Gå til innhold

Er du sjalu eller misunnelig på dine venner?

Krill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dessuten har man jo levd i et antall år nå.

Hva med andre som ogås har levd i et antall år, men som har helt andre erfaringer enn deg? Hva er det som gjør at dine erfaringer kan generaliseres mer enn andres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre som ogås har levd i et antall år, men som har helt andre erfaringer enn deg? Hva er det som gjør at dine erfaringer kan generaliseres mer enn andres?

Er du en mann?

Er du en mann som har hatt mannlige venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en mann?

Er du en mann som har hatt mannlige venner?

Nei. Jeg snakker generelt, siden du mener du vet så godt hva som gjelder for de fleste kvinner og fleste menn basert på dine antall år. Så hva når andres antall år har erfart noe annet. Hvorfor skal dine generaliseringer da være mer riktig enn deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg snakker generelt, siden du mener du vet så godt hva som gjelder for de fleste kvinner og fleste menn basert på dine antall år. Så hva når andres antall år har erfart noe annet. Hvorfor skal dine generaliseringer da være mer riktig enn deres?

Generaliseringer er aldri riktige på individnivå. Det dreier seg bare om typiske trekk som er lette å observere hos mange i en gruppe, f.eks i gruppene kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generaliseringer er aldri riktige på individnivå. Det dreier seg bare om typiske trekk som er lette å observere hos mange i en gruppe, f.eks i gruppene kvinner og menn.

Jeg vet det. Så hva er det som gjør at dine observasjoner har gyldighet som typiske trekk hos mange i en gruppe, når andre kan ha helt andre observasjoner? Hvorfor er ikke deres observasjoner like gyldige for en slik generalisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det. Så hva er det som gjør at dine observasjoner har gyldighet som typiske trekk hos mange i en gruppe, når andre kan ha helt andre observasjoner? Hvorfor er ikke deres observasjoner like gyldige for en slik generalisering?

Tja, det kan de jo være. Var ei anna dame her akkurat nå i en annen tråd som mener at mange kvinner blir deprimerte av å være alene og derfor trenger mye kontakt med andre folk.

Og jeg tror faktisk at hun har helt rett i sine observasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan de jo være. Var ei anna dame her akkurat nå i en annen tråd som mener at mange kvinner blir deprimerte av å være alene og derfor trenger mye kontakt med andre folk.

Og jeg tror faktisk at hun har helt rett i sine observasjoner :)

Så når du kommer med en observasjon som du generaliserer, og andre kommer med andre observasjoner som er annerledes, hvorfor er du da ofte så sta på at dine observarsjoner kan være mer generaliserende enn deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når du kommer med en observasjon som du generaliserer, og andre kommer med andre observasjoner som er annerledes, hvorfor er du da ofte så sta på at dine observarsjoner kan være mer generaliserende enn deres?

Det må jo komme av at jeg ikke er enig i så fall da vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Jeg snakker om 2 mannlige venner. Du som kvinne opplever ikke hvordan en mann er venn med en annen mann. Svært få som går rundt og tenker på at man er glad i hverandre da (vil jeg rimelig sikkert anta).

Man stiller opp for hverandre ved behov. Helst klarer man seg selv.

La meg gjette... Du mener at menn ikke gjør sånn for hverandre, men bare for jenter de håper de skal få ligge med hvis de er flinke nok til å legge grunning og reparere vasken?

Jeg snakker også om to mannlige venner, tro det eller ei. Kjæresten min er for øyeblikket hos en kompis for å fikse noen PC-greier, for eksempel. Kun fordi kompisen hadde problemer og spurte om hjelp. Tror nok ikke han går rundt å konkret tenker "jeg er glad i kompisen min!", men det er da vanlig å være glad i vennene sine, hva er det ellers man føler for dem? Rangerer man dem etter nytteverdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo komme av at jeg ikke er enig i så fall da vettu ;)

Men de er heller ikke enig med deg, siden de har andre observasjoner. Ser du ikke da at dine generaliseringer ikke er mer gyldige enn andres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke poenget faktisk.

Poenget er at en mann ALDRI sier til en annen mann at han er glad i han (som en venn). Eneste unntaket måtte være hvis noen er totalt dritings.

Glad i er altså reservert for sterkere og andre typer av følelser for å si det sånn.

Kamerater bryr seg om hverandre (uten å si det høyt selvfølgelig!) og stiller opp ved behov.

Nok en grunn til at jeg er utrolig glad jeg har masse mannevenner. INGEN av dem definerer ord som du, Steinar. Jeg har mange mannlige venner som gir hverandre klemmer, og sier de er glad i hverandre. Som stiller opp uten å forvente noe igjen. IKKE bare ved behov.

Ved å ha mannevenner, ser jeg at det du mener og definerer som normalt, virkelig ikke stemmer med den store virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en grunn til at jeg er utrolig glad jeg har masse mannevenner. INGEN av dem definerer ord som du, Steinar. Jeg har mange mannlige venner som gir hverandre klemmer, og sier de er glad i hverandre. Som stiller opp uten å forvente noe igjen. IKKE bare ved behov.

Ved å ha mannevenner, ser jeg at det du mener og definerer som normalt, virkelig ikke stemmer med den store virkeligheten.

Du kan bare observere hvordan menn er sammen når du selv er tilstede.

Og det blir absolutt ikke det samme som når bare menn er i sammen.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de er heller ikke enig med deg, siden de har andre observasjoner. Ser du ikke da at dine generaliseringer ikke er mer gyldige enn andres?

Kommer helt an på hvem som er mest riktige det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker ikke sånn at jeg er glad i en venn.

:sjokkert:

Glad i? Tenker ikke sånn vi mannfolk.

Og ikke bare er du ikke glad i vennene dine, men du er hellig overbevist om at det er VANLIG for menn!!!

Men dersom du aldri har hjulpet noen "venner", dersom du ikke gjør noe eller er der for venner, hvorfor tror du at du vet alt om andre da?

At jeg ikke er mann; sant! Men jeg HAR menn som venner, menn som vet jeg er der for dem, som vet jeg hører på dem og som vet at de kan være seg selv rundt meg. Kan du si det samme?

Jeg HAR venner som er glade i vennene sine, og som ikke skammer seg over å verken vise det eller si det! De er der for hverandre LEEEENGE før det er snakk om alvorlig sykdom!! og selv om de alle er trygge nok til å vite at de klarer seg selv, så trenger de det ikke, for de har venner som er der med dem.

og neida, dette er voksne menn, rundt din alder ++ helt vanlige menn, heterofile og glade i mennesker.

og jeg er faktisk hellig overbevist om at DET er mye mer normalt en å ikke gjøre noe for venner om det ikke står om helsa, eller å ikke være glad i kameratene sine dersom man er mann.

og ikke engang KOM med "er du mann?"-kortet, for du påstår i SÅ mange tråder å vite best hvordan kvinnfolk er, og det helt uten at du engang KJENNER kvinnfolk!! (regner jeg med, siden du ikke er i noe forhold)

Dersom du er singel og ikke er glad i vennene dine, hvem er du glad i da?

seg selv og mamma? eller nei, man har ikke noe forhold til den foreldren sin som er av motsatt kjønn, rettelse: seg selv og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette... Du mener at menn ikke gjør sånn for hverandre, men bare for jenter de håper de skal få ligge med hvis de er flinke nok til å legge grunning og reparere vasken?

Jeg snakker også om to mannlige venner, tro det eller ei. Kjæresten min er for øyeblikket hos en kompis for å fikse noen PC-greier, for eksempel. Kun fordi kompisen hadde problemer og spurte om hjelp. Tror nok ikke han går rundt å konkret tenker "jeg er glad i kompisen min!", men det er da vanlig å være glad i vennene sine, hva er det ellers man føler for dem? Rangerer man dem etter nytteverdi?

Nytteverdi er faktisk viktig, ja. Og som jeg har sagt tidligere, man bryr seg om venner, men man føler nok ikke at man er glad i venner på samme måte som dere kvinner tydeligvis kan føle at dere er glade i venninner/venner.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bare observere hvordan menn er sammen når du selv er tilstede.

Og det blir absolutt ikke det samme som når bare menn er i sammen.

Huh? Jeg trenger ikke være til stede for å vite at mine venner er fysiske og glad i hverandre. Og det som er så deilig er at jeg er den jeg er sammen med venner og familie og alle kjønn. Sånn er mine venner også. De har ikke en maske de tar på når de er sammen med damer, eller mor, eller onkel. Jeg kan ha mine mannlige venner, mine lesbiske venner, mine transkjønna venner, mine straighte venner, mine muslimske venner, mine kristne venner, mine søsken og foreldre på en og samme fest. OG alle er som de er, uten maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Nytteverdi er faktisk viktig, ja. Og som jeg har sagt tidligere, man bryr seg om venner, men man føler nok ikke at man er glad i venner på samme måte som dere kvinner tydeligvis kan føle at dere er glade i venninner/venner.

Jeg går ikke rundt og føler og kjenner på st jeg er glad i vennene mine, jeg heller, men det hindrer jo ikke at jeg bryr meg om dem (som ikke er noe helt annet). Men en ting jeg aldri har gjort er å rangere dem etter hvor mye nytte jeg har av dem. Det vet jeg også med sikkerhet at kjæresten min ikke gjør heller. Igjen er det ikke det at du er mann som gjør at du har et kynisk forhold til relasjoner av ALLE slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg er faktisk hellig overbevist om at DET er mye mer normalt en å ikke gjøre noe for venner om det ikke står om helsa, eller å ikke være glad i kameratene sine dersom man er mann.

Du må forstå at en relasjon mellom mann og kvinne aldri blir den samme som mellom 2 menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Vet ikke om jeg blir sjalu eller misunnelig, men jeg er alltid lei meg etter å ha besøkt mine venner. Ene og alene fordi min singelsituasjon blir så overtydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...