Gå til innhold

vondt i kneet under trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg får ofte vondt i kneet under enn treningsøkt. det er under spinning og step. er det noen som har noe tips til hvordan jeg minst belaster det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått vodnt av og til under spnnin og jogging, og løsningen for meg har vært å begynne å trene mer styrke for beinmusklaturen. Spesiellt støttemusklatur rundt kneet er viktig så jeg bruker å gjøre noen øvelser på en ballansepute. Har hørt om folk som har vært plaget med vonde knær, men som har blitt nesten helt bra ved å gjøre mye ballanseøvelser og styrke.

Skrevet

hei. jeg får ofte vondt i kneet under enn treningsøkt. det er under spinning og step. er det noen som har noe tips til hvordan jeg minst belaster det

Kutt ut steptimene. Spinning/sykling gir vanligvis svært sjelden plager i kneet, det er stort sett hvis du sykler mye på for tungt gir/belastning.

Hvis sykkelen er feil innstilt kan det imidlertid bli vondt. Når du har hælen på pedalen skal beinet være helt strakt, slik at det er litt bøy i klokka seks-posisjon når du sykler vanlig.

I tillegg til setehøyden kan du også stille hvor langt bak/frem setet står på setepinnen. Hvis setet står for langt bak blir det lengre kraftarm i tråkket ditt, og vi husker alle formelen for dreiemoment, kraft ganger arm (eller hva? :gjeiper: ), så med lengre arm blir det et større moment på muskulaturen i beinet. Ved å sette setet lengre frem vil du få mindre belastning på kneet.

Prøv dette, hvis det fremdeles gjør vondt bør du oppsøke lege.

Skrevet

Jeg tror forslaget vedr styrketrening er et bra forslag! Jeg var veldig plaget med smerter i fjor, men begynte å trene litt styrke og er nå mye bedre.

Lykke til og god bedring :)

Skrevet

takk for fine svar:) skal ta litt mer styrke timer og svømme litt mer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...