og sjarmerende. Det spørs altså bare på hva den underliggende motivasjonen egentlig er. Det kan ofte lønne seg for en selv å opptre sjarmerende. Jeg mener at en karismatisk person ofte fremstår som en sjarmerende person. Men det betyr ikke at folk med karisma automatisk har sjarm. På lik måte som at karismatiske mennesker heller ikke alltid har et talent eller noe de brenner for. Karisma er en utstråling. Hvorvidt den treffer meg eller deg er en annen sak. Og dermed er det jo også individuelt om man blir sjarmert eller ei. Jeg tror du skal glemme at karisma må være = noe. Forskjellige mennesketyper med forsjellige personligheter, talent, yrker, utseende osv kan ha karisma. Men ifølge deg så er en person altså kun karismatisk når han/hun brenner for en sak. Si at jeg er pelsmotstander og virkelig blir provosert av disse filmene som har blitt vist i det siste. Vil du da mene at jeg kun er karismatisk når jeg snakker om dette? Men ikke når jeg snakker om andre ting (for eksempel noe som opptar deg, men som jeg selv ikke vet så mye om)? Eller tror du at karismatiske mennesker brenner for alt som finnes i livet sitt og alt som måtte dukke opp? Man står jo ikke og er overentusiastisk over oppvasken - men er et karismatisk menneske fordet...! Spør du meg så brenner du veldig for å få frem det negative ved å være karismatisk - samtidig som du nærmest avskriver at det er noe som heter karisma. For å si det sånn - du brenner for noe UTEN å være karismatisk. Så da går det vel an å være karismatisk uten å brenne for en sak også? Må si meg enig. Jeg oppfatter ikke Steinar som særlig karismatisk jeg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 3. november 2010 #169 Del Skrevet 3. november 2010 Du driver fremdeles og lager dine helt egne definisjoner av allment aksepterte og allerede definerte ord og uttrykk, ser jeg... Ja, ja... At karisma er lik å tenke på seg selv, syns jeg på sitt beste blir skivebom. Karisma betyr utstråling. At utstråling kan oppleves ulikt er sikkert riktig, men de færreste er uenige i at enkelte mennesker har mer av denne udefinerbare utstrålingen enn andre og at det ikke har noe med sak å gjøre. For å bruke et eksempel, så ble jeg en gang for mange år siden sendet ut for å intervjue Cowboy-Laila. Jeg var ikke begeistret for oppgaver, ettersom jeg så på henne som en original og raring, som ikke hadde mye å fare med, men jeg skal si jeg tok feil. Hun var utrolig karismatisk, rett og slett. Hun hadde et nærvær og en utstråling som var helt spesiell og å snakke med henne gjorde noe med meg. Øynene hennes var varme, personligheten hennes var stor og nærværet hennes var ekte - hele hennes vesen omsluttet deg når du snakket med henne. Det var i sannhet karisma. Jeg ser av lenken du har lagt ut at du mener karisma er skjønnhet og talent - jeg mener du har misforstått begrepet eller muligens aldri truffet noen med karisma. Hadde vært artig om du kunne fortelle et konkret eksempel på ditt møte med det du kaller "såkalt" karisma (og da mener jeg ikke noe du har sett på tv). Jeg ser at du sannsynligvis forsøker å tie meg ihjel, men jeg lurer nå fremdeles på om du kan svare på dette her jeg da...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 3. november 2010 #170 Del Skrevet 3. november 2010 Karisma er nydelig, medfødt og nesten litt magisk. Hva folk ønsker å gjøre dette er opp til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 3. november 2010 Forfatter #171 Del Skrevet 3. november 2010 Du driver fremdeles og lager dine helt egne definisjoner av allment aksepterte og allerede definerte ord og uttrykk, ser jeg... Ja, ja... At karisma er lik å tenke på seg selv, syns jeg på sitt beste blir skivebom. Karisma betyr utstråling. At utstråling kan oppleves ulikt er sikkert riktig, men de færreste er uenige i at enkelte mennesker har mer av denne udefinerbare utstrålingen enn andre og at det ikke har noe med sak å gjøre. For å bruke et eksempel, så ble jeg en gang for mange år siden sendet ut for å intervjue Cowboy-Laila. Jeg var ikke begeistret for oppgaver, ettersom jeg så på henne som en original og raring, som ikke hadde mye å fare med, men jeg skal si jeg tok feil. Hun var utrolig karismatisk, rett og slett. Hun hadde et nærvær og en utstråling som var helt spesiell og å snakke med henne gjorde noe med meg. Øynene hennes var varme, personligheten hennes var stor og nærværet hennes var ekte - hele hennes vesen omsluttet deg når du snakket med henne. Det var i sannhet karisma. Jeg ser av lenken du har lagt ut at du mener karisma er skjønnhet og talent - jeg mener du har misforstått begrepet eller muligens aldri truffet noen med karisma. Hadde vært artig om du kunne fortelle et konkret eksempel på ditt møte med det du kaller "såkalt" karisma (og da mener jeg ikke noe du har sett på tv). Ja, jeg kan se at f.eks artister vil måtte ha en viss mengde karisma for å kunne lykkes. Og du har rett i at dette ikke (bare) har med utseendet å gjøre. Men jeg vil anta at slike individer er så dyktige og brenner så sterkt for det de holder på med at de overfører sin energi til de som liker hva vedkommende står for og presterer. Mens andre som ikke liker f.eks denne artisten, ikke vil oppleve det på samme måte. Dermed vil jeg anta at man kan oppleve karisma fullstendig ulikt. Slik at det blir umulig å diskutere om en person har karisma eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 3. november 2010 Forfatter #172 Del Skrevet 3. november 2010 For det for det første: har du ikke fått med deg at ingen har kommet på helt av seg selv at de er karismatiske? Det har blitt gjentatt i det uendelige at dette er positive kvaliteter vi har fått høre at vi har. Jeg går ut fra at det er Kate W, som du av en eller annen grunn bedriver et personlig korstog mot, du vil til livs, men hennes svar ser det ikke ut som du leser særlig godt, når dette er all informasjonen du får ut av det. For det andre; nei det underbygger ikke din påstand. At noen omtaler seg selv som karismatiske betyr ikke at karisma ikke finnes/betyr at man er selvopptatt. Som jeg har skrevet tidligere så blir det etter min mening helt feil å bruke ordet karismatisk om såkalte vanlige folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 3. november 2010 #173 Del Skrevet 3. november 2010 Ja, jeg kan se at f.eks artister vil måtte ha en viss mengde karisma for å kunne lykkes. Og du har rett i at dette ikke (bare) har med utseendet å gjøre. Men jeg vil anta at slike individer er så dyktige og brenner så sterkt for det de holder på med at de overfører sin energi til de som liker hva vedkommende står for og presterer. Mens andre som ikke liker f.eks denne artisten, ikke vil oppleve det på samme måte. Dermed vil jeg anta at man kan oppleve karisma fullstendig ulikt. Slik at det blir umulig å diskutere om en person har karisma eller ikke HÆ? Jeg forsøkte å fortelle om et møte med en veldig karismatisk person og jeg påpeker at du virker som du mener karisma er lik skjønnhet og talent. jeg forsøkte ikke å diskutere hvorvidt en enkeltperson har karisma eller ei. Det jeg derimot lurte på var: Hadde vært artig om du kunne fortelle et konkret eksempel på ditt møte med det du kaller "såkalt" karisma (og da mener jeg ikke noe du har sett på tv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 3. november 2010 Forfatter #174 Del Skrevet 3. november 2010 Og så lenge Steinar tror på dette med "lureri"? Tror Steinar at alle med karisma lider av MPD (multipel personlighetsforstyrrelse)? Jeg bare påpeker at det er farlig å la seg blende av såkalt karisma. Hitler er bare ett av sikkert mange skrekkeksempler. Og vi ser jo hvordan folk "fungerer" når man ser hvor kjendis-hysteriske altfor mange er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 3. november 2010 #175 Del Skrevet 3. november 2010 Som jeg har skrevet tidligere så blir det etter min mening helt feil å bruke ordet karismatisk om såkalte vanlige folk. Men du, det er kun etter din mening. Det er jo nettopp vanlige folk som er spesielle når de er karismatiske. En hvilken som helst popstjerne vet jo alle om. Det er når de vanlige karismatikerne, går inn i et rom, og konversasjoner stopper, det er de som smiler til deg og at verden står stille et øyeblikk, ene og alene fordi de ER, ikke for noe som helst de gjør. Ikke FORDI de er i media, FORDI de er på TV, men fordi de får andre mennesker til å føle seg sett og inkludert et øyeblikk. Det er karisma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 3. november 2010 Forfatter #176 Del Skrevet 3. november 2010 Spør du meg så brenner du veldig for å få frem det negative ved å være karismatisk - samtidig som du nærmest avskriver at det er noe som heter karisma. For å si det sånn - du brenner for noe UTEN å være karismatisk. Så da går det vel an å være karismatisk uten å brenne for en sak også? Jepp, jeg har ingen interesse av å være såkalt karismatisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 3. november 2010 #177 Del Skrevet 3. november 2010 Jepp, jeg har ingen interesse av å være såkalt karismatisk. Næ, sier du det? Du kunne lurt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 3. november 2010 Forfatter #178 Del Skrevet 3. november 2010 Må si meg enig. Jeg oppfatter ikke Steinar som særlig karismatisk jeg heller. Og jeg har altså heller aldri påstått at jeg er noe som helst karismatisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 3. november 2010 #179 Del Skrevet 3. november 2010 Som jeg har skrevet tidligere så blir det etter min mening helt feil å bruke ordet karismatisk om såkalte vanlige folk. Det er fordi du har laget din egen definisjon. Man blir ikke karismatisk, man ER det. Men det er ikke tilfeldig at så mange i media er karismatiske; de blir lagt merke til. Det betyr ikke at man må bli kjendis eller politiker fordi man har dette personlighetstrekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 3. november 2010 #180 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Ja, jeg kan se at f.eks artister vil måtte ha en viss mengde karisma for å kunne lykkes. Og du har rett i at dette ikke (bare) har med utseendet å gjøre. Men jeg vil anta at slike individer er så dyktige og brenner så sterkt for det de holder på med at de overfører sin energi til de som liker hva vedkommende står for og presterer. Mens andre som ikke liker f.eks denne artisten, ikke vil oppleve det på samme måte. Dermed vil jeg anta at man kan oppleve karisma fullstendig ulikt. Slik at det blir umulig å diskutere om en person har karisma eller ikke Det du forøvrig påpeker ved artisten du linker til tidligere ikke er karisma (det går i alle fall ikke an å se om hun er karismatisk ut i fra det klippet der). Som sanger er det et annet viktig element man må inneha for å lykkes, nemlig formidlerevne. Det så det ut som hun hadde nok av, og det kan læres opp. Det kan også oppfattes forskjellig fra person til person. Endret 3. november 2010 av Airi Chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå