flickan Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Jeg driver og hjelper en bekjent. Utleier trakk 3000 kr fra depositum pga manglende betaling av husleie, uten leiers viten eller samtykke. Leier kan bevise at husleie er betalt. Utleier har etter 3 mnd fortsatt ikke betalt tilbake det de skylder. Banken (DNB nor) frasier seg alt ansvar og mener leier må ta det med utleier. Leieforholdet ble avsluttet for 3 mnd siden. Kan man rette kravet mot banken, og så får heller de kreve regress fra utleier? De har vel gjort en feil da de lot utleier trekke fra depositumet? Hva er vitsen med egen depositumskonto hvis utleier uansett bare kan trekke etter eget godtbefinnende? Hvilke lovtekster er aktuelle? Står helt fast, og kommer ingen vei hverken med banken eller utleier... Takker for all hjelp. Endret 29. oktober 2010 av flickan
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Banken har gjort en feil ja - hvis pengene sto på en depositumskonto.
Alison Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Jeg driver og hjelper en bekjent. Utleier trakk 3000 kr fra depositum pga manglende betaling av husleie, uten leiers viten eller samtykke. Leier kan bevise at husleie er betalt. Utleier har etter 3 mnd fortsatt ikke betalt tilbake det de skylder. Banken (DNB nor) frasier seg alt ansvar og mener leier må ta det med utleier. Leieforholdet ble avsluttet for 3 mnd siden. Kan man rette kravet mot banken, og så får heller de kreve regress fra utleier? De har vel gjort en feil da de lot utleier trekke fra depositumet? Hva er vitsen med egen depositumskonto hvis utleier uansett bare kan trekke etter eget godtbefinnende? Hvilke lovtekster er aktuelle? Står helt fast, og kommer ingen vei hverken med banken eller utleier... Takker for all hjelp. Her spørs det hva som har skjedd. Hvis utleier har sendt krav til banken der han krever depositumet utbetalt vil det bli sendt brev til leietager. Hvis jeg ikke husker helt feil vil det være en frist på 1 mnd. for leietager å komme med innsigelser. Hvis leietager er enig i kravet fra utleier, eller at leietager ikke svarer, vil utleier få utbetalt depositumet. Her ville jeg sendt inn en skriftlig klage til reklamasjonsavdelingen til banken og bedt om en redegjørelse om hva som har skjedd. Hvis banken har gjort en feil skal du ha tilbakebetalt depositumet. Endret 29. oktober 2010 av Alison 2
flickan Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2010 Takk for svar. Det var det jeg trodde. Det er helt klart at det ikke er sendt ut noe brev med noen frister eller liknende til min bekjent, da banken lot utleier trekke umiddelbart da de ba om det. De sa noe om at "så lenge utleier kan dokumentere at husleie ikke er betalt, så kan det trekkes fra depositumet", deretter fraskrev de seg alt videre ansvar. De sa rett ut at det var hennes problem, og at hun måtte kreve pengene tilbake av utleier selv. Jeg er sjokkert over denne behandlingen. Min bekjent er ei ganske ung studine og visste ikke helt hva hun skulle si, og unnlot dessverre også å spørre hva slags dokumentasjon som evt var lagt frem. (slik dokumentasjon vil heller ikke finnes, da hun har betalt alt i tide. ) De nevnte heller aldri spesifikt at slik dokumentasjon faktisk var lagt frem. Men da vet jeg hva jeg har å forholde meg til når vi kontakter banken sammen på mandag. Siden det har vist seg vanskelig å drive inn pengene fra utleier, er det bedre om banken står for dette selv, de har jo et helt annet apparat bak seg enn en stakkars student. Hvis noen vet hvilke lover som regulerer dette med depositumsutbetaling er jeg takknemlig for det også.
Cappuccino Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Hvis noen vet hvilke lover som regulerer dette med depositumsutbetaling er jeg takknemlig for det også. Husleieloven § 3-5
Gjest Blondie65 Skrevet 30. oktober 2010 #6 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg foreslår at dere retter et skriftlig krav til utleier samtidig som dere snakker med banken. Da begynner dette å rulle samtidig - mht purrefrister og lignende.
Glitnir Skrevet 30. oktober 2010 #7 Skrevet 30. oktober 2010 Dersom det ikke ligger mer bakom enn det som er beskrevet her, så har ikke banken gjort jobben sin, nei. Be dem om all dokumentasjon på at de har gjort ting etter loven (som de tydeligvis selv mener). Bra den bekjente har deg til å hjelpe seg da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå