AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Hello ladies! Jeg må ha ny pc, men aner ikke hvilken jeg skal velge. Men noen spesifikasjoner jeg ønsker er: - STILLEgående, da jeg får lett migrene av mye viftesusing. - 4 GB ram - Mellom 15,6" til 17,3" - 500GB harddisk - Vil ha Intel prossessor - Må kunne spille av musikk og film (fra youtube)uten å sette vifta på fullt kjør - Max 13 000kr Noen som har noe råd om hva slags maskin jeg burde kjøpe? Og fra hvilken butikk?
aluminium Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg ville anbefalt en MacBook Pro, men den ligger ørlite over ditt budsjett. Er du student vil den komme på ca 2000 mer enn ditt budsjett. Det du får da er en knallmaskin som holder i mange år. Med de nye i5-prosessorene har de plenty kraft og de er utrolig stillegående. Jeg hører nesten aldri viften på min egen MacBook Pro, som nærmer seg 1,5 år.
Gjest BabyBlue Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 MacBook Pro er perfekt til det du krever av maskinen. Min Macbok White er stillegående, utrolig bra batteritid, flott skjerm og er liten og nett. Macbook pro er jo en enda mer "pro" versjon av den igjen, så du kommer sikkert til å bli strålende fornøyd om du legger noen ekstra lapper på disken for en pro
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Takk for svar! Men jeg dessverre MAX 13000kr, også liker jeg win7. Har dere noe annet å anbefale da?
Gjest BabyBlue Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Synes du burde dra på et typisk "geek forum" å spørre der. Man kan lett bli lurt når man kjøper pc fordi en haug av selgerne ikke har erfaring med selve varen, men sier at det er best fordi det er så "nytt å oppgradert og skinnende!" Har blitt lurt selv. Og siden da har jeg alltid spurt rundt først før jeg kjøper inn dyrere, elektroniske duppedingser : p Aldri stol blindt på selgerne på f.eks ledfal, elkjøp osv - mange av de har ikke peiling på hva de egentlig selger
Gjest Lyh Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Hei hei! Jeg kjøpte denne: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXPUB02105/acer-aspire-5553g til skolestart i år og er KJEMPE fornøyd. Jeg bruker dataen veldig mye på skole og hjemme pga. at jeg går informasjonsteknologi.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Takk for tips! Ikke for å virke vrang, men den acer'n har jeg faktisk prøvd og den bråka for mye
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 HP,Samsung, packard bell for eksempel? Jeg aner ikke hvilke bærbare som er stillegående, det pleier vel ikke å stå overalt. Men jeg har bare sett etter RAM og lagringsplassen egentlig, og detta er 15.6". Du får se litt på elkjøp og hardware.no, du kan jo spørre på forumet inne der.
Gjest BabyBlue Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 IKKE HP! Herregud for et drittmerke... : ( Betalte 11 000 for en drittmaskin, og HP er etter hva jeg har lest den pcen som er mest på reperasjon av alle pc-merkene. Elendig batteri, bråker mye og tåler lite. Neeeei takk...
Gjest Nedfall Skrevet 27. oktober 2010 #11 Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Hei hei! Jeg kjøpte denne: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXPUB02105/acer-aspire-5553g til skolestart i år og er KJEMPE fornøyd. Jeg bruker dataen veldig mye på skole og hjemme pga. at jeg går informasjonsteknologi. Ikke overraskende, da den er utstyrt med en AMD Phenom II Quad-Core prosessor(dette er nok en mer strømgjerrig bærbar versjon, men likevel). Har en slik i min stasjonære, og vannkjøling kom på plass ganske fort, for å si det sånn.. TS: Det du nok må se etter, er maskiner som har lang batteritid. Maskiner som er strømgjerrige har "kaldere" prosessorer, som ikke trenger så voldsom kjøling. Endret 27. oktober 2010 av Nedfall
Gjest BabyBlue Skrevet 27. oktober 2010 #12 Skrevet 27. oktober 2010 HP har grusomme vifter I know! Også blir den farlig varm!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #13 Skrevet 27. oktober 2010 Takk Nedfall, AMD blir veldig varmt ja. Men blir ikke de pcene treige da, hvis de bruker mindre strøm?
Gjest Lyh Skrevet 27. oktober 2010 #14 Skrevet 27. oktober 2010 Hmm, har ikke merket noe til det ennå iallefall Men ellers kan du sjekke ut denne, tror den lå på rundt 7500,- http://www.dinside.no/840689/acer-aspire-4820tg Utrolig bra pc hvor du kan spille osv
Gjest Nedfall Skrevet 27. oktober 2010 #15 Skrevet 27. oktober 2010 Takk Nedfall, AMD blir veldig varmt ja. Men blir ikke de pcene treige da, hvis de bruker mindre strøm? Jo, de blir treigere. You win some, you loose some. Det koker ned til, hva skal du bruke den til, eller egentlig; hva kan du klare deg uten? Den kravspekken du har oppgitt, trenger ikke noen killerprosessor, om du ikke skal spille av HD video da ? Googlet litt, og hengt meg opp i denne. bare 14 tommer, men strømgjerrig og "kald". En Acer TimelineX 5820TG kan også være ett alternativ (denne har 15,6" skjerm), men den er visst ikke fullt så kald etter det jeg skjønner, og dermed vil du nok merke vifta mer. Her er en test av lillebroren til TimelineX 5820TG; 3820TG.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #16 Skrevet 27. oktober 2010 Takk Nedfall! Jeg skal lese mer om de nå. Slitsomt at nyere pcer ikke er stillere enn min gamle HP dv5000
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #17 Skrevet 27. oktober 2010 IKKE HP! Herregud for et drittmerke... : ( Betalte 11 000 for en drittmaskin, og HP er etter hva jeg har lest den pcen som er mest på reperasjon av alle pc-merkene. Elendig batteri, bråker mye og tåler lite. Neeeei takk... acer som er på topp
aluminium Skrevet 28. oktober 2010 #18 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg ville sjekket ut Lenovo. Såvidt jeg vet er det skikkelige kvalitetsmaskiner, iallefall de som er litt dyrere. http://www.prisguide.no/produkt/128004#productImageBig
feuerstein Skrevet 28. oktober 2010 #19 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg ville sjekket ut Lenovo. Såvidt jeg vet er det skikkelige kvalitetsmaskiner, iallefall de som er litt dyrere. http://www.prisguide.no/produkt/128004#productImageBig Var enig med deg helt frem til linken. Edge er en billigserie innenfor Thinkpad-merket, så selv om den gjerne er bedre enn diverse ræl fra merkene Acer/Packard Bell/Compaq så er den ikke representativ for Thinkpad generelt. Edge 13" er helt ok for en billigmaskin, men jeg har hørt klaging på manglende stivhet på 15". Gode Thinkpads i dag heter X (små), T (store) eller W (store og dyre). I tillegg finnes en L-serie som jeg ikke har erfaring med, men som skal være grei om man som de fleste private bærbarkjøpere i dag egentlig er på jakt etter en stasjonær som tar lite plass. Når det gjelder HP er det viktig å skille mellom de proffe maskinene og de øvrige. Kjøper man f.eks. Pavilion-serie ber man om trøbbel, mens en Elitebook er virkelig bra, noe som også gjenspeiles i prisen. Ytterst få gode bærbare har 4-sifret prislapp, uansett hva Elkjøp ønsker å få kundene til å tro.
Jesse Skrevet 28. oktober 2010 #20 Skrevet 28. oktober 2010 Man kan da få MacBook Pro til under 13000!? :klø: Betalte ihvertfall rundt 10 000 for den jeg sitter og skriver på nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå