AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Noen som har erfaring med disse produktene? Jeg vil gjerne ha en ny router, da alle jeg har prøvd til nå har gått vanvittig sakte, og i og med at jeg har både Macbook, iPhone og iPad tenkte jeg at en Apple-variant kunne vært noe. Men jeg er ikke teknisk nok av meg til å forstå forskjellen på disse, kanskje noen andre er det og kan forklare litt? Skjønner så mye som at Time Capsule er en lagringsplass til back-up i tillegg til router, men ellers virket de helt like for meg, bortsett fra prisen... Har Canal Digital sitt Maxi-bredbånd om det har noe å si... TS
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 AirPort Extreme og AirPort Express er begge uten lagringsenhet. De gjør forsåvidt samme jobb, men har noen forskjeller som kan være viktige. * Extreme lar det koble til 50 trådløse enheter av gangen, Express maks 10 enheter. * Extreme har eget trådløst gjestenettverk. Altså for gjester, uten at de får tilgang til "ditt" nett med den sikkerhetsrisikoen det kan gi. Express har kun ett trådløst nett. * Extreme har innebygget switch. Altså at den kan dele internettilkoblingen videre til andre enheter via kabel. Express har kun trådløst. * Express har kortere rekkevidde (svakere sendestyrke) enn Extreme. Time Capsule er i grunn en AirPort Extreme med innebygget harddisk. Du kan sette opp automatisk sikkerhetskopi av dine maskiner til den, men også lagre andre filer. Selvsagt også tilbakestille dersom noe uheldigvis har blitt slettet. Hvilken du går for avhenger altså i det store og hele hvilke funskjoner du trenger.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Jeg har Time Capsule med 2 terra harddisk og jeg ELSKER den. Den fungerer på samme måte som begge airportene, men har også innebygd, trådløs harddisk. Det betyr at jeg har alt av filmer, bilder, musikk, dokumenter på time capsule, og så har jeg programmer og ekstradill på maskinene. Det gjør at maskinene mine ikke blir overfylt av ting jeg bruker en gang i blandt - samtidig som jeg har direkte og lynrask tilgang på filer når jeg først trenger dem. Det kule er at jeg kan åpne en bildefil direkte fra Time Capsule på null komma niks, redigere det i photoshop, og lagre det på samme sted igjen uten tilkobling/bortkobling av harddisk ledningshelvete. Og det som er enda kulere: har du en .mac-konto og betaler litt i måneden, kan du koble deg opp mot Time Capsule uansett hvor i verden du er! (Så lenge både du og Time Capsule er kobla opp mot internett) og hente filer derfra. Det tar sikkert noe lengre tid, har ikke prøvd selv. Men ideen er jo genial! Jeg lar min Time Capsule sikkerhetskopiere seg selv+begge maskinene en gang i uka, og jeg har fortsatt masse ledig plass! Anbefales! PS: jeg har midi-abbonementet til CD og bruker to maskiner, og har nett som jobber kjapt på begge to samtidig. Så jeg tror nok du kunne dratt fordel av en bedre router! Men jeg skal ikke si det for sikkert, det er mye som kan spille inn på netthastigheten din.. Endret 29. oktober 2010 av Kevlarsjäl
charlott Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 Noen som har erfaring med disse produktene? Jeg vil gjerne ha en ny router, da alle jeg har prøvd til nå har gått vanvittig sakte, og i og med at jeg har både Macbook, iPhone og iPad tenkte jeg at en Apple-variant kunne vært noe. Men jeg er ikke teknisk nok av meg til å forstå forskjellen på disse, kanskje noen andre er det og kan forklare litt? Skjønner så mye som at Time Capsule er en lagringsplass til back-up i tillegg til router, men ellers virket de helt like for meg, bortsett fra prisen... Har Canal Digital sitt Maxi-bredbånd om det har noe å si... TS Vil anbefale deg Time Capsule, særlig hvis du ikke har noen annen back-up løsning som du ønsker å videreføre.
Henkie Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Noen som har erfaring med disse produktene? Jeg vil gjerne ha en ny router, da alle jeg har prøvd til nå har gått vanvittig sakte, og i og med at jeg har både Macbook, iPhone og iPad tenkte jeg at en Apple-variant kunne vært noe. Men jeg er ikke teknisk nok av meg til å forstå forskjellen på disse, kanskje noen andre er det og kan forklare litt? Skjønner så mye som at Time Capsule er en lagringsplass til back-up i tillegg til router, men ellers virket de helt like for meg, bortsett fra prisen... Har Canal Digital sitt Maxi-bredbånd om det har noe å si... TS Hvis du bare trenger en helt vanlig ruter, er AirPort Express et godt valg. Skal du ta trådløs backup må du imidlertid på AirPort Extreme (kan tilkobles ekstern harddisk) eller Time Capsule (innebygd harddisk) Tror uansett ikke noen av Apple sine rutere vil gi deg særlig mer hastighet enn andre rutere, men det er en annen sak. AirPort Express er rimelig, elegant og fungerer bra. Jeg har både AirPort Express, AirPortExtreme, og en "vanlig" Thomsom ruter i huset. Merker lite eller ingen forskjell på dekning/hastighet.
Cata Skrevet 30. oktober 2010 #6 Skrevet 30. oktober 2010 Har AirPort Express og er godt fornøyd med den. Har opplevd minimalt med problemer sammenliknet med min gamle SMC router og til mitt bruk er den god nok. (Tar forøvrig backup via Mozy så jeg har backup lagret utenfor huset.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå