Tabris Skrevet 1. november 2010 #121 Del Skrevet 1. november 2010 Jeg lar være å debattere så mye jeg kan med vedkommende. Men han har det med å starte debatter likevel. Noen ganger jatter jeg bare med for jeg orker ikke, andre ganger blir jeg mot bedre vitende engasjert, og ender opp med Egentlig er det jo bare trist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 1. november 2010 #122 Del Skrevet 1. november 2010 Jeg lar være å debattere så mye jeg kan med vedkommende. Men han har det med å starte debatter likevel. Noen ganger jatter jeg bare med for jeg orker ikke, andre ganger blir jeg mot bedre vitende engasjert, og ender opp med Egentlig er det jo bare trist. Ja det er jo trist... Men litt fasinerende også - jeg syns det er pussig at noen blir sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 1. november 2010 #123 Del Skrevet 1. november 2010 Men jeg mener altså at karisma er et veldig uklart begrep. Og noen blir helt "frelst" av det de oppfatter som en persons karisma, mens andre ikke reagerer på det engang. Det blir litt sånn "religiøs" overbevisning (eller ikke) på dette området, tenker jeg. Nei, enten er man karismatisk eller så har man det ikke. Det er ikke der uklarheten ligger. Uklarheten ligger i hvordan man mottar karismaen, dersom man er mottaker, og om den karismatiske personen misbruker sin karisma. De fleste mennesker som er karismatiske bare ER det, de verken tenker over det, eller BRUKER det, de bare er sånn. Det er del av personlighetssminken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 1. november 2010 Forfatter #124 Del Skrevet 1. november 2010 Nei, enten er man karismatisk eller så har man det ikke. Det er ikke der uklarheten ligger. Uklarheten ligger i hvordan man mottar karismaen, dersom man er mottaker, og om den karismatiske personen misbruker sin karisma. De fleste mennesker som er karismatiske bare ER det, de verken tenker over det, eller BRUKER det, de bare er sånn. Det er del av personlighetssminken. Ja, men poenget mitt var altså at 2 ulike individer ikke nødvendigvis syns at samme person er såkalt karismatisk. Altså, noen blir imponert mens andre overhodet ikke blir det. Derfor kaller jeg det såkalt karisma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 1. november 2010 #125 Del Skrevet 1. november 2010 Ja, men poenget mitt var altså at 2 ulike individer ikke nødvendigvis syns at samme person er såkalt karismatisk. Altså, noen blir imponert mens andre overhodet ikke blir det. Derfor kaller jeg det såkalt karisma. Det er ikke snakk om å bli imponert. Jeg trenger da ikke bli imponert av en karismatisk person. Ellers så er jeg faktisk enig med deg i at 2 ulike individer kan oppfatte en person totalt forskjellig. Karisma er litt som sjarm. Og det skal jo forskjellige ting til for å sjarmere forskjellige mennesker. Noen går bevisst inn for å sjarmere, mens andre bare er naturlig sjarmerende. Sånn er det med karisma også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 1. november 2010 #126 Del Skrevet 1. november 2010 Det er ikke snakk om å bli imponert. Jeg trenger da ikke bli imponert av en karismatisk person. Ellers så er jeg faktisk enig med deg i at 2 ulike individer kan oppfatte en person totalt forskjellig. Karisma er litt som sjarm. Og det skal jo forskjellige ting til for å sjarmere forskjellige mennesker. Noen går bevisst inn for å sjarmere, mens andre bare er naturlig sjarmerende. Sånn er det med karisma også. *signeres* Jeg skjønner heller ikke hvorfor du tror man "er" karismatisk for å "bruke" det Steinar. Det er som sagt del av den personlige sammensetningen til et menneske, ikke noe man tilegner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 1. november 2010 #127 Del Skrevet 1. november 2010 *signeres* Jeg skjønner heller ikke hvorfor du tror man "er" karismatisk for å "bruke" det Steinar. Det er som sagt del av den personlige sammensetningen til et menneske, ikke noe man tilegner seg. *signeres* herfra også. ...for hvis man prøver å virke karismatisk for å imponere så er man vel ikke særlig karismatisk eller sjarmerende i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 1. november 2010 #128 Del Skrevet 1. november 2010 Da er man vel snarere SÅKALT karismatisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvis Skrevet 1. november 2010 #129 Del Skrevet 1. november 2010 Da er man vel snarere SÅKALT karismatisk? Jepp, da er vel såkalt på sin plass.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 1. november 2010 #130 Del Skrevet 1. november 2010 Da er man vel snarere SÅKALT karismatisk? My point exactly!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 1. november 2010 Forfatter #131 Del Skrevet 1. november 2010 Jeg må le litt når jeg ser hvor enige damene er med hverandre her! Føler meg faktisk litt som en rev i et hønsehus noen ganger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 1. november 2010 #132 Del Skrevet 1. november 2010 Bare såkalt Steinar. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 1. november 2010 Forfatter #133 Del Skrevet 1. november 2010 Det er ikke snakk om å bli imponert. Jeg trenger da ikke bli imponert av en karismatisk person. Ellers så er jeg faktisk enig med deg i at 2 ulike individer kan oppfatte en person totalt forskjellig. Karisma er litt som sjarm. Og det skal jo forskjellige ting til for å sjarmere forskjellige mennesker. Noen går bevisst inn for å sjarmere, mens andre bare er naturlig sjarmerende. Sånn er det med karisma også. Kan ikke være enig med deg i at det ikke er snakk om å bli imponert. Det må jo være noe som gjør at man føler at en person har såkalt karisma. Jeg vil da påstå at dette er mye smak og behag, noe som du forsåvidt er enig i. Men en person som ikke imponerer meg på noe vis, ville jeg aldri sagt har karisma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 1. november 2010 Forfatter #134 Del Skrevet 1. november 2010 Her er forøvrig et eksempel på positiv karisma i mine øyne og ører http://www.youtube.com/watch?v=rp-xgWjHu90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 1. november 2010 #135 Del Skrevet 1. november 2010 Kan ikke være enig med deg i at det ikke er snakk om å bli imponert. Det må jo være noe som gjør at man føler at en person har såkalt karisma. Jeg vil da påstå at dette er mye smak og behag, noe som du forsåvidt er enig i. Men en person som ikke imponerer meg på noe vis, ville jeg aldri sagt har karisma. Mulig du og jeg bare har et litt forskjellig syn på hva det er å bli imponert. Her er forøvrig et eksempel på positiv karisma i mine øyne og ører http://www.youtube.com/watch?v=rp-xgWjHu90 Og det er ikke bare såkalt heller? Og hun bruker den ikke for å lure noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 1. november 2010 Forfatter #136 Del Skrevet 1. november 2010 Og det er ikke bare såkalt heller? Og hun bruker den ikke for å lure noen? Vel, hun kunne lurt meg hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 2. november 2010 Forfatter #137 Del Skrevet 2. november 2010 Mulig du og jeg bare har et litt forskjellig syn på hva det er å bli imponert. Mye mulig. Jeg blir i hvert fall aldri imponert av tomt prat. Er det ikke samsvar imellom hva som sies og hva som faktisk gjøres, så er det totalt verdiløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 2. november 2010 #138 Del Skrevet 2. november 2010 Mye mulig. Jeg blir i hvert fall aldri imponert av tomt prat. Er det ikke samsvar imellom hva som sies og hva som faktisk gjøres, så er det totalt verdiløst. Der er vi enige. Tomt prat blir man ikke imponert av. Men nå måles vel ikke karisma akkurat på hva man prater om. For å snu på det - jeg kan bli imponert av mennesker som ikke har karisma. Som er intelligente og har meninger det står respekt av. Men de trenger jo ikke ha karisma og sjarm av den grunn. Jeg kan bli imponert av en idrettsutøver - og da av vedkommendes idrettsprestasjoner - men selve personen kan jo fremstå som total uinteressant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 2. november 2010 Forfatter #139 Del Skrevet 2. november 2010 Der er vi enige. Tomt prat blir man ikke imponert av. Men nå måles vel ikke karisma akkurat på hva man prater om. For å snu på det - jeg kan bli imponert av mennesker som ikke har karisma. Som er intelligente og har meninger det står respekt av. Men de trenger jo ikke ha karisma og sjarm av den grunn. Jeg kan bli imponert av en idrettsutøver - og da av vedkommendes idrettsprestasjoner - men selve personen kan jo fremstå som total uinteressant. Hvis jeg skulle definere hva jeg mener med karisma så er det en kombinasjon av å brenne for en sak og ha evnen og selvtilliten til å fremføre denne saken overfor andre mennesker. Altså i veldig stor grad prating og kommunikasjon, i kombinasjon med fysisk utseende og opptreden. Det som avgjør om en slik karisma er negativt eller positivt (for andre) vil da være hva den underliggende motivasjonen er og hva saken egentlig dreier seg om. Og da skal det altså være en svært god sak før jeg lar meg imponere. For meg er prat og opptreden helt underordnet saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 2. november 2010 #140 Del Skrevet 2. november 2010 Hvis jeg skulle definere hva jeg mener med karisma Ordet karisma har allerede en definisjon, du trenger ikke finne på en ny. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå