Gå til innhold

Krav til engelsk i stillingsannonser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er elendig i engelsk! Jeg klarer å gjøre meg forstått når jeg er i syden, men det er vel det......

Holder på å søke jobber, og fant drømmejobben! Men i stillingsannonsen står det: krav til meget god muntlig og skriftelig engelsk. Og dermed forsvant drømmejobben???? Hvor strengt er dette krav tror dere?

Skrevet

Står kravet slik formulert, vil jeg anta at arbeidsspråket til en viss/stor grad er engelsk. Dermed vil du neppe være kvalifisert slik du selv fremstiller det, og om du skulle få jobben vil du kanskje ikke selv være bekvem med jobbingen på engelsk heller.

Men for all del: Det er jo bare å søke, så får arbeidsgiver vurdere om de mener din engelsk er bra nok. Ofte er jenter altfor selvkritiske også da.

Gjest Blondie65
Skrevet

Krever de engelsk i annonsen betyr det at du må kunne lese og skrive engelsk korrespondanse, snakke engelsk med kollegaer og kunder, etc.

Jeg ville nå søkt likevel jeg, for ingen vet om de får nok søkere med gode engelsk kunnskaper. Ofte er det slik at dersom man ikke er HELT ute så vil øvelse gjøre god mester. Det eneste virkelige problemet jeg ser er å skrive brev som skal være korrekte.

Skrevet

Kommer jo litt ann på om store deler av arbeidet foregår på engelsk eller om kravet bare er at du skal takle å få en engelsk telefon i ny og ne. Jeg pleier å si at jeg har normalt gode engelskkunskaper, ville aldri søkt jobb i en internasjonal bedrift, men en bedrift som krever engelsk fordi du kanskje kan komme borti en engelsktalende kunde må gå bra. De kommer neppe til å teste engelskkunskapene dine så å si at du er litt bedre enn du er kan neppe skade. De ser sikker på engelskkarakterene din så hvis den er veldig dårlig får du nok ikke jobben.

Skrevet

Er det en norsk bedrift eller en utenlandsk bedrift? Jeg arbeider i et amerikansk firma, der arbeidsspråket er engelsk. Jeg har amerikanske, engelske, argentinere, italienere, svensker, irer og norske arbeidskollegier. All mail-korrenspondanse foregår på engelsk, og alle små notater jeg skriver på papirer som blir arkivert, skriver jeg på engelsk, slik at det er forståelig for alle. Du bør undersøke hvordan det er der du skal søke.

Skrevet

Jeg jobber i et amerikansk eid firma hvor det offisielle arbeidsspråket er engelsk, og hvor all dokumentasjon og offisielle ting blir skrevet på engelsk.

Snakker selvfølgelig norsk med norske kollegaer dersom det kun er oss tilstede, sender mailer på norsk dersom det kun er nordmenn på mottakerlista og har møter på norsk dersom det kun er deltakere som snakker og forstår norsk tilstede, men ellers så går all kommunikasjon på engelsk og det går automatikk i å veksle mellom språkene.

Dersom du søker på jobben og du blir kalt inn på intervju, så kan du nok anse det som en selvfølge at minst halve intervjuet går på engelsk og at de som intervjuer deg veksler over til engelsk uten at du får så veldig tydelige hint om dette på forhånd. Dersom du ikke tror at du klarer å henge med i svingene da, så bør du ikke søke.

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Nordmenn er generellt ganske selvkritiske i forhold til sin egen engelsk, så du er kanskje bedre enn du tror ;) Men kanskje du burde bli litt mer vandt til engelsk hvis du selv mener du ikke er god nok? F.eks se DVD'er uten tekst eller med engelsk tekst og begynne å lese noen bøker på engelsk, det hjelper masse ;)

Skrevet

Det er lov å søke, men dersom du bare kan sydenengelsk vil du nok ikke få jobben når de krever meget gode kunnskaper. Du vil heller ikke være i stand til å GJØRE jobben, og da er det vel ikke drømmen lenger?

Nordmenn er generellt ganske selvkritiske i forhold til sin egen engelsk, så du er kanskje bedre enn du tror ;)

Inntrykket mitt, som arbeidsgiver, er at nordmenn flest er mye dårligere i engelsk enn de selv tror. De som søker på stillinger som krever gode engelskkunnskaper fører gjerne opp i CVen at de snakker engelsk flytende, og det er det få som reelt gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...