BBB Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Det er så mye snakk om maxpuls for tiden og jeg har lenge lurt på hva min maxpuls egentlig er, for ved vanlig trening uten spesiell belastning og uten å bli alt for sliten ligger min på rundt 170 (+). Dette er jo litt i drøyeste laget dersom følgende metode skal benyttes: Maxpuls = 220 - alder, dvs for meg 220-45 = 175 Så er det kommet en ny beregningsmetode for kvinner (ref bladet IFORM nr 16) Maxpuls 206 - 88% av alder, dvs for meg 206 - (45*88%) = 166! Det ble jo enda verre! Så søkte jeg litt på nettet og fant en beskrivelse for hvordan en kan finne sin maxpuls. Har ikke testet den ennå, men her er forslaget (klippet og limt) dette er svar til en som spør legen om maxpuls og er ikke skrevet av meg: Det finnes et utall formler og beregningsmåter for å anslå din makspuls, men den eneste måten å vite dette nøyaktig, er å teste seg selv. Den mest brukte beregningsformelen, som du har brukt, er 220 minus din alder. For enkelte stemmer dette, men som regel avviker din reelle makspuls en del fra dette. Avvik opp mot 20 – 30 slag forekommer og da blir utgangspunktet for beregning av treningsintensitet basert på prosent av makspuls fryktelig feil og treningsutbyttet tilsvarende dårlig. I tillegg skaper det usikkerhet slik du beskriver. Jeg anbefaler at du tester din egen makspuls. Det gjør du slik: Varm opp i minst 10 minutter. Dersom du er utendørs, finner du en slak motbakke på 4-600 meter. Inne bruker du ev. tredemølle med stigning (still inn mølla på mellom 2 og 5% stigning). Etter oppvarmingen går, jogger eller løper du kjapt opp bakken, men ikke start med maks spurt. Øk opp mot maks fart i løpet av de første 2 – 300 meterne. Etter kort tid kommer du til å merke stivhet i beina, men du fortsetter uten å bli helt utmattet. Når du er ferdig med bakken eller har tilbakelagt 4 – 600 meter på mølla, skal du ha litt mer på lager. Sjekk pulsen din på slutten av draget og gå eller jogg rolig ned bakken. På mølla skrur du ned hastigheten i et par minutter før du skal i gang igjen. Gjenta bakkeløpet eller mølledraget, men litt tøffere denne gangen, dog uten å løpe til total utmattelse. Når du avslutter denne gangen, skal det være med en fart du kunne holdt maks ett minutt til hvis du måtte. Sjekk pulsen underveis og ved avsluttet drag. Gjenta pausen og gjør deg klar til siste innsats. Tredje drag skal gjennomføres til utmattelse. Dersom du tar deg helt ut eller ser at pulsen slutter å stige mens du går eller løper, er det grunn til å tro at du har funnet makspulsen din. Nå har du et riktig grunnlag for å beregne treningspulsen din. Ønsker alle lykke til med å finne sin maxpuls. Forslag til andre metoder mottas med takk!
bergans Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Den siste metoden er en variant av hvordan man sjekker makspuls og VO2max/VO2peak /alt etter hva slags test, hvilke resultater man får og hvordan personen takler testen) i en klinisk setting. Mølle og sykkel er mest brukt, og man kobles opp pulsmålere, tester laktatverider i blod og analyserer gassene som har blitt pustet inn og ut under hele testen. De samlete verdiene vil avsløre om man har klart å presse kroppen riktig slik at makspuls og VO"makx har blitt målt. Hvis laktatverdiene stiger for høyt for fort, oppvarmingen har vært for dårlig, eller at vedkommende ikke er vant til å løpe på mølle/sykle, så kan man ikke med sikkerhet si at man har funnet maksverdiene, men heller peak (som er en viss prosentandel av maks). Jeg vil så absolutt si at å gjennomføre en praktisk test på egenhånd gir deg et mer nøyaktig resultat enn en formel. Det som kan avgjøre litt er hvor flink du er til å presse deg selv, da noen av oss har letter for å fokusere på hvor hard treningen er, enn å tyne kroppen litt til og "fornekte" det slitsomme litt lenger enn andre. Det kan være til god hjelp å bli kjent med den bakken der du vil teste deg selv først., slik at du kjenner forholdene, vet hva som forventes og blir vant til å presse deg selv i intervaller. Etter å ha tørrtrent litt, så kan du få en kompis til å ta tida og sjekke pulsen din (lurt at du selv ikke ser den). Du skal uansett være såpass sliten på det siste draget av testen at pulsen din er det siste du tenker på, mens hvile er alt du vil ha. Ved å ha noen der så har du også noen som kan motivere deg og brøle "kom igjen" når bakken ser altfor lang ut Lykke til, og det hadde vært artig å se om du får et resultat som ligner på formelsvarene.
Frk. Belle Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg har testet makspuls er par ganger.. Varmer opp, løper 4x4 intervaller (90-95% av det jeg tror er max), pause på 3min hvor jeg kommer ned i 70-75%. Prøver å ta det første intervallet litt rolig og øke mer og mer på i de neste. Når jeg har testa makspuls har jeg da dratt på det var god for i siste intevall og løpt bortimot 1min lengre. Har gjort dette i motbakke. Etter standardformel (220-alder) er min makspuls 192, mens den sist jeg målte var 196 eller 197 (det siste jeg klokka innstillt på).Første gang jeg testa var den 194 så det krever nok litt for å greie å presse seg nok... (2-3mnd mellom målinge). Jeg bruker pulsklokka mye og synes det virker som jeg har funnet en ganske realistisk makspuls.. Men klokka er jo heller ikke 100% nøyaktig den heller. Jeg synes uansett det var kjekt å teste makspuls siden den personlige variasjonen åpenbart kan være veldig stor. Mannen min har forsåvidt også testa makspuls og han ligger nærmere sin teoretiske (ett slag over elle noe).
BBB Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2010 Ja da var føste forsøk på å oppnå maxpuls gjennomført. Har en mistanke om at jeg er typen som ikke klarer å tyne meg det jeg burde. I dag foretok jeg en 4x4 intervall variant. Først 10 min oppvarming, deretter 4 intervall på 4 minutter med 5% stigning på møllen og 8-9-10 og 10,5 km/t. Løp da med pulsbelte og høyeste måling ble 183... Tok et siste forsøk på flat mølle 12 km/t, men pulsen ble ikke høyere. Så kansje maxpulsen min ligger rundt 185-190? Ut fra beregningen skal den ligge på 175 etter gammel metode og 166 etter ny metode. Uansett er jeg et stykke unna disse tallene. Hva er det egentlig maxpulsen indikerer? Hvor god eller dårlig form en er i? :rødme: Jeg kommer nok til å gjennomføre flere tester, var jo litt artig.
Aurela Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Hva er det egentlig maxpulsen indikerer? Hvor god eller dårlig form en er i? :rødme: Makspulsen er det den er, og det er ikke noe man kan gjøre med den. Den falder også med alderen. Noe som heller sier noe om formen er hvor fort pulsen falder etter trening (eller pauser i treningen) og hvilepulsen. Raskt pulsfald og lav hvilepuls tyder på god form
BBB Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2010 Makspulsen er det den er, og det er ikke noe man kan gjøre med den. Den falder også med alderen. Noe som heller sier noe om formen er hvor fort pulsen falder etter trening (eller pauser i treningen) og hvilepulsen. Raskt pulsfald og lav hvilepuls tyder på god form Tusen takk for oppklarende svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå