Gå til innhold

Styrketrening er kjedelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jogger to - tre ganger i uka og går en time de dagene jeg ikke jogger. Jeg syns det er ufattelig kjedelig å løfte vekter og jeg har ikke tilgang på treningssenter. Mitt spørsmål er derfor: MÅ jeg trene styrke? Målene mine er først og fremst å bli mer utholden og orke mer i hverdagen, samt å kanskje gå ned et par kilo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jogger to - tre ganger i uka og går en time de dagene jeg ikke jogger. Jeg syns det er ufattelig kjedelig å løfte vekter og jeg har ikke tilgang på treningssenter. Mitt spørsmål er derfor: MÅ jeg trene styrke? Målene mine er først og fremst å bli mer utholden og orke mer i hverdagen, samt å kanskje gå ned et par kilo.

Hei!

Du "må" vel egentlig noe som helst - men forstår hva du mener. Jeg selv trener på mølle to - fire ganger i uken. I tillegg spinner jeg litt og innimellom tar jeg noen lette styrkeøvelser. Er heller ikke så glad i styrketrening.

Vet ikke helt hvorfor du spør om du må trene styrke. Fordeler med styrketrening er mange - det er jo bare å åpne et par blader vedr trening, eller slå opp på tilsvarende nettsteder. Her får du mange mange svar. :) Fordeler med styrketrening er jo blant annet at mer muskler gir økt forbrenning, styrketrening er også nyttig med tanke på løping. og mye mye mer...

Ellers hører det ut som du er veldig aktiv og flink til å trene. Du får jo styrke av å løpe og gå tur også.

Jeg leste et sted at skulle en velge kun en styrkeøvelse, så var det armhevinger som stod øverst på listen. Jeg selv er ikke glad i armhevinger, men trår til av og til...

Lykke til med din trening :)

Skrevet

Takk for svar:) Det jeg mener er om jeg kan få den ekstra orken i hverdagen, få generelt bedre form, styrke og utholdenhet, gå ned litt og ha et fullverdig hobbytreningsopplegg uten styrketrening. Det må jo styrke musklene å jogge også?

Skrevet

Takk for svar:) Det jeg mener er om jeg kan få den ekstra orken i hverdagen, få generelt bedre form, styrke og utholdenhet, gå ned litt og ha et fullverdig hobbytreningsopplegg uten styrketrening. Det må jo styrke musklene å jogge også?

Ja klart det styrker musklene å jogge!

Så en super link i et annet innlegg er på Kvinneforum:

Kopierer den til deg :http://www.dn.no/dnaktiv/article2001064.ece

Ha en fin kveld!

Skrevet

Av å jogge kommer du i bedre form, du får bedre styrke i ben og armer, samt at du får bedre utholdenhet. MEN jogging gir det ikke noe ekstra for styrke i overkroppen. Det er jo også viktig. Så ville absolutt vurdert styrketrening. En annen ting du kan tenke på er at det vil hjelpe deg senere i livet. Mange kvinner sliter med benskjørhet, og styrketrening vil kunne motvirke dette i stor grad.

Skrevet

Du trenger jo ikke trene styrke til krampa tar deg.

Å kjøre gjennom et helkroppsprogram med vekt på øvelser som tar på mange og store muskelgrupper tar ikke allverdens tid, men gir gode resultater. Og som nevnt over, vi damer bør kanskje være litt ekstra påpasselig med å "tyne" skjelettet vårt litt slik at vi ikke blir "sprø" med årene.

En annen fordel som jeg setter umåte stor pris på , er at med en god mengde muskler på kroppen kan jeg spise det jeg vil når jeg vil uten å tenke på vekta. Jeg trener mye og tung styrke, og spiser som en stor mann og vel så det. Men legger ikke på meg, heller motsatt om jeg er litt slurvete.Vi damer blir ikek store muskelberg selv om vi løfter tungt, damene som stilelr i bodybuliding i toppklasse har trent ufattelig målrettet og spist på grammmet riktig i mange år ( og kanskje ofte også litt annen attått....) Vi vanlige, mosjonistdamer vil aldri i verden bli så store!

Skrevet (endret)

Jeg er også glad i å jogge, men har innsett at litt styrke må litt til. Det er f.eks god skadeforebygging og jeg får lett vondt i knærne av jogging noe jeg mener styrketrening hjelper for. Har byttet ut en joggeøkt i uka med litt jogging (20-25min)+ 30-40min styrke. Prøver også å gjøre et par øvelser etter jeg kommer hjem fra joggetur de andre dagene også.

Disse øvlesene kan kanskje være et greit utganskpunkt?

Endret av Frk. Belle
Skrevet

Tusen takk for mange koselige svar! Skal prøve å bli flinkere til å gidde styrketreninga, er motiverende at man får så mye bedre forbrenning, og at det kanskje ikke er såååå mye som skal til før det har positiv effekt! Takk for link til øvelser!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...