Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig forvirret. Jeg og samboeren min leier et hus. Han vi leier hos har kjent min samboer hele livet, men de har ikke et veldig "close" forhold. Kompis av faren hans. I går fikk vi vite at huseier hadde låst seg inn i huset vårt, uten at vi visste det og i tillegg hadde med seg en annen kar. Denne karen var vel og merke en slik brannvernkar. Da min samboer konfronterte han med dette, sa han at han hadde prøvd å få tak i han men uten hell, så han regna med at det var greit at han gjorde det. Er slik greit? Han har reservenøkkel i tilfelle det skulle skje noe når vi ikke er hjemme og slikt, men han kan vel ikke bare bruke den når han vil?!

Jeg synes ikke det jeg, at han bare låser seg inn her. Plutselig ligger det truser og andre private ting slengt rundt her, og det skal han tråkke seg igjennom? Synes dette rett og slett er respektløst jeg. Er jeg den enesete?

Han visste jo at han brannvernkaren skulle komme til han, og da kunne han jo tenke seg det at han ville i dette huset også. Og derfor kunne han fått tak i oss før.

Hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Nei, som du ser i sitatet fra husleieloven, skal dere ha varsel i rimelig tid. Da holder det ikke at huseier ringer dere en gang, og at dere ikke svarer.

Hadde det vært en nødsituasjon som brann, lekkasje eller lignende hadde denne regelen falt bort, men det er jo ikke tilfellet her. Dette hadde jeg absolutt tatt opp med huseier, og referert til loven slik at dere slipper lignende tilfeller senere.

Hele husleieloven finner du her.

Skrevet

Det er ikke greit nei. Man skal ha varsel, med mindre situasjonen er akutt. Problemet med å leie hos kjente er vel ofte at man (både utleier og leietaker) tar seg friheter man ikke ville tatt dersom det var ukjente det var snakk om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...