Gå til innhold

Arv, hus og gjeld...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg lurer på et par ting når det gjelder arv og evnt hussalg og skilsmisse.

For endel år tilbake arvet jeg 400 000 kr som ble lagt inn i vårt hus lån. Som småbarnsforeldre da, med stort lån hjalp dette veldig på det månedlige beløpet selvsagt.

Jeg undres da på om hvis vi skilles om hvor stor betydning dette har da? :lur: Kan jeg ta over huset uten å "betale" ut mannen min hvis han flytter? Eller hvis jeg flytter, må han betale meg tilbake de 400 000 kr hvis han vil beholde huset? Og hva med verdien på huset som har steget betraktelig siden vi kjøpte det? Får jeg tilbake verdistigningen( delt på 2) i tillegg til arve summen hvis jeg flytter? Og hvis vi da selger og ønsker å dele salgsummen da?

Syns dette er et vanskelig område hvor jeg har lite erfaring og kunnskap derfor spør jeg her inne. Håper noen har noen gode svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arven din blir vel en slags "egenandel" da, tenker jeg. Jeg vet ikke noe om det juridiske rundt dette, men da jeg nylig solgte huset jeg hadde sammen med eks, fikk han sin egenandel utenom. Da vi kjøpte hadde han 200 000 i egenandel, mens jeg hadde ingenting. Da betalte vi ned lånet, han fikk sine 200 000, og resten delte vi på to.

Mulig det er annerledes om man er gift, men mener at arv er en del av ens eget særeie, og at han ikke har noen krav til din arv.

Skrevet

Dette tror jeg nok dere burde ha avtalt når du spyttet i pengene - såvidt jeg har skjønt på tidligere tråder er det tusen ulike måter å løse dette på. Det kommer jo også an på hvordan dere har fordelt eierskapet i boligen?

Skrevet

Det kommer helt ann på hvordan overføringen av pengene har skjedd.

En venninne mistet hele arvebeløpet sitt da hun betalte inn ekstra på boliglånet de hadde felles. Husker ikke helt hvordan med det hadde noe med bevisbyrden at det faktisk var arvepengene som var gått til ekstra nedbetaling. Ergo så ble verdien av boligen delt på 2 da hun skilte seg.

Skrevet

Kjøper man hus sammen og legger i ekstra egenandel så ville jeg hatt på papiret at jeg skulle f. eks. ha 10% av salgsummen før resten deles. Dette fordi min egenandel da får ta del i verdiøkning og ev. verdinedgang. Finner dette mest korrekt. Hadde du satt pengene i banken så hadde du iallfall fått renter. At du setter de i bolig gjør at du også kan tape pga boligpriser, men du vet jo den risikoen.

Gjest Prøvis
Skrevet (endret)

Hei :) Jeg lurer på et par ting når det gjelder arv og evnt hussalg og skilsmisse.

For endel år tilbake arvet jeg 400 000 kr som ble lagt inn i vårt hus lån. Som småbarnsforeldre da, med stort lån hjalp dette veldig på det månedlige beløpet selvsagt.

Jeg undres da på om hvis vi skilles om hvor stor betydning dette har da? :lur: Kan jeg ta over huset uten å "betale" ut mannen min hvis han flytter? Eller hvis jeg flytter, må han betale meg tilbake de 400 000 kr hvis han vil beholde huset? Og hva med verdien på huset som har steget betraktelig siden vi kjøpte det? Får jeg tilbake verdistigningen( delt på 2) i tillegg til arve summen hvis jeg flytter? Og hvis vi da selger og ønsker å dele salgsummen da?

Syns dette er et vanskelig område hvor jeg har lite erfaring og kunnskap derfor spør jeg her inne. Håper noen har noen gode svar :)

Hentet fra arveoppgjør.no:

Hvis arvelater (den som arven kommer fra) har skrevet i testament at det du arver skal være særeie, er du sikret. Det samme gjelder hvis du og din ektefelle har ektepakt om særeie på arv. Men selv om slike bestemmelser ikke finnes, vil du likevel kunne beholde arven din som såkalt skjevdelingsformue. Skjevdeling er ikke like sikkert som særeie, men det gir deg ganske god trygghet. Vær imidlertid oppmerksom på følgende:

Arven du får må være intakt, og den må kunne spores.

Hvis du for eksempel bruker arven til å nedbetale boliggjeld, vil arven gå inn i boligen, og utgjøre en andel av den. Det samme gjelder hvis du kjøper en hytte for arven, setter arven på en bankkonto og lar pengene bli stående der, eller hvis du kjøper aksjefond for pengene, og ikke tar ut noe av fondet. I alle disse tilfellene er arven intakt, og den kan spores.

Hvis du derimot bruker arven på forbruk, for eksempel reiser og restaurantbesøk, vil den ikke lenger eksistere. Det samme gjelder dersom du bruker arven til å kjøpe en bil. Om 10-15 år er bilen nesten ikke lenger noe verdt, og arven er stort sett borte.

Ekteskapsloven §59

Endret av Prøvis
Skrevet

I utgangspunktet skal alt man eier deles likt 50-50, jf. ekteskapsloven §58.

MEN:

Dersom det finnes midler som "klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen" kan du kreve det holdt utenfor delingen, jf. ekteskapsloven §59.

Det betyr at så lenge du kan bevise at pengene fra arven er brukt til nedbetaling av lånet, så kan du også ta ut disse pengene senere.

I tillegg:

Det er ikke 400.000 kroner du får ta med deg. Det er "Verdien av formue" du får ta med deg. Det betyr:

Dersom du bruker 400.000 kroner av arven til nedbetaling av et boliglån og boligens verdi er 1.600.000 kroner, så har du betalt 25% av boligens totale verdi gjennom arven.

Dersom boligen har økt i verdi til feks 2.000.000 kroner, så vil du kunne ta ut nåverdien av 25%, altså 500.000 kroner. Har boligen økt til 4.000.000 kroner, så kan du ta ut 1.000.000 kroner osv.

Bruker du disse pengene til kjøp av enda en ny bolig, så vil de samme reglene kunne brukes igjen, så lenge det er mulig å bevise hvilke penger som har blitt brukt osv.

Det finnes unntak til denne reglen, dersom det feks. skulle bli et "åpenbart urimelig" resultat for den andre ektefellen osv. Men "åpenbart urimelig" er sterke ord, og fungerer mer som en slags sikkerhetsventil for å ta ekstreme tilfeller.

Dersom boligen nå er verdt 2.000.000 kroner, og er fullt nedbetalt, og dere forøvrig eier alt i fellesskap, og din ektefelle ikke hadde midler som han kan skjevdele på samme måte blir utregningen slik:

Du får: 500.000 kroner (som tilbakeføres til arven jf. el. §59) + 750.000 kroner (halvparten av resterende sum, jf. el. §58).

Din ektefelle får: 750.000 kroner.

Eventuell gjeld (som jeg forutsetter er tatt opp i fellesskap) gjør at delen som deles likt mellom dere blir tilsvarende lavere.

Du må nok betale ut mannen din om du vil ha han ut (med 750.000 kroner), eller han må betale ut deg (med 1.250.000 kroner).

Skrevet

Takker for mange svar...de fleste gode :) Vil bare opplyse om at arven kan spores og det er papirer på alt som har skjedd. Denne arven dukket opp lenge etter at vi hadde kjøpt hus og var da ikke et tema den gang. Husverdien her idag vil jeg tro ligger på ca 1 400 000 kr. Tusen takk for gode svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...