AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Hei, Jeg trenger noen råd angående utleie eller salg av leilighet. Jeg eier en ettroms leilighet sentralt i Oslo der jeg betaler rundt 10000 i måneden på lån/avdrag og husleie. Nå skal jeg flytte inn hos samboer, her skal jeg betale ca 3500 pr. mnd, og vet ikke helt om jeg skal selge leiligheten eller leie den ut. Tipper jeg vil få rundt 8500 i leie per måned, men da må jeg nok betale husleien utenom (2700). Jeg vil tjene ca 6000 etter skatt på selve leien. Altså; 10000 pr. mnd - 6000 i inntekt + 3500 i leie til samboer, eller tenker jeg feil? I tillegg vil jeg få skattefordel ved å ha gjeld (mye gjeld). Får ikke noe særlig bedre økonomi, etter det jeg kan se. Ved et eventuelt salg vil jeg ikke tjene stort, men kan spare mye ved å kun betale 3500 pr. mnd til samboer. Noen synspunkter tas i mot med takk
Tevez Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Ser ut som du har regnet riktig. Det er dog ikke brutto leieinntekter du skal skatte av, men netto. Du kan trekke fra eventuelle utgifter du måtte ha på boligen. Desutten kan det være greit å vurdere om det er smart å selge med en gang. Du vet ikke om forholdet kommer til å holde og hva gjør du da? Det er svært dyrt å selge bolig og boliger i oslo har ikke for vane å tape seg i verdi. Desutten vil du jo betale ned på lånet samtidig. Det er som regel ikke mest gunstig å leie ut bolig du selv har lån på men det fort tape seg å selge for så å ende opp med å måtte kjøpe igjen i nærmeste fremtid. Og ja, du vil få fradrag på 28% av renteutgiftene du har fortsatt.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 En ting jeg tenkte på når det gjaldt utleie var risiko.. Du vet ikke hva slags menneske du får inn, tenk om leiligheten blir "ødelagt"? Leietager ikke betaler husleie? Ikke flytter når du evt vil selge? At du skal selge leiligheten din på et senere tidspunkt er ingen oppsigelsesgrunn... Mye å sette seg inn i ved utleie.
Auri Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 De fleste som leier er ålreite mennesker, og ber man om referanse fra tidligere utleiere, er det ganske lett å finne ut hva slags menneske det er.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Hei, Jeg trenger noen råd angående utleie eller salg av leilighet. Jeg eier en ettroms leilighet sentralt i Oslo der jeg betaler rundt 10000 i måneden på lån/avdrag og husleie. Nå skal jeg flytte inn hos samboer, her skal jeg betale ca 3500 pr. mnd, og vet ikke helt om jeg skal selge leiligheten eller leie den ut. Tipper jeg vil få rundt 8500 i leie per måned, men da må jeg nok betale husleien utenom (2700). Jeg vil tjene ca 6000 etter skatt på selve leien. Altså; 10000 pr. mnd - 6000 i inntekt + 3500 i leie til samboer, eller tenker jeg feil? I tillegg vil jeg få skattefordel ved å ha gjeld (mye gjeld). Får ikke noe særlig bedre økonomi, etter det jeg kan se. Ved et eventuelt salg vil jeg ikke tjene stort, men kan spare mye ved å kun betale 3500 pr. mnd til samboer. Synes det er relevant å vite hvorfor du ikke vil tjene stort på et salg. Hvis du ikke tror leiligheten vil øke i verdi iløpet av 3-5 år, ville jeg klart solgt. Noen synspunkter tas i mot med takk
Gjest Deliah Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Hva er grunnen til at du ikke tror at du vil tjene på salg av leiligheten? Kjøpte du nylig? Hvis du ikke tror at leiligheten vil stige i verdi i en horisont på la oss si 3 år, ville jeg vurdert å selge, og heller satt pengene på høyrentekonto. Men - jeg synes det er litt rart at du ikke tror at du kommer til å tjene mye ved et eventuelt salg. Vanligvis, om man har eid i noen år, tjener man på å selge i Oslo.
Illuminati Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 En ting jeg tenkte på når det gjaldt utleie var risiko.. Du vet ikke hva slags menneske du får inn, tenk om leiligheten blir "ødelagt"? Leietager ikke betaler husleie? Ikke flytter når du evt vil selge? At du skal selge leiligheten din på et senere tidspunkt er ingen oppsigelsesgrunn... Mye å sette seg inn i ved utleie. Her ligger det største ankepunktet! Forøvrig så merker jeg meg at når det er snakk om kjøp vs leie lyder det klare rådet her på KG: kjøp! Følger du den teorien vil det si at det klart gunnstigste er å leie ut. Det er et spill, men husk at hvor du kan tjene sørger markedet for at du kan tape ditto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå