Gå til innhold

Kjøpe leilighet: Noe å satse på?

Anbefalte innlegg

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

AAANER ikke hvor jeg skal poste dette henn, men prøver meg her så får admin bare flytte det om det finnes ett bedre sted å ha det her på forumet.

Her kommer det ett litt langt dummie-innlegg, men håper noen som har litt kunnskap kan ta seg tid til å svare likevel.

Jeg og samboeren min har funnet en leilighet som vi vurderer å kjøpe. Dette er første gang for oss. Vi har sett på økonomi og boliglån og alt det der, og det er greit. Men det er leiligheten da. Leiligheten vi har funnet ligger sentralt, er selveid, er akkurat passe stor til oss og er nyrennovert. Vi var og kikket på den i dag og vi syns den er veldig fin. Parkettgulv, fliser og varmekabler på badet, hvite vegger og to etasjer.

Ettersom vi er unge og nye så er det selvsagt noen ting vi er usikre på. Leiligheten er flott og alt det der. Taksten er satt til 1.540.000 (den er egentlig ganske liten, rundt 55 kvadratmeter). Men når vi leser i takstrapporten føler vi at det er litt hull. For det første er det tvangssalg. Takstmann påpeker bl.a. sprekker i grunnmuren som kan bevitne bevegelse under bygningen. Det står at han måler "noe fukt" i veggen ned mot gulvet i 1. etasje (kjeller), og at dette kan tyde på fukt eller kondens i svill i en vegg som er oppført i etterkant. De har ikke vært inni veggen, og det står ingenting om hvordan det er "under gulvet". De vet ikke når bygget ble bygd, men at det er rennovert i 2007. Ikke fukt på badet. Takstmannen påpeker også at det er slurvete fagarbeid på f.eks lister og flislegging (man ser at det er litt skeivt her og der). Det står at på loftet (det er fellesareal og boder på loftet) er det råte treverk, og dårlig lufting. På badet står det at "Hvor den elektriske viften går ut er det umulig å finne ut av". De har heller ikke sjekket det elektriske anlegget.

Det virker generelt som om de har hatt en veldig overflatisk overgang av leiligheten, og vi har tenkt å leige inn en takstmann selv som kan gå nøyere inn på ting sammen med oss.

1. Ut ifra det jeg har skrevet fra takstrapporten, er dette noe som kan satses på? Alt er nytt og fint, men det er de "feilene" som står i rapporten.

2. Hvorfor er den så billig? Er det bare pågrunn av at det er tvangssalg (har lest reglene for tvangssalg)?

3. Hvor mye koster en takstmann i timen?

4. Hvor nøye kan vi og takstmann sjekke ut bygningen og leiligheten uten at megleren får klaustrofobi?

5. ...Hvordan kan vi vite hvordan det er inni vegger og under gulv når man ikke akkurat kan slå opp vegger og gulv? Alt peker på at det er et gammelt bygg, men ville det ikke bli lagt merke til om det var noe alvorlig da det ble rennovert i 2007?

6. Dumt spørsmål, men hvor farlig er "noe" fukt? Og råte treverk, det er vel ikke akkurat bra er det?

Leilighetene er tomme. Setter veldig stor pris på alle svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg kan ikke allverdens om dette, annet enn noe jeg husker fra vi gikk på en del visninger selv. Prøver å svare etter beste evne.

1. Sprekker i grunnmuren kan være så mangt, det skumle er jo setningskade. Det er heller ikke uvanlig, da de fleste hus siger litt før de får "satt seg" og at det gjerne er litt bevegelse. Om bygget er noen år gammelt, så er det tvilsomt at dette vil gi flere problemer. Jeg har vært på visning i hus hvor det har seget for mye, og da var det faktisk synlig på vegger og tak. Men her er det jo stort sett bare fagfolk som kan gi gode svar.

At det er fukt i en kjeller, er heller ikke unormalt. De fleste hus må dreneres etter en viss tid. Er det lenge siden det ble gjort rundt dette huset? Ellers finnes det jo en del avfuktere og slikt, men det er jo litt varierende hvor god nytte man har av en slik.

2. Hus på tvangssalg legges gjerne ut billigere, da inntjeningen stort sett skal dekke omkostninger og gjeld. Dere bør dog være obs på at dere ikke har like mange rettigheter som ved andre huskjøp.

3. Dette varierer. Vi fikk det til en tusenlapp gjennom banken vår, men det er sikkert litt forskjellig. Om man melder seg inn i Huseiernes Landsforbund, er det en del rabatter gjennom det, og jeg tror de har rabatt på takstmann også.

4. Vet ikke.

5. Det går an å gå nøye gjennom bygget med en fuktmåler. Fagfolk har dette, og ellers tror jeg de har noen billige på Clas Olsson.

6. Fukt er ikke bra så lenge det er i "dyre" rom som bad, kjøkken osv., og selvfølgelig heller ikke i bærende byggverk. Men så lenge det "kun" er fukt, er det jo slik at det kan utbedres. Råte er det verre med. Da har det vært fukt over lang tid, det kan være fordi bygget er feil bygget og det er fare for sopp. Med ille soppangrep er man utsatt for å bli syk rett og slett. Det er dyrt å fikse, og det er tidkrevende.

Nå er jeg ingen fagmann, så dette blir jo bare rent overfladisk hva jeg har vært borte i på visninger. Og jeg ville nok aldri bydd på dette huset uten å ha hatt fagfolk til å se på det. Det jeg kanskje stusser mest på, er det dårlige håndverket. Er det dårlig håndverk på sånne enkle ting, er det gjerne det andre steder også. I tillegg at vifta til badet ikke finnes, noe som kan tilsi at det vil være fuktproblemer på badet også. Jeg synes det høres litt for fishy ut at det er nylig renovert, men dårlig stelt med grunnleggende ting. Kan tyde på at de har drevet på på egen hånd. Kan jo ikke vite noe sikkert, men jeg ville nok vært skeptisk og vært sikker på at jeg fikk gått gjennom alt før jeg kjøpte.

Skrevet

Det første som slår meg er at de MÅ jo vite når bygget ble bygget.

Hvis det er renovert så burde jo disse problemene som fukt og lignende blitt fikset.

Leiligheter på tvangssalg blir som oftest lagt ut billigere enn normalt fordi de må bli solgt fort.

Jeg personlig syns det er dyrt å betale 1,5 for 55kvm. Vi betalte 1,9 for 145kvm og ingen av de feilene som du beskriver (i storby). Spesielt når de ikke vet når bygget ble bygget. Bygget er tydeligvis ikke nytt.

Ser nå at du har fått ett bra og detaljert svar allerede så jeg ser ikke poenget med å skrive det samme om igjen, hehe

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Det første som slår meg er at de MÅ jo vite når bygget ble bygget.

Hvis det er renovert så burde jo disse problemene som fukt og lignende blitt fikset.

Leiligheter på tvangssalg blir som oftest lagt ut billigere enn normalt fordi de må bli solgt fort.

Jeg har funnet ut at bygningen ble stadfestet i 1895... Bygget er over hundre år gammelt! Men det står i reguleringsplanen at dette er ett "bygg som skal bevares". Dvs. at de ikke akkurat har planlagt at det skal råtne ned?

Leser i hefte om tvangssalg at man ved alvorlige mangler kan kreve prisavslag og erstatning, men er så usikker på hva dette gjelder. Tror vi må ta oss et møte med megleren.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke turt å kjøpe en sååååå gammel leilighet. Jeg vil tro at kvaliteten bak vegger og under gulv ikke er så bra. 100 år er veldig lenge.

Men masse lykke til. Håper du blir fornøyd uansett hva du velger å gjøre.

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg hadde nok ikke turt å kjøpe en sååååå gammel leilighet. Jeg vil tro at kvaliteten bak vegger og under gulv ikke er så bra. 100 år er veldig lenge.

Men masse lykke til. Håper du blir fornøyd uansett hva du velger å gjøre.

Takk! Vi valgte å ikke følge det mer opp. Vi var en tur oppom loftet der i dag, og det var mildt sagt IKKE bra. Men vi har funnet en annen leilighet allerede som vi skal se på i dag :) Synd, da den leiligheten var helt fantastisk for oss. Men aner nytt håp i den vi skal se på i dag!

Skrevet

Takk! Vi valgte å ikke følge det mer opp. Vi var en tur oppom loftet der i dag, og det var mildt sagt IKKE bra. Men vi har funnet en annen leilighet allerede som vi skal se på i dag :) Synd, da den leiligheten var helt fantastisk for oss. Men aner nytt håp i den vi skal se på i dag!

Det var nok ett smart valg. Det finnes så mange fine leiligheter overalt. Man må av og til bare være litt tålmodig før man finner den perfekte. Men jeg vet jo at det absolutt ikke er lett..VIL HA NÅÅÅÅÅ :ler:

Masse lykke til. Håper du finner den perfekte leiligheten :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...