Gjest gjest Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Hei! Nå begynner jeg å bli desperat. Sønnen min, som er 9 år, er så treg av seg at jeg holder virkelig på å klikke!! Han er frisk og rask, er flink på skolen og i idrett, men han må fortelles hele tiden hva han skal gjøre. Nytter ikke å si ting en, to eller fem ganger; jeg må bli sinna for at det skal skje noe... Det gjelder alt; når han blir spurt om å hjelpe til med noe, gjøre lekser, komme, kle på seg, legging, spising.... Hele tiden må jeg mase for at det skal skje noe!! :-( Blir så utrolig sliten av det, og det blir dårlig stemning.. ser at jeg burde ha taklet dette på en annen måte, men føler at "ingenting" hjelper. Noen som har noen gode tips til hvordan vi kan løse dette??
Gjest WendyClear Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Dette er vel egentlig helt normalt hos barn på den alderen. Noe som kan hjelpe er å ikke gi etter når han ikke hører, vær konsekvent og snakk med han om det. Han er stor nok til å forstå din frustrasjon.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Kan kansje være lavt stoffskifte , kan være nedsatt psykomotorisk treghet. Trenger ikke å være symtomer på det , du kan føle deg helt normal.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Problemet er vel heller at du bare maser og gneger, og da gir han faen. Vedder på at han gjør ting med en gang dersom det er far som sier han skal gjøre de?
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 Tror noen bare er født slik. Din beskrivelse er akkurat det samme som vår 12 1/2 åring. Han har ALTID vært slik og kommer nok ALTID til å være slik. (Onkelen hans akkurat på lik måte ennå selv om han er godt voksen, så det ligger nok i genene her) Men prøver selvfølgelig å få han til alikevel for det er jo noe som har viktighet senere i livet. Faste rutiner har hjulpet en god del her. Da vet han hva han skal gjøre, når det må gjøres, når han må være ferdig osv. Har også liste på dette (noe han faktisk kom på og skrev opp selv) Det hjelper rimelig mye. (Storebror hans er foresten er stikk motsatt, svært nøye med alt slikt)
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #7 Skrevet 28. oktober 2010 Eller kanskje ADD? Sliter med konsentrasjon og ting tar veeldig lang tid å fullføre... Ramler fort bort i sin egen verden? Er endel som har det, men det må litt kartlegging til før de setter noen diagnose. Er vel grovt sett det motsatte av ADHD.
cilja Skrevet 28. oktober 2010 #8 Skrevet 28. oktober 2010 Dette hørtes veldig kjent ut. Har en helt "normal" gutt på åtte år. Han har en liste på badet med åtte ting han skal gjøre hver morgen. Den ser slik ut: 1 Puss tennene 2 Vask ansiktet 3 Ta på krem i ansiktet osv Likevel er han totalforvirret enklelte morgener... Han slekter på faren... Men, det er jo fryktelig frustrerende noen ganger. Hadde vært kjempeartig å gå i streik. Type advare skole og fritidsaktiviteter at nå streiker mamma, og gullgutten skal ordne ting selv. Så kanskje hadde de fått fart på seg?
Gjest Lurer Skrevet 28. oktober 2010 #9 Skrevet 28. oktober 2010 Har en helt "normal" gutt på åtte år. Han har en liste på badet med åtte ting han skal gjøre hver morgen. Den ser slik ut: 1 Puss tennene 2 Vask ansiktet 3 Ta på krem i ansiktet osv Off topic: Jeg lurer på, hva skal en 8åring med krem i ansiktet??
jolie Skrevet 28. oktober 2010 #10 Skrevet 28. oktober 2010 Kanskje han har eksem. Jeg tenker at du, TS, må slutte å mase og gi ham mulighet til å ta ansvar for seg selv.
cilja Skrevet 28. oktober 2010 #11 Skrevet 28. oktober 2010 Off topic: Jeg lurer på, hva skal en 8åring med krem i ansiktet?? Her i huset smører alle seg med krem over hele kroppen etter en dusj, og i ansiktet etter ansiktsvask. Da snakker i om HTH og Spenol type ting. Trodde det var normalt. Barna har ikke utpreget eksem, men har mye tørr og kløende hud.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2010 #12 Skrevet 29. oktober 2010 Tusen takk for svar :-) Skjønner at dette er veldig vanlig og helt normalt for et barn på hans alder. Han er ikke noe raskere i responsen selv om det er far som spør han om ting... Far er samme typen, så det sier vel litt om min hverdag... Men jeg bare trenger å få en forandring, eller så blir jeg rett og slett sprø :-( Kanskje det rett å slett er jeg som må forandre meg. Gi mer fan!!? Ikke bry meg om at han er overtrøtt når han skal på skolen pga for lite søvn, eller ikke får med seg det han trenger på skolen f.eks. Må iallefall finne noe jeg kan leve med....
Gjest mamma Skrevet 29. oktober 2010 #13 Skrevet 29. oktober 2010 Dette lurer jeg også på... Har en jente som nettopp har fylt syv som er slik. Jeg må alltid etterfølge at beskjeder blir gjort og mase gjentatte ganger. Jeg blir fryktelig irritert, og det blir som du sier mye dårlig stemning. Håper inderlig ikke det er noe som alltid kommer til å være slik... Nå har jeg tenkt jeg skal forsøke meg på et form for belønningsskjema der hun får smilefjes når beskjeder etterfølges og sure fjes når de ikke gjør det. Samtidig skal jeg forsøke å gjøre det veldig klart at det er en beskjed som skal etterfølges, ved å si "her kommer en beskjed", og gi så få beskjeder som mulig. Spent på resultatet...
Gjest BabyBlue Skrevet 29. oktober 2010 #14 Skrevet 29. oktober 2010 Broren min er også sånn. Ser han på tv må jeg skrike til han for at han skal høre etter. Og da sier han bare "Hva? For at jeg skal gjenta det igjen Få de til å Assosiere deres treghet med noe negativt. Hvis de ikke rydder rommet sitt etter å ha minnet de på det gjentatte ganger - hiv en leke i søpla. Hvis de ikke gjør leksene sine - nekt de lørdagsgodt (og nei - ikke gi etter uansett hvor mye de hyler eller sier det er urettferdig). Hvis de ikke går å legger seg når de skal - hiv de til sengs enda tidligere dagen etter. Da lærer de seg at de MÅ følge med for at det ikke skal skje noe "kjipt". Gjorde det på brodern. Da han ikke ryddet rommet sitt for 3 gang den uka gjemte jeg vekk nugattien Mamma og pappa kaller han for "langøret", men jeg tror han bare er lat : )
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #15 Skrevet 29. oktober 2010 Huff, jeg kjenner meg så igjen ts. Har en tenåring som jeg har mast på siden han kom til. Ta på sokken, ta på den andre sokken. Ta på trusa. Putt brødskiva i munnen, tygg! Kam håret, puss tenner........ Det har heldigvis blitt litt bedre etter at han begynte på ungdomsskola. Tror noen bare er slik genetisk, tror gutter er ekstra belastet.
Miss Puddel Skrevet 29. oktober 2010 #16 Skrevet 29. oktober 2010 Huff, jeg kjenner meg så igjen ts. Har en tenåring som jeg har mast på siden han kom til. Ta på sokken, ta på den andre sokken. Ta på trusa. Putt brødskiva i munnen, tygg! Kam håret, puss tenner........ Det har heldigvis blitt litt bedre etter at han begynte på ungdomsskola. Tror noen bare er slik genetisk, tror gutter er ekstra belastet. hjelp sier nå jeg... hadde gutta vært SÅ trege tror jeg at jeg hadde kræsja i veggen for lengst... De kan riktignok være så trøtte enkelte morgener at de trenger hjelp med alt, men det er mer unntak enn regel. Men det er nok som det sises her mer vanlig med gutter ja. Ellers likte jeg beskrivelsen av konsekvenser i et innlegg lenger oppe, det tror jeg har effekt, da SKJØNNER man at man må begynne å høre...
PiriPiri Skrevet 29. oktober 2010 #17 Skrevet 29. oktober 2010 Du vil ha stor glede av å sjekke ut "The Mom Song" på You-tube
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #18 Skrevet 29. oktober 2010 Det går over....når de flytter hjemmefra
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #19 Skrevet 29. oktober 2010 Kan kansje være lavt stoffskifte , kan være nedsatt psykomotorisk treghet. Trenger ikke å være symtomer på det , du kan føle deg helt normal. Ja, det kan være dette eller ADD. Kan bli bedre om man kutter ut hvetemel, gluten, melk og sukker. Det er helt sikkert noe gutten din ikke tåler, for denne tregheten kommer av noe som sinker hans indre veldig. Om man kutter ut ting man ikke tåler, vil han bli raksere på den trege fronten. Hvis faren hans er lik, er nok han også en som ikke skal ha de ovennevnte matsorter. Verdt et forsøk, og jeg vet det vil fungere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå