Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en balansepute/airpad men trenger noen gode tips til øvelser :)

Jeg får fort vondt i knærne når jeg jogger og har hørt at balanseøvlser som styrker musklaturen rundt kneet kan hjelpe...

Har prøvd å ta knebøy og det går ok, men er redd jeg får knærne litt langt frem (over tærne) siden beina må stå ganske tett sammen for at jeg skal få plass..

Noen som har en sånn og har gode tips til øvelser? Eller gode resurser på nettet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har problemer med en muskelbetennelse i et kne, og har nettopp begynt å gå hos fysioterapeut for det. Sist brukte jeg balansepute i noen minutter, stod først på begge bein og skiftet vekten fra det ene beinet til det andre, så stod jeg på ett og ett bein, og til sist gikk jeg rolig av og på puta. Ganske rolige greier, men skal visstnok være effektivt. Noen tyngre øvelser prøvde jeg ikke - men jeg skal tilbake dit i dag. Kan godt spørre, om du vil? ;)

Skrevet

Noen tyngre øvelser prøvde jeg ikke - men jeg skal tilbake dit i dag. Kan godt spørre, om du vil? ;)

Supert hvis du kan spørre! :jepp:

Og det kan nok godt hende at rolige øvelser er det beste... :sjenert:

Skrevet

Siden du får vondt i knærne av å jogge: har du vært hos fysio? Jeg fikk også det, og da jeg gikk til fysio fikk jeg høre at jeg overpronerer så voldsomt at han syns det var rart jeg klarte å gå uten å få vondt. Siden veldig mange overpronerer, og det var grunnen til mine knesmerter, tenkte jeg at jeg kunne dele det med deg i tilfelle det er relevant for deg også :) Jeg fikk såler, de kosta 700 kr men var ABSOLUTT verdt det, siden jeg nå kan jogge uten at det er vondt!

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Supert hvis du kan spørre! :jepp:

Og det kan nok godt hende at rolige øvelser er det beste... :sjenert:

OK, har spurt, og det var egentlig mye av det samme som Junimarie allerede har sagt! :ler: Stå på ett bein, kneløft, forsiktig knebøy og utfall. :jepp:

Siden du får vondt i knærne av å jogge: har du vært hos fysio? Jeg fikk også det, og da jeg gikk til fysio fikk jeg høre at jeg overpronerer så voldsomt at han syns det var rart jeg klarte å gå uten å få vondt. Siden veldig mange overpronerer, og det var grunnen til mine knesmerter, tenkte jeg at jeg kunne dele det med deg i tilfelle det er relevant for deg også :) Jeg fikk såler, de kosta 700 kr men var ABSOLUTT verdt det, siden jeg nå kan jogge uten at det er vondt!

Pronere - det er hvordan man bøyer ankelen/foten, er det ikke?

Hva slags såler har du skaffet deg? *nysgjerrig*

Skrevet

Takk for gode råd! :) Skal prøve meg litt mer frem med øvelser.. De helt rolige kan jeg jo prøve å få til ofte forran TV'n :lur:

Trodde kanskje at det var noe med steget mitt, men har vært og testet hos Løplabbet og jeg normalpronerer (syns jeg kunne se det greit selv på filmen). Men har kjøpt to par gode joggeskog og synes at det sammmen med styrketrening allerde har hjulpet litt. Den skoen jeg fikk anbefalt fra Løplabbet syns jeg gav litt lite demping (men er lett og digg å ha på) en er veldig førnøyd med Asics Gel Nimubus som jeg kjøpte senere.. Det siste var strengt tatt en avsporing men.. :sjenert:

Skrevet

Hei! Jeg sliter selv med litt problemer i ankler og knær. Har trent balanse 3-4 ganger i uka i snart 2 mnd nå. Og jeg merker veldig stor forskjell! Jeg brukte balansepute de første gangene, ellers har jeg brukt bosuball og gymsal med "hinderløype", hvor man hopper opp på benk, ned på benk, hoppe over på et ben, ... bare fantasien som setter grenser der.

Har brukt mye bosuball i det siste, og har du muligheten, ville jeg prøvd det! ikke minst fordi sammenlignet med balansepute, så er det ufattelig morro! Blitt mye hopping på et ben, knebøy, prøve å rotere kroppen mens benet står i ro, stå på innside og utside av foten (var umulig for meg i begynnelsen. Nå klarer jeg lett å skifte mellom de to), ulike styrkeøvinger/bevegelser av ben, tåhev, veksle mellom å komme for langt frem på ballen og for langt bak (vanskelig syns jeg! faller ofte fort ut av balanse, men blir bedre og bedre), kaste ball med noen, hoppe fra gulv til bosu og gjennvinne balansen, og kanskje ha som mål å klare 180 og deretter 360 på et ben, med god gjennvinning av balansen? Viss det er vanskelig, kan man jo fint starte med begge bena.

Husker skadefri.no (tror jeg det var) hadde linker til noe balanseopplegg/styrking av knemuskulatur..? Også kan du jo titte innom olympiatoppen sine sider, husker jeg fant noe der også...

Skrevet

Pronere - det er hvordan man bøyer ankelen/foten, er det ikke?

Hva slags såler har du skaffet deg? *nysgjerrig*

Ja, her ser du det nærmere forklart: http://www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-240-319-327-7727-0,00.html

Sålene mine er fra formthotics, og fysioterapeuten varma de opp for at de skulle tilpasses foten min, bygde de opp så de passa steget mitt (hvor mye jeg overpronerer), og jeg skal tilbake for å se om de fungerer som de skal. Jeg er veldig fornøyd! :)

Skrevet

Et tips, og det er å ta det rolig i starten! Stå på et ben og hold balansen de første 2 månedene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...