AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 12000/5000 (Canal Digital): Dette tallet sier meg så lite, og jeg lurer på hva det vil si i praksis. Er dette mye? En god "styrke" på internettet? Vi er to personer som bruker nettet, og har en laptop, en Macbook, to iPhoner og en iPad koblet til nettet på jevnlig basis (riktignok ikke alt på nett samtidig hele tiden, men ofte er nettet koblet til "passivt" på telefonene og iPaden - altså at de søker etter mail og facebook-oppdateringer og liknende med push med jevne mellomrom). Vi laster ned tv-serier en sjelden gang, og sambo spiller litt nettpoker av og til (vet ikke om dette trenger mer styrke...?) Holder denne styrken til vårt bruk tror dere?
Gjest Cho Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 12000 er nedlastingshastighet, 5000 er opplastingshastighet. Det vil altså si at dere kan i teorien laste ned en fil med en hastighet på 1,5 MB i sekundet. Hvis filen er på 500 MB f.eks. kan du jo lett regne deg fram tid hvor lang tid det tar. 12000/5000 er en bra linje, og den vil absolutt tilfredsstille deres behov.
Gjest Nedfall Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 TS: Regner med du snakker om Maxi pakken? Den er på 12000/2500Kbps (eller 12/2.5Mbps). Til deres bruk hadde det sikkert vært nok med Midi, dvs 5/1Mbps.
slask Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 12000/5000 (Canal Digital): Dette tallet sier meg så lite, og jeg lurer på hva det vil si i praksis. Er dette mye? En god "styrke" på internettet? Vi er to personer Dette er høy hastighet. Til sammenligning: Vår familie på 6 hvor det finnes vanligvis 4 pcer i bruk samtidig har vi i flere år hatt 1800/300, men har nylig oppgradert til 4000/1000. Man får jo aldri nok, i alle fall ikke de yngre storbrukerne, men det får holde. Men tallene er mye løgn. Det er aldri noen som garanterer denne hastigheten og nettleverandørene sørger nok for at slusene er åpne mot de stedene folk måler hastigheten - som nettfart.no eller itavisen.no/speedometeret osv. Da unngår de nok mange klager - smartingene, siden de færreste er i stand til å måle hastighet mot alle andre vanlige sider. Og i så fall kan man jo skylde på linjene til der det måtte gå tregt.
aluminium Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 Hastigheten på linjene er der som regel, med mindre man ligger langt unna sentralen og det er dårlig kobber. Det at enkelte sider går tregt kan like godt være siden i seg selv som ikke har nok båndbredde, og da går det tregt. Beste måten å sjekke om man har hastigheten er rett og slett å finne seg en torrent på nrkbeta.no og teste der.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 Tusen takk for svar! Ja det er MAXI pakken borettslaget vårt har inngått avtale på, også får vi tv gjennom samme leverandør. Men det står i alle dokumenter fra Canal Digital at det er 12000/5000, og ikke 12000/2500... Når jeg kjører målinger på nettet (sånne internett speedometer eller hva det kalles) får jeg følgende resultat: Din leverandør: Nedlasting: 12.05 Mbit/sec Opplasting: 4.65 Mbit/sec Burde nettet gå raskt da? Jeg føler det går så vanvittig tregt etter at dette byttet til Canal Digital ble gjort... Kan det ha noe med den trådløse routeren vi bruker å gjøre? (vi fikk kun "fast" internett når de installerte nettet, som det fulgte med en ledning vi kunne koble til en egen trådløs router...) Beklager at jeg spør så mye, og sikkert dumt, er ikke så teknisk av meg. Tusen takk igjen! Dere er supre! TS
Gjest Cho Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Hastigheten er reell, hvis du opplever at det går veldig trengt så er det som regel hos routeren problemet ligger. Det kan hjelpe å eliminere routeren, altså plugge en ledning rett inn i modemet og pc'en. Trådløse routere er dessverre ikke så stabile som de burde vært.
aluminium Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 Det er ikke nødvendigvis routeren som er problemet. Tar du en test på TPTest.se eller Speedtest.net så får du vite responstiden. Bor du langt fra sentralen blir denne lang, og da føles også nettet tregt. Ideelt sett bør den vel ikke være noe særlig over 10-15 ms. Jeg selv har en ping hjemme på rundt 80-90 ms, og det merkes for å si det sånn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå