SusanneGullet Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Vi har nesten nettopp anskaffet oss en søt liten kattunge Men hun nekter og spise tørrfor, hun skal bare ha kleisenmat. Noen gode råd til og få henne til og spise tørrfor?
Catlover Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Katter må spise tørrfor pga tennene. Dette er ikke noe problem, bare fyll opp skålen med mat og ikke gi henne våtfor eller annet å spise. Akkurat som oss mennesker spiser hun når hun blir sulten, er ikke verre enn det! Og tenk ikke på at hun kanskje ikke "liker" maten, katter har ikke samme forhold til mat oss. Hun vil spise innen dagen er omme, seinest om et døgn! Lykke til!
Gjest *smak* Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Lillepusen våres også liker best "kleisenmat" som du kaller det. Derfor gir jeg han litt av "kleisenmaten" som han liker så godt. Dette spiser han og krever ikke mer fordi da begynner han å gå over på tørrfòret og spiser det uten problemer. Kanskje et tips?
Thorn Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Vet du hva hun ble matet med hos forrige eier? Og hvilket tørrfor gir dere henne? Min erfaring er at det går veldig lett å gå fra dagligvarebutikkmat til dyrebutikkmat, men andre veien blir straks litt verre. Katten min liker overhodet ikke dagligvarefor lenger, og foretrekker faktisk Royal Canin-tørrfôr over våtfor. Mitt tips blir da å kutte våtforet, og gå til innkjøp av kvalitetstørrfor, om dere ikke allerede har det. Hun spiser nok når hun blir sulten nok. (Med mindre hun er som min pus, som heller gikk to dager uten mat enn å spise Perfect Fit eller Wiskas en gang jeg gikk tom for mat litt tidligere enn beregnet... Det ble en litt hysterisk katteeier som reiste på hastetur til dyrebutikken den gang!)
SusanneGullet Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2010 Lillepusen våres også liker best "kleisenmat" som du kaller det. Derfor gir jeg han litt av "kleisenmaten" som han liker så godt. Dette spiser han og krever ikke mer fordi da begynner han å gå over på tørrfòret og spiser det uten problemer. Kanskje et tips? Kattepusen har altid tørrfor tilgjengelig i matskåla si, også får hun kleisenmat :gjeiper: noen ganger om dagen, hun vil ikke røre tørrforet i hele tatt, hun bare snuser på det da hun er sulten også begynner hun og mjaue etter annen mat
SusanneGullet Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2010 Vet du hva hun ble matet med hos forrige eier? Og hvilket tørrfor gir dere henne? Min erfaring er at det går veldig lett å gå fra dagligvarebutikkmat til dyrebutikkmat, men andre veien blir straks litt verre. Katten min liker overhodet ikke dagligvarefor lenger, og foretrekker faktisk Royal Canin-tørrfôr over våtfor. Mitt tips blir da å kutte våtforet, og gå til innkjøp av kvalitetstørrfor, om dere ikke allerede har det. Hun spiser nok når hun blir sulten nok. (Med mindre hun er som min pus, som heller gikk to dager uten mat enn å spise Perfect Fit eller Wiskas en gang jeg gikk tom for mat litt tidligere enn beregnet... Det ble en litt hysterisk katteeier som reiste på hastetur til dyrebutikken den gang!) Han som hadde henne før sa at hun fikk våtfor (kleisenmat som jeg kaller det ) fordi hun ikke ville ha tørrfor. Vi fikk med Royal Canin tørrfôr da vi hentet henne, men hun vil ikke ha det
Thorn Skrevet 28. oktober 2010 #7 Skrevet 28. oktober 2010 Hvor lenge klarer du å la henne gå sulten før du gir opp og lar henne få våtfor, da? Er du flinkere enn meg? :gjeiper: Er det andre ting hun spiser? Kan du røre tørrfor inn i våtforet, og se om hun får smaken på det på den måten? Hvis dere leker fetch eller noe i den dur, kan du kanskje kaste rundt litt perler og se om hun spiser dem? Min katt syns det er kjempegøy, og at fangsten er spiselig er jo bonus
Gjest *smak* Skrevet 28. oktober 2010 #8 Skrevet 28. oktober 2010 Hva med å prøve et nytt tørrfòr?? Det kan jo være verdt forsøket. Og er du sikker på at kattepusen ikke begynner å spise tørrforet om den blir sulten nok?? Håper det ordner seg for dere
Aurora M. Skrevet 28. oktober 2010 #9 Skrevet 28. oktober 2010 Dere kan jo prøve å legge tørrforet i lunket/varmt vann til det blir helt bløtt, og så se om hun spiser det. Da får hun iallefall vent seg til smaken, og så kan dere gradvis blande inn flere og flere harde biter. Det er bare å være tålmodig og bestemt. Jo eldre hun blir før hun begynner å få smaken på tørrfor, jo verre blir det å venne henne til det. Og å bare spise våtfor er veldig uheldig for henne både med tanke på ernæring, mage/tarm og ikke minst tenner.
pulverheksa Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 Da eg fikk min kattunge for 7 år siden, blandet jeg tørrfor i kleisenmaten. Så fikk han mer og mer tørrfor og mindre og mindre kleisenmat i blandingen. Nå er han fortsatt samme matvraket, men spiser bare tørrfor og får litt "snop" av og til. Snop= kleisenmat og fisk Gratulerer med kattungen, det finnes ikke noe koseligre enn å være katteeier. (egentlig eier katten deg...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå