AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Hei! Jeg har særemne i norsk og valgt krigs litteratur. Jeg skal skrive om krigen i Irak, har lest 2 bøker som er ganske like. Den ene boken er om før, under og etter krigen, mens den andre er en reportasje eller dagbok om selve krigen. Men jeg har et problem. Nemlig skrive problemstilling til emnet. Jeg veit ikke helt hva jeg skal ha meg. Om jeg skal formulere hva som førte til krig, hvorfor USA gikk til krig og hvilke argumenter de brukte for å gå til krig. I tillegg har jeg tenkt på at USA gikk til krig uten at FN var enig i dette. Men jeg trenger hjelp, vet ikke om det jeg sier er bra nok eller riktig problemstilling i det hele tatt. Takk på forhånd!
tøisestad Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Dette virker som ein veeeeldig vanskelig problemstilling. Kva med meir "generell" midtaustenlitteratur? Er veldig mange flotte forfattarar frå Irak, Afghanistan osv. som skriv både om kvardagsliv, kultur og korleis det er å leve i krig.. Men er veldig fort gjort at det blir nesten som et historiesæremne. Kva med å lese tre bøker som tar for seg det å leve i krig (kan godt vera frå same område, men må ikkje) og så samanlikne framstillinga i bøkene? Eller foreta ein komparativ analyse av 2-3 bøker av same forfattar? Berre noen forslag dette her, altså. Er ei stund sidan eg skreiv særemne i norsk. Mi erfaring var i alle fall at det var best å ha ein litt "enkel" problemstilling, for då kunne eg gjera så mykje ut av den som eg ville! (og det blei jo ein soleklar 6'er)
KatteLatte Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 "Hvordan blir krigen i Irak fremstilt i litteraturen?" f.eks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå