Gjest Xelle Skrevet 2. november 2010 #21 Skrevet 2. november 2010 Jeg synes ikke vi skal temme flere dyr enn vi allerede har pr. i dag. Spesielt ikke dyr som man må oppbevare i bur. At noe må oppbevares i bur det meste av tiden er for meg tegn på at det ikke er egnet som et tamt dyr. Rotter blir tamme, kaniner, chinchilla, papegøyer. Men de kan ha den uvanen at de liker å spise på ting når man ikke har oppsyn med de. De kan fortsatt være utrulig kosete fordet. 1
Gjest Sommertid Skrevet 2. november 2010 #22 Skrevet 2. november 2010 Hvordan kan man ikke forelske seg i-dette-? Øgler har mye personlighet forresten, samme med fugl. Gullfisker kan man klikkertrene, så de er underholdende de også. Selv ser jeg ikke det store med å ha hest eller hund.. men jeg kan skjønne at andre finner det givende å ha. De har vel sin sjarm de også =) Øgler har mye personlighet ja =) Har hatt iguan, sjeggagam og asiatisk vannagam. Alle har hatt sin egen koselige personlighet. Spesielt iguanen. Hun elsket kos og lærte å gjøre "triks" for mat Men nå skal jeg ikke avspore mere med reptilsnakket mitt
Aurora M. Skrevet 2. november 2010 #23 Skrevet 2. november 2010 Alle slags dyr har jo sin egen personlighet, og kan temmes til å bli et fint kjæledyr for oss. Spørmålet er om det er riktig av oss å gjøre det. Har vi rett til det? Jeg mener nei. Tusenvis av arter dør ut hver eneste dag fordi vi raserer livsgrunnlaget deres. Samtidig temmes fler og fler dyr, de tas ut av sitt naturlige miljø og holdes i fangenskap til menneskenes forlystelse. Hvis alle som var glade i dyr gjorde en innsats for dyr som lider, og for å bevare miljøet til de ville dyrene som er igjen, istedenfor å skaffe seg enda en burdyr, så ville kloden gradvis blitt et bedre sted for oss alle. Det er ikke alle som tenker over at vi som mennesker også er HELT avhengig av de ville dyreartene vi har igjen (det være seg bier, biller, pinnsvin, fugler og fisk).
Gjest Cipheria Skrevet 2. november 2010 #24 Skrevet 2. november 2010 Spørs om så mange hadde likt dyr dersom de aldri hadde hatt kontakt med de. Jeg tror at kjæledyrene faktisk hjelper andre dyr. Når mennesker får personlig kontakt med dyr vil sympatien for dem øke. De ser at dyra har personlighet, at de kan lide osv. For eks dette med (menneske)barn. Foreldre liker barn bedre etter å ha blitt foreldre. Jeg tror det samme gjelder for dyr. Det gjelder iallfall for meg og katter- liker dem generelt bedre nå når jeg har mine egne. Utrydningstruede arter er ikke lovlig å ha som kjæledyr i Norge.
CamStatic Skrevet 5. november 2010 #25 Skrevet 5. november 2010 (endret) Takk for et grundig svar! Jeg tviler ikke på at et pinnsvin kan bli ganske tamt, og at det kan trives i huset til noen. Men jeg synes fortsatt det er passe sært.. For meg er det sært at noen velger å ofre hele livet sitt til å fø opp unger, eller at noen spiller tennis. Vi er forskjellige, og alle har sin nisje over hva de vil ha i livet sitt. Hvis du ikke vil ha pinnsvin, så er det ingen som prakker det på deg. ^_^ Forskjellen på en geit og et afrikansk pinnsvin, er at geiten hovedsaklig er et nyttedyr som bor ute eller i stall. Pinnsvinet blir brukt som kjæledyr. Derfor synes jeg utsagnet du gir blir irrelevant. I tilegg til at geita klarer seg fint i norske natur, noe jeg tviler på at et afrikansk pinnsvin ville gjort. (og det er jo heller ikke ideelt for en geit å bo i en leilighet) I utgangspunktet er det ingen forskjell, hvis man skal bruke det utsagnet jeg tok eksempelet mitt for. Isåfall betyr jo det at så lenge det er nyttedyr som bor i stall så er det ok at dyret ikke opprinnelig bor i Norge? Betyr det da at jeg fint kan starte krokodilleoppdrett utenfor Oslo lovlig, fordi jeg lager kinn og kjøtt av det? Hvor svaret faktisk er ja, men da må jeg bevise at det er økonomisk interesse for det... Og det var det verre med. Men syns du det er riktig grunnlag? Et argument som faktisk passer ypperlig for kjæledyrhold er at dyrene IKKE skal kunne overleve i norsk fauna. Dermed så slipper vi katastrofer som enkelte andre land har opplevd. Ville undulatbestander eksisterer i blant annet Sør-USA og England. Tokay-gekkoer i Florida (som originalt kommer fra Sør-Øst Asia). Grå-ekorn som har utryddet nesten hele bestanden av rød ekorn i England. Og for å ikke nevne Australia, som er et helt eget kapittel i shitstorm av dyrearter som viste seg å trives så altfor godt i landet og er nå en pest og plage. Geit, katt og rev er blant dem. Så klart er det trist at dyr som blir sluppet ut eller stikker av vil enten sulte ihjel eller fryse ihjel om de skulle stikke av, men for faunaens skyld så er det faktisk det beste. Syns egentlig hele argumentet "De hører ikke hjemme her, derfor bør vi ikke ha dem som kjæledyr" argumentet er rimelig fjollete (med mindre dyret kan overleve i norsk natur). Dyrene skal jo bo inne hos oss, og ikke bli sluppet løs i naturen... Du skriver at pinnsvin er forbudt som kjæledyr i Norge, og det stemmer. Men jeg kjenner jeg tviler på grunnen du oppgir for loven. Du mener at det er forbudt fordi det ikke er noen særlig interesse. Har du en kilde du kan gi meg som beviser påstanden din? Kommer du med slik synsing, synes jeg du skal legge ved kilder. Har du en link, en lov, en offentlig forklaring eller en paragraf du kan vise meg? Hehehe, nei, eller, jeg vet faktisk ikke 110% hva som er grunnen. Men jeg har nå sendt en mail til Mattilsynet om det, så håper jeg at jeg får noe svar der. Skal poste det her så fort jeg får noe. Det jeg finner på wikipedia om det er at pinnsvin kan være smitteskilde for munn-og klovsyke. Men det er ikke nødvendigvis et argument som man kan legge for mye tyngde i. Har du sett listen over zoonoser man kan få fra ku, hund og katt? De listene er langt ifra korte!! Og enda så står mennesker høyest på næringsskjeden og få dør av smitte! Men etter hva jeg fikk høre av noen var at Degus var heller ikke et lovlig dyr i Norge før, men så var det plutselig en dyrebutikk som importerte dem og solgte dem i butikken, ubevisst om loven. Degusen vokste raskt i popularitet, og Norge så seg selv tilslutt tvunget til å lovliggjøre dem som kjæledyr. (også av de grunnlag at dyret ikke er for vanskelig å tilfredsstille kravene til) Men dette har jeg også spurt om i mailen min, så håper jeg får svar på dette også. Nå kan det jo også nevnes at reptiler er i samme sjanger. Det er mye som skjer for tiden og er mye snakk om lovliggjøring av noen enkle og ufarlige reptiler. Dette er en vurdering som aldri ville blitt satt i gang hvis reptilhobbyen hadde lav interesse. Men nå viser det seg jo faktisk at reptiler er svært så populære hobbydyr, og regjeringen har nå måtte ta en vurdering om (enkelte) reptiler er noe vi bør ha lovlige. Jeg vet lite om pinnsvin som kjæledyr. Er det noen som driver med oppdrett da eller? Å ta inn ville dyr og ha de som kjæledyr er ulovlig uansett art. Pinnsvin er dessuten fredet i Norge, og bra er det. Bestanden har sunket drastisk, mye p.g.a påkjørsler, men også fordi de har vanskeligere for å finne steder å overvintre. Pinnsvin er et undervurdert nyttedyr! Oppdrett drives i veldig stor grad. Viltfangede individer uansett art er noe alle burde si nei til. Dårligere dyr pleier det å være uansett, med mye sykdom og stress. Nå må du vite at det finnes mange arter pinnsvin. Europeisk pinnsvin er bare èn av rundt 15 arter. Jeg har ikke hørt om noen som har slike til kjæledyr. Deriblant er Atelerix algirus og Hemiechinus auritus to populære pinnsvinarter som kjæledyr. Hm, tja. Jeg har aldri skjønt greia med kjæledyr som ikke er så lette å kjæle med, jf. tarantell, øgle, gullfisk og fugl... Det er for meg bare dekorativt og ikke kos. Pinnsvin går inn i den kategorien for meg. Slanger, katter, hunder og rotter derimot er myke og varme og koselige. Så det er der jeg skiller på hva jeg synes er gangbart og ikke, sånn bortsett fra om dyra lar seg temme og har potensiale til å ha det fint i fangenskap. *Bilder i hodet av å klappe pinnsvin* Du kan ikke ha møtt på en skikkelig tarantella-oppdretter noengang. Rob er uansett en sånn kar. Han sørger over de som dør, han gleder seg enormt over de tarantellaene han har. Dette er sånn et ordentlig dyrehold bør være. Dyrehold skal gi livsgnist og glede. Jeg har et sterkt forhold til alle mine dyr, både tarantellaer, slanger, øgler, hunder og frosker. Jeg har en tarantella som synger på sitt siste vers, og det gjør vondt i hjertet. Han har vært med meg siden han var knøtt liten, og jeg har hatt ham i ca 5-6 år. Dessverre lever ikke gutta så lenge. Men jeg visste ikke at det var du som bestemte hva som var definisjonen på et koselig dyr å ha som enten kjæledyr eller hobbydyr. Kanskje jeg har gitt deg noe å tenke litt over? Jeg synes ikke vi skal temme flere dyr enn vi allerede har pr. i dag. Spesielt ikke dyr som man må oppbevare i bur. At noe må oppbevares i bur det meste av tiden er for meg tegn på at det ikke er egnet som et tamt dyr. Det er ikke snakk om "temming av nye dyr". Kjæledyrhold er ikke noe nytt fenomen som har skjedd de siste 100 år, men vi snakker om flere tusen år. Romerne var faktisk en av de første som startet oppdrett på pinnsvin. (dog de regnes ikke med som domestisert før 1980 tallet) Tamrotter har ikke lenger enn 200 år i ryggen som en domestisert art. Hamster har 80~ år i ryggen som tamdyr. Så hva regnes egentlig med som "temme nye arter"? Alle slags dyr har jo sin egen personlighet, og kan temmes til å bli et fint kjæledyr for oss. Spørmålet er om det er riktig av oss å gjøre det. Har vi rett til det? Jeg mener nei. Jeg forholder meg såpass realist og etter fakta, og velger å ikke menneskeliggjøre dyra. Et hamster som er født i fangenskap har ingen drømmer om å løpe løs i naturen. Quite frankly så har dyr i fangenskap en luksus som ville dyr ikke har - sikker kilde til mat, og sikkerhet mot rovdyr, så klart tatt i betraktning at dyret bor hos noen som tar seg godt av dyret. Tusenvis av arter dør ut hver eneste dag fordi vi raserer livsgrunnlaget deres. Samtidig temmes fler og fler dyr, de tas ut av sitt naturlige miljø og holdes i fangenskap til menneskenes forlystelse. Hvis alle som var glade i dyr gjorde en innsats for dyr som lider, og for å bevare miljøet til de ville dyrene som er igjen, istedenfor å skaffe seg enda en burdyr, så ville kloden gradvis blitt et bedre sted for oss alle. Det er ikke alle som tenker over at vi som mennesker også er HELT avhengig av de ville dyreartene vi har igjen (det være seg bier, biller, pinnsvin, fugler og fisk). Jeg jobber i dyrepark. Daglig, omtrent 95% av menneskene som kommer innom får se dyr de ikke engang ante eksistere, på tross av at mange av dyrene er blant annet typiske kjæledyr i andre land, blant annet Sverige. Mange mennesker som kommer innom er dyrekjære folk, men de har bare ikke den sterke interessen til å sette seg ned med en bok og lese om dyrene grundig. Dette opplever jeg selv. Her hjemme har jeg hylla full av dyrebøker om alle slags dyrearter, men sånn rent bortsett fra å skumlese litt og titte på bilder så er jeg ikke genuint interessert i å lese om rådyr eller yakokse. Nå som jeg derimot jobber og ser forskjellige dyr hver dag, så stiller det seg veldig anderledes. Det å kunne ta på dyret, mate det, stelle med det - det gjør noe med deg. Du blir interessert. Du blir oppslukt og fascinert. Det gir deg en langt større glede enn hva en bok gir. Og dette er noe radikale dyrevernere ikke klarer å forstå. Det er lett å sitte her og si "alle som er glade i dyr bør kunne forstå at alle dyr skal leve i naturen, og så skal vi passe på at dyrene har et sted å bo i naturen,". Men det er ikke så lett. Hvor oppslukt er du i å redde verdens amfibiebestand, som er i ferd med å minske enormt pga miljøendringer og forurensing? Amfibier er en sensitiv gruppe dyr, og en av de første til å gå pga forurensing. Er du klar over pga mange dyreparker og private oppdrettere verden rundt holder alle slags type amfibiearter og avler på dem så har vi faktisk stort sett sikret mange hundre arter fra evig utryddelse? Utrydningstruede arter er ikke lovlig å ha som kjæledyr i Norge. Er dette sant? Jeg vet om flere CITES I listede dyr som er lovlige kjæledyr i Norge, blant annet Goffin-kakadue (Cacatua goffiniana). Tror nok det er noen hull i denne loven, isåfall... Og så må jeg bare beklage avsporingen, jeg blir bare så innmari engasjert. Endret 5. november 2010 av CamStatic
Gjest Badabing Skrevet 5. november 2010 #26 Skrevet 5. november 2010 Hvordan kan man ikke forelske seg i-dette-? Åååååh... :rødme: Jeg har alltid vært forelsket i pinnsvin.. Men jeg ville nok aldri hatt et i bur likevel.. Er generelt mot dyr i bur.
Karmosin Skrevet 11. november 2010 #27 Skrevet 11. november 2010 Du kan ikke ha møtt på en skikkelig tarantella-oppdretter noengang. Rob er uansett en sånn kar. Han sørger over de som dør, han gleder seg enormt over de tarantellaene han har. Dette er sånn et ordentlig dyrehold bør være. Dyrehold skal gi livsgnist og glede. Jeg har et sterkt forhold til alle mine dyr, både tarantellaer, slanger, øgler, hunder og frosker. Jeg har en tarantella som synger på sitt siste vers, og det gjør vondt i hjertet. Han har vært med meg siden han var knøtt liten, og jeg har hatt ham i ca 5-6 år. Dessverre lever ikke gutta så lenge. Men jeg visste ikke at det var du som bestemte hva som var definisjonen på et koselig dyr å ha som enten kjæledyr eller hobbydyr. Kanskje jeg har gitt deg noe å tenke litt over? Nei, jeg har ikke fått noe å tenke over. Jeg bestemmer ikke hva slags dyr andre skal ha, og ga overhodet ikke uttrykk for at jeg gjør det. Det er jo søtt at du blir så engasjert, men det er ikke nødvendig å tillegge meg ting jeg ikke har ytret. At jeg ikke setter pris på taranteller betyr da ikke at ikke andre kan - inkludert min kamerat som har holdt dem i årevis og til og med fått nesten-fobiske meg til å stryke en på ryggen.
CamStatic Skrevet 16. november 2010 #28 Skrevet 16. november 2010 Var så lite interesse her plutselig at jeg glemte helt å poste svaret jeg fikk. Men men, her er det iallefall: "jeg kjenner ikke spesielt til bakgrunnen for at pinnsvin ikke kan har holdes i Norge, men det er mulig at "Direktoratet for naturforvaltning" har innvendinger med bakgrunn i at de frykter at det kan etablere seg en vill stamme. Mvh. Veterinær. Mattilsynet" Etablering i natur blir noe håpløst for dyr som går i dvale om temperaturen er under 16 grader. (hvorvidt pinnsvin gjør det, er jeg usikker på...? Men det samme svaret blir brukt på blant annet Afrikanske syvsovere som absolutt går i dvale hvis det er under 16 grader.) Nei, jeg har ikke fått noe å tenke over. Jeg bestemmer ikke hva slags dyr andre skal ha, og ga overhodet ikke uttrykk for at jeg gjør det. Det er jo søtt at du blir så engasjert, men det er ikke nødvendig å tillegge meg ting jeg ikke har ytret. At jeg ikke setter pris på taranteller betyr da ikke at ikke andre kan - inkludert min kamerat som har holdt dem i årevis og til og med fått nesten-fobiske meg til å stryke en på ryggen. vel.. det var det eneste produktive jeg klarte å få ut av posten din iallefall. Hvorvidt du mener det eller ikke er lite vesentlig når jeg ikke så noe sted som forklarte akkurat det du nå skrev her. Det er nemlig en veldig typisk oppfattning av folk å mene at dyr de selv ikke finner koselige ikke trenger å forbli lovlige / bli lovlige. Dyrevernalliansen selv klarte jo å vrenge ut en slik påstand, blant annet. Uansett, om du ikke har den oppfattningen så beklager jeg.
Karmosin Skrevet 16. november 2010 #29 Skrevet 16. november 2010 CamStatic - Jeg mener bestemt at jeg skrev ikke noe som uttrykte at jeg bestemmer, bare refererte til hvorfor enkelte dyr ikke er min personlige kopp te, derav i overkant grinete svar. Jeg ser jeg ble veldig spiss, beklager. Hva som er lovlig eller ikke skal jeg ikke synse om, årsaker til å ikke tillate bestemte arter vet jeg altfor lite om. Det blir bare ikke på tale for meg å klappe et pinnsvin, det virker avgjort ukos og med stort potensiale for å klappe mothårs og påføre seg smerte...
CamStatic Skrevet 17. november 2010 #30 Skrevet 17. november 2010 Hehe, Som med diverse piggete øgler, så er ikke pinnsvinets pigger der for å direkte stikke deg (som i å gi deg sår av det), men å heller gjøre seg selv uspiselig/usvelgbar. Prøv å svelg et dyr med en kropp full av pigger, det er neppe en fornøyelse. Så om man bare stryker over piggene, så gir det deg ikke sår. Men om du stryker over et pinnsvin som ikke vil bli stryket over og den puffer seg opp og kaster kroppen sin mot hendene dine, så kan det vel kanskje gå hull på huden.. (Så vil man tenke på disse Afrikanske og Nord Amerikanske pinnsvinene som har pigger som slipper og som har en hale de gjerne deiser i fjeset på deg - men disse er New World "porcupines", Erethizontidae familien, og er ikke i slekt med pinnsvin (Erinaceomorpha familien). Yes, I'm a nerd! )
Kamikatze Skrevet 17. november 2010 #31 Skrevet 17. november 2010 Yes, I'm a nerd! ) Så... det du egentlig sier er at nå er det dags å bytte inn gullfisken i en fjesing?
Vulpes Skrevet 17. november 2010 #32 Skrevet 17. november 2010 Jeg synes ikke vi skal temme flere dyr enn vi allerede har pr. i dag. Spesielt ikke dyr som man må oppbevare i bur. At noe må oppbevares i bur det meste av tiden er for meg tegn på at det ikke er egnet som et tamt dyr. Dette stemmer jo ikke. Eneste grunnen til at jeg har rottene mine i bur er at de ellers hadde løpt rundt og gnagd på ting og rota til leiligheten min. Vil ikke ha dem løse når jeg ikke er der og har oversikten. Det har ingenting å gjøre med hvorvidt de er tamme eller ikke. De er veldig glad i mennesker, og kommer når jeg roper. Å få tak i dem når de løper løse i leiligheten, noe de gjør hver dag, er absolutt ikke noe problem. De klenger ofte på meg uansett.
Tabris Skrevet 17. november 2010 #33 Skrevet 17. november 2010 Jeg ordla meg nok litt uklart. Jeg mente ikke at burdyr ikke kan temmes. Jeg mente at burdyr, etter min mening, ikke egner seg som kjæledyr fordi jeg synes ikke det er riktig at dyr må leve i bur.
Vulpes Skrevet 17. november 2010 #34 Skrevet 17. november 2010 Jeg ordla meg nok litt uklart. Jeg mente ikke at burdyr ikke kan temmes. Jeg mente at burdyr, etter min mening, ikke egner seg som kjæledyr fordi jeg synes ikke det er riktig at dyr må leve i bur. Ah, da skjønner jeg hva du mener. Og jeg skjønner logikken din. Jeg har noen ganger selv tenkt på om det er riktig eller ikke å holde dyr i bur. Samtidig tror og håper jeg at tamrottene mine har et fint liv. De har det varmt, trygt og godt, og har konstant tilgang på næringsrik mat og godt vann. Dette alene er jo ikke nok for at et kjæledyr skal ha det optimalt, men det er en stor forbedring fra hvordan livet i naturen kan være. Dessuten får de være ute av buret og leke noen timer hver dag, og buret står i stua slik at det er lyder og bevegelser rundt dem mesteparten av dagen, så de har ting å følge med på. Så ja, jeg håper at de har et godt liv. Men jeg skjønner hva du mener. Og alt for mange burdyr er dømt til å leve et helt liv i et knøttlite bur, f.eks. mange hamstere og undulater. Det er så trist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå