Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg snublet over en nettside i dag, hvor jeg fant bilder av en svensk jente som hadde kjøpt seg et afrikansk pinnsvin av en oppdretter. Det var kjæledyret hennes. Hva tenker dere om dette? Min første tanke var at afrikanske pinnsvin hører hjemme i afrika, g værtfall ikke i et hus.. Men hun koser med det og sånn.. Er det bare jeg som syntes det var litt drøyt? 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg kjenner noen som har fisker som kjæledyr. Det er særere enn pinnsvin. 1
Gjest Consensio Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Tja, med tanke på at det finnes så mange dyr som ikke er "naturlig kjæledyr" så syns jeg det ikke er så sært. Ørkenrotter, hamster, ildere, det som en gang i tiden var ulver, minigriser, undulater, eksotiske fisker fra amazonas and the list continues
Gjest Xelle Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 Man får kjøpt det i dyrebutikker i sverige også om man skulle ønske det. Ser ikke på det som noe mer merkelig kjæledyr enn det som allerede er på markedet.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Afrikanske pinnsvin.. Er ikke det disse store med giga lange pigger?? Miniatyr pinnsvin kan jeg forstå derimot!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Hørtes litt rart ut ja, men med tanke på at jeg selv har hatt lemmen som kjæledyr så er det kanskje ikke så rart alikevel.
Gjest BabyBlue Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 I noen stater i USA er det lov med asiatiske leopardkatter og servaler som kjæledyr - og noen av de knytter ekstremt sterke følelsesmessige bånd til eieren sin. Det er ikke naturlig, men det går da fordeom så lenge dyret er godt sosialisert fra starten av. Ikke det at jeg støtter det, men viser bare hva selektiv avling kan gjøre med et dyrs adferd
MissMas Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 Tja, det er så mange rare kjæledyr, så. Det er noen som har flodsvin som kjæledyr og! Går tur med den i bånd og lar den bade.
CamStatic Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 Pinnsvin er ikke noe mer "uvanlig" kjæledyr enn hva f.eks ilder eller ørkenrotte er. Skal man ha samme tankegang som trådstarter, om at "Afrikansk pinnsvin hører til i Afrika", så ville vi vel egentlig ikke hatt sauer og geiter i Norge heller. Stamfaren til disse kommer nemlig fra Midt Østen. Det er jo kjent at pinnsvin blir veldig tamme, så jeg skjønner ikke at man skal reagere sånn på det. Pinnsvin er populære kjæledyr i Sverige og Tyskland, og sikkert i flere land også. I Norge er de forbudt, men mest pga at det ikke er noen særlig interesse blant Nordmenn. (mest pga at generelle folk ikke vet at disse kan være fine kjæledyr å ha ) Og som med de aller fleste dyr, så kan man "ha det meste", så lenge man har penger og plass, og for å ikke glemme kunnskap og vilje til å gi dyret et godt liv. Unntak er selvfølgelig farlige dyr som ikke lar seg domestisere. Pinnsvin lar seg absolutt domestisere.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 1. november 2010 #11 Skrevet 1. november 2010 Pinnsvin er ikke noe mer "uvanlig" kjæledyr enn hva f.eks ilder eller ørkenrotte er. Skal man ha samme tankegang som trådstarter, om at "Afrikansk pinnsvin hører til i Afrika", så ville vi vel egentlig ikke hatt sauer og geiter i Norge heller. Stamfaren til disse kommer nemlig fra Midt Østen. Det er jo kjent at pinnsvin blir veldig tamme, så jeg skjønner ikke at man skal reagere sånn på det. Pinnsvin er populære kjæledyr i Sverige og Tyskland, og sikkert i flere land også. I Norge er de forbudt, men mest pga at det ikke er noen særlig interesse blant Nordmenn. (mest pga at generelle folk ikke vet at disse kan være fine kjæledyr å ha ) Og som med de aller fleste dyr, så kan man "ha det meste", så lenge man har penger og plass, og for å ikke glemme kunnskap og vilje til å gi dyret et godt liv. Unntak er selvfølgelig farlige dyr som ikke lar seg domestisere. Pinnsvin lar seg absolutt domestisere. Takk for et grundig svar! Jeg tviler ikke på at et pinnsvin kan bli ganske tamt, og at det kan trives i huset til noen. Men jeg synes fortsatt det er passe sært.. Forskjellen på en geit og et afrikansk pinnsvin, er at geiten hovedsaklig er et nyttedyr som bor ute eller i stall. Pinnsvinet blir brukt som kjæledyr. Derfor synes jeg utsagnet du gir blir irrelevant. I tilegg til at geita klarer seg fint i norske natur, noe jeg tviler på at et afrikansk pinnsvin ville gjort. (og det er jo heller ikke ideelt for en geit å bo i en leilighet) Du skriver at pinnsvin er forbudt som kjæledyr i Norge, og det stemmer. Men jeg kjenner jeg tviler på grunnen du oppgir for loven. Du mener at det er forbudt fordi det ikke er noen særlig interesse. Har du en kilde du kan gi meg som beviser påstanden din? Kommer du med slik synsing, synes jeg du skal legge ved kilder. Har du en link, en lov, en offentlig forklaring eller en paragraf du kan vise meg?
Aurora M. Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Jeg vet lite om pinnsvin som kjæledyr. Er det noen som driver med oppdrett da eller? Å ta inn ville dyr og ha de som kjæledyr er ulovlig uansett art. Pinnsvin er dessuten fredet i Norge, og bra er det. Bestanden har sunket drastisk, mye p.g.a påkjørsler, men også fordi de har vanskeligere for å finne steder å overvintre. Pinnsvin er et undervurdert nyttedyr!
The Kitten Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Å ha et afrikansk pinnsvin som kjæledyr er i utgangspunktet ikke særere enn å ha andre eksotiske dyr som kjæledyr.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. november 2010 #15 Skrevet 2. november 2010 Å ha eksotiske dyr, som kjæledyr, er sært. Okke som. Men noen passer bedre, som kjæledyr, enn andre. Tenk på alle fuglene her til lands, som lever hos mennesker. Amazonpapegøyer, kakaduer etc. Norge har forresten en rar politikk på hva som er lov og ikke lov. Fisker, undulater, papegøyer ol er lov. Men ikke reptiler. Reptiler hører nemlig ikke hjemme i den norske fauna. Som om en kakadue gjør det mer?? En ballpyton, er et godt kjæledyr f.eks. De er rolige og trives med å ligge i armkroken til et menneske for å få varme derfra. En kakadue igjen krever diiiiger plass og masse aktivisering da de er flokkfugler. I Sverige er det lov med eksotiske dyr. Der har de oppdrett av afrikanske kjemperotter også. De blir på størrelse med en katt men blir aldri like tamme som en vanlig rotte (rattus norvegiqus). Der får man også kjøpt øgler i dyrebutikken. Jeg er forresten litt imot burdyr. Selv om jeg har tamrotter. Men de kan gå ut og inn av buret så mye de vil, men trives best i sitt bur. Som igjen er stort og tilrettelagt for trivsel. Rotter igjen har selv valgt å følge mennesker i alle tider, så dette er det dyret jeg anser som mest egnet som "burdyr".
Karmosin Skrevet 2. november 2010 #16 Skrevet 2. november 2010 Hm, tja. Jeg har aldri skjønt greia med kjæledyr som ikke er så lette å kjæle med, jf. tarantell, øgle, gullfisk og fugl... Det er for meg bare dekorativt og ikke kos. Pinnsvin går inn i den kategorien for meg. Slanger, katter, hunder og rotter derimot er myke og varme og koselige. Så det er der jeg skiller på hva jeg synes er gangbart og ikke, sånn bortsett fra om dyra lar seg temme og har potensiale til å ha det fint i fangenskap. *Bilder i hodet av å klappe pinnsvin*
Aurora M. Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 Å ha eksotiske dyr, som kjæledyr, er sært. Okke som. Men noen passer bedre, som kjæledyr, enn andre. Tenk på alle fuglene her til lands, som lever hos mennesker. Amazonpapegøyer, kakaduer etc. Norge har forresten en rar politikk på hva som er lov og ikke lov. Fisker, undulater, papegøyer ol er lov. Men ikke reptiler. Reptiler hører nemlig ikke hjemme i den norske fauna. Som om en kakadue gjør det mer?? En ballpyton, er et godt kjæledyr f.eks. De er rolige og trives med å ligge i armkroken til et menneske for å få varme derfra. En kakadue igjen krever diiiiger plass og masse aktivisering da de er flokkfugler. I Sverige er det lov med eksotiske dyr. Der har de oppdrett av afrikanske kjemperotter også. De blir på størrelse med en katt men blir aldri like tamme som en vanlig rotte (rattus norvegiqus). Der får man også kjøpt øgler i dyrebutikken. Jeg er forresten litt imot burdyr. Selv om jeg har tamrotter. Men de kan gå ut og inn av buret så mye de vil, men trives best i sitt bur. Som igjen er stort og tilrettelagt for trivsel. Rotter igjen har selv valgt å følge mennesker i alle tider, så dette er det dyret jeg anser som mest egnet som "burdyr". Jeg er enig i den. Men jeg tror ikke løsningen er å åpne for å sette enda flere dyr i bur. Heller få ut de som allerede er der mener jeg da.
Tabris Skrevet 2. november 2010 #18 Skrevet 2. november 2010 Jeg synes ikke vi skal temme flere dyr enn vi allerede har pr. i dag. Spesielt ikke dyr som man må oppbevare i bur. At noe må oppbevares i bur det meste av tiden er for meg tegn på at det ikke er egnet som et tamt dyr.
Gjest Sommertid Skrevet 2. november 2010 #19 Skrevet 2. november 2010 Jeg ville gjerne hatt et piggsvin som kjæledyr :rødme: Jeg synes kjæledyr loven i norge er ganske rar. Jeg kan ikke forstå hvorfor ufarlige reptiler ikke er lovlige. Har hatt flere reptiler opp gjennom årene men solgte dem da jeg fikk barn siden de ikke er lovlige. Håper de blir lovlige snart. Har vert snakk om at loven skal bli endret i lengre tid men det ser ikke ut til at det skjer noe. *sukk*
Gjest Xelle Skrevet 2. november 2010 #20 Skrevet 2. november 2010 Hvordan kan man ikke forelske seg i-dette-? Øgler har mye personlighet forresten, samme med fugl. Gullfisker kan man klikkertrene, så de er underholdende de også. Selv ser jeg ikke det store med å ha hest eller hund.. men jeg kan skjønne at andre finner det givende å ha. De har vel sin sjarm de også =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå