Gå til innhold

Burde vi si noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er støttekontakt for ei jente som egentlig er litt for stor til vogn. Men hun er tilbakestående og handikappet så hun har problemer med å gå langt. Nå er det ikke så lenge siden hun har operert heller. Jeg og foreldrene pleier derfor og trille henne noe i vogn det er den muligheten vi har for at vi skal komme oss litt lenger ut til fine områder og slikt.

Folk ser stygt på oss og kommer med stygge kommentarer ”Du er stor nok til å gå selv” Snakk om å skjemme bort barna sine” Noen kommer bort til meg og kjefter og da er det lett og svare at hun har vært igjennom en operasjon. Men hva gjøre en når en hører de slik i bakgrunnen at de baksnakker oss? Dette er ofte og det legger en demper på stemningen jeg pleier og trille henne i vogn langs veien og bort til lekeplass og turområder der hun får leker /går selv til hun blir sliten/ får vondt og blir veldig sutrete og da får hun sitte i vogna tilbake. Jeg har alt begynt å grue meg litt til å trille henne fordi jeg vet at det vil komme mange kommentarer særlig om det er fint vær og mange ute. Det samme er det med foreldrene.

Noen forslag?

På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æsj folk skal alltid legge nesa si i andres saker

forstår såvidt problemet men hva med å heve seg over tullefolk som ikke forstår?

Det ligger i menneskets natur å være nyskjerrig og spesielt når folk skiller seg ut på en måte

Har samme "problem" med folk som stirrer.Men har nå lært å enten ignorere (de som går forbi meg på gata og kikker litt) eller si ifra at jeg vet jeg har "rompa i vinkel" men at folk ikke burde være sjalu på min flotte måte å gå på.(de som faktisk stopper og gloooor åpentlyst)

Ellers kan du kanskje si : ikke alle som er like heldige at de kan gå for egen maskin?

På en slik måte at vedkommende forstår at barnet har bevegelsesproblemer.

Skrevet

Kan det være et alternativ med rullestol?

Skrevet

Der hvor jeg jobber er det noen barn med spesielle behov. Når barna blir større og har behov for hjelpemidler, er du mulig å ta kontakt med hjelpemiddelsentralen. Dette er noen en gjør gjennom ergoterapaut/fysioterapaut gjennom kommunen, eller til den enheten(sykehus, kompetansesenter) dom jobber med dette barnet.

Ellers finnes det ingen løsning, ignorering!

Skrevet

Jeg blir like forundret hver gang jeg leser slike innlegg som ditt. Det jeg blir forundret over er hva folk faktisk kommenterer. De vet ikke bakgrunnen til at det er slik, og da kan de like gjerne "zip it".

En ting er hva man tenker, men tanker sårer ingen.

Skrevet

Du må bare heve deg over kommentarene. Folk kan være så tankeløse noen ganger.

Husker jeg trillet på mine tvillinger i vogn på 17.mai. De var fire år den gangen og "for store" for vogn egentlig. På toppen av det hele hadde den E. penklær og K. joggedress. Fikk en del kommentarer på det ja men svarte bare kort med at "ja, jeg forskjellsbehandler i stor stil i dag". Årsaken trenger jo ikke alle å vite, men det var jo en god grunn for at K. ikke var i form til å pynte seg og gå selv.

Skrevet

Foreldrene kan ikke tenke seg og søke til hjelpemiddelsentralen eller slikt noe.

Det var ikke noe problem å bite i seg de første kommentarene jeg hørte men når det blir hundrevis og å høre på baksnakking store deler av turen gjør jo at det preger dagen det blir ikke slik som vi hadde tenkt.

Ellers kan du kanskje si : ikke alle som er like heldige at de kan gå for egen maskin?

På en slik måte at vedkommende forstår at barnet har bevegelsesproblemer.

Ikke alle tar hintet. Noen kommer bort til meg og kjefter og da er det lett og svare at hun har vært igjennom en operasjon. Da beklager de som regel ikke da, men vil gjerne spørre mye ”Hva slags operasjon da?” jeg synes det blir feil og si mye om dette. For om jeg svarer blir det jo også bare flere spørsmål.

Men selv når jeg sier at jenta er blitt operert kan de fortsette med slikt som ”Kan hun virkelig ikke gå selv” Så må jeg svare noe slikt som jo da men det var en ganske stor opperasjon så det blir i lengste laget å gå hele veien. ”Hvorfor går dere ikke en kortere tur da” Nei fordi vi skal gå til ___ fordi det er så fint/kjekt og være der” Dere kunne heller gått til ___fordi det er mye nærmere!” Eh nei vi vil til __ derfor skal vi dit..

Uff synes bare det er så plagsomt av og til har jeg bare lyst til å skrike ut noe rart som: "Hvorfor kan ikke du bare gå til månen selv?!" :gjeiper: og lignede eller så har jeg bare lyst til å skrike ut hva jenta har problemer med men det ville jo blitt helt feil på alle måter.

Setter pris på alle kommentarer.

Gjest epletre.
Skrevet

Å si noe om jentas helsetilstand er vel egentlig ikke ok - som støttekontakt har du taushetsplikt. Andre mennesker har uansett ikke noe med dette å gjøre. Jeg forstår at det må være kjedelig hvis folk glor eller kommenterer det. Du kan jo snakke med foreldrene hennes og spørre om det er noe som er "greit" å svare de nysgjerrige og frekke menneskene. Det beste er nok bare å heve seg over det.

Skrevet

Å si noe om jentas helsetilstand er vel egentlig ikke ok - som støttekontakt har du taushetsplikt. Andre mennesker har uansett ikke noe med dette å gjøre. Jeg forstår at det må være kjedelig hvis folk glor eller kommenterer det. Du kan jo snakke med foreldrene hennes og spørre om det er noe som er "greit" å svare de nysgjerrige og frekke menneskene. Det beste er nok bare å heve seg over det.

Jeg kjenner foreldrene godt og de synes det er helt ok. Er vel mere jeg som føler det blir feil og snakke om dette til fremmede. Pleier derfor som oftest ikke å si noe om helsetilstanden til jenta. Men andre ganger har jeg sagt en setning for å prøve og få de til å forstå. Men det hjelper jo ikke noe særlig..

Skrevet

Kjenner jeg blir sint av folk som er så tette i hodet at de kommenterer slikt. Og som er så dumme at de ikke skjønner at det kan være en årsak når den ikke er synlig ved første øyekast. Jeg tror imidlertid det beste er å ignorere dem, og hvis de begynner å spørre og grave så be dem strengt om å passe sine egne saker, her tråkker de faktisk i salaten.

Skrevet

Jeg ville forsøkt å få en rullestol istedet. Det er jo det som er beregnet til folk som er dårlig til bens.

Skrevet

skjønner ikke helt hvorfor foreldrene ikke vil søke hjelpemiddelsentralen? Da kunne de jo fått en vogn som passer til en stor unge, det trenger jo ikke nødvendigsvis vare av typen rullestol, men kanskje noe joggevognlignende noe?

Jeg trodde faktisk ikke at folk var så gærne at de blandet seg oppi slikt på den måten du beskriver, men om det virkelig er greit for foreldrene at du forklarer noe som helst, så si rett ut at hun er funksjonshemmet.

(selvom jeg hadde vel bedt dem passe sine egne saker på en litt ufin måte er jeg redd...)

Skrevet

skjønner ikke helt hvorfor foreldrene ikke vil søke hjelpemiddelsentralen? Da kunne de jo fått en vogn som passer til en stor unge, det trenger jo ikke nødvendigsvis vare av typen rullestol, men kanskje noe joggevognlignende noe?

Jeg trodde faktisk ikke at folk var så gærne at de blandet seg oppi slikt på den måten du beskriver, men om det virkelig er greit for foreldrene at du forklarer noe som helst, så si rett ut at hun er funksjonshemmet.

(selvom jeg hadde vel bedt dem passe sine egne saker på en litt ufin måte er jeg redd...)

Fordi jenta enda er 4 år og så håper foreldrene at hun skal bli bedre.

Gjest Flaskepost
Skrevet

Jeg hadde hevet meg over det, og ikke svart.

Skrevet

Kan du ikke bare svare at som støttekontakt har du taushetsplikt? Deretter kan du spørre om hvorfor de lurer på det, om du kjenner vedkommende, om ikke hun er flau etc... Du kan komme på offensiven ved stille en serie spørsmål selv, som setter den vitebegjærlige i et stadig dårligere lys. Bare ikke vær konfliktsky for en helt vanlig samtale. Det er ikke farlig å tirre drittsekker til de fnyser. Bare gå før de spytter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...