Gå til innhold

IBS, mat og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da altså IBS, eller irritabel tarm som det også kalles, og må derfor unngå masse matvarer. Jeg liker å jogge, men klarer liksom ikke å finne ut av hva og når jeg må spise for å ha nok energi. Enten blir jeg fryktelig sulten og går tom for energi, eller så er magen i ulage og beina føles som bly ...

Jeg prøver å unngå alt av korn(untatt havregryn), melkeprodukter, frukt(untatt bær) og sukker. Ris og poteter er jeg litt usikker på. Føler liksom ikke jeg blir særlig mett av karbohydratrike matvarer. Jeg spiser jo ofte havregrøt til frokost, men selv om jeg lager den av 100g gryn blir jeg fremdeles sulten igjen innen det har gått 2 timer.

Tips og råd anyone? Jeg vil så gjerne fortsette å jogge, men motivasjonen begynner å forsvinne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si. Jeg har også irritabel tarm, og den store synderen er korn av alle slag. Har du funnet ut av hva du ikke tåler? Eller for å si det på en annen måte - er det fremdeles noe du reagerer på, som du ikke vet hva er?

Jeg vet at det er en vanskelig prosess, jeg har vært gjennom det, og er vel ganske heldig, da korn er hovedsynderen. Før jeg fant ut av det, var løsningen diverse treningsshaker. Jeg tok en såkalt gainer før og etter trening, og det var en veldig grei måte å gjøre det på, jeg reagerte ikke negativt på det. Jeg fikk trent, treningen reduserte stress, og siden stress påvirket magen, ble jeg også friskere pga trening. Så jeg skjønner hvorfor du vil fortsette.

Skrevet

Det er det som er problemet da, at jeg ikke helt har funnet ut hva jeg reagerer på enda. Jobber med saken, men jeg har så lett for å falle for fristelser ... :( Men de siste to ukene har jeg vært ganske flink, og jeg er veldig motivert for å finne ut av det. Jeg tror jeg muligens reagerer på melk, kornprodukter og frukt.

Har vurdert proteinshake og lignende, men det er jo litt begrenset hva jeg har å velge mellom. Glemte forresten å si at jeg prøver å unngå bønner/erter og, så soya er utelukket. Da er det vel bare egg igjen?

Sånne gainere er vel som regel basert på whey/casein?

Har litt problemer med timing og. Spiste en gang egg og bacon til frokost ca. 2 timer før et løp og det gikk ikke bra. Men så er jeg redd jeg skal bli sulten hvis jeg spiser 4-5 timer før liksom.

Jeg har jo hatt fremgang da, det er ikke det, men jeg sliter nok med motivasjonen nå om vinteren og da hjelper det i hvert fall ikke at magen skaper seg.

Skrevet

Dette høres kanskje ikke ut som det kan fungere, og jeg aner ikke om det fungerer på deg, men har du prøvd å drikke aloverajuice?

Jeg er skeptisk av natur, og trodde ikke at den gugga skulle ha noen virkning på meg, men jeg slet mye med nervøs mage, og ble påvirket av ulike matvarer og slet derfor med å komme meg ut i trening. Fikk tips fra ei venninne om aloverajuice, drikker et shotglass hver morgen, og plages stort sett ikke den dagen av problemer med magen:D

Kan hende det ikke hjelper på irritabel tarm, men mulig det er verdt et forsøk?

Skrevet

Det er det som er problemet da, at jeg ikke helt har funnet ut hva jeg reagerer på enda. Jobber med saken, men jeg har så lett for å falle for fristelser ... :( Men de siste to ukene har jeg vært ganske flink, og jeg er veldig motivert for å finne ut av det. Jeg tror jeg muligens reagerer på melk, kornprodukter og frukt.

Har vurdert proteinshake og lignende, men det er jo litt begrenset hva jeg har å velge mellom. Glemte forresten å si at jeg prøver å unngå bønner/erter og, så soya er utelukket. Da er det vel bare egg igjen?

Sånne gainere er vel som regel basert på whey/casein?

Angående treningsshake basert på melkeprotein - det kan være at du tåler noe av det, kommer an på om det er melkesukkeret eller melkeproteinet du reagerer på. Jeg foretrekker å bruke isolat fremfor konsentrat. I isolat er melkesukkeret og melkeproteinet skilt fra hverandre, slik at det bare er proteinet igjen. For allergikere kan det være et problem, men de som "bare" har intoleranser tåler det ganske greit. Ellers finnes det jo erteprotein, men det eneste merket jeg kommer på, består KUN av proteinet og er ikke tilsatt karbohydrater, og da må du spiser karbohydrater ved siden av. Dessuten smaker det dritt ;) Jeg liker gainere, fordi det er sammensatt så bra mtp optimal ytelse. For meg, hvertfall. Om du tåler selve proteinet og ikke sukkeret, kan jeg anbefale produktene fra MyRevolution.

Skrevet

Dette høres kanskje ikke ut som det kan fungere, og jeg aner ikke om det fungerer på deg, men har du prøvd å drikke aloverajuice?

Jeg er skeptisk av natur, og trodde ikke at den gugga skulle ha noen virkning på meg, men jeg slet mye med nervøs mage, og ble påvirket av ulike matvarer og slet derfor med å komme meg ut i trening. Fikk tips fra ei venninne om aloverajuice, drikker et shotglass hver morgen, og plages stort sett ikke den dagen av problemer med magen:D

Kan hende det ikke hjelper på irritabel tarm, men mulig det er verdt et forsøk?

Aloeverajuice har jeg allerede prøvd og merket ingen forskjell, men takk for tips uansett. :)

Takk for link, skal ta en titt på den. :)

Angående treningsshake basert på melkeprotein - det kan være at du tåler noe av det, kommer an på om det er melkesukkeret eller melkeproteinet du reagerer på. Jeg foretrekker å bruke isolat fremfor konsentrat. I isolat er melkesukkeret og melkeproteinet skilt fra hverandre, slik at det bare er proteinet igjen. For allergikere kan det være et problem, men de som "bare" har intoleranser tåler det ganske greit. Ellers finnes det jo erteprotein, men det eneste merket jeg kommer på, består KUN av proteinet og er ikke tilsatt karbohydrater, og da må du spiser karbohydrater ved siden av. Dessuten smaker det dritt ;) Jeg liker gainere, fordi det er sammensatt så bra mtp optimal ytelse. For meg, hvertfall. Om du tåler selve proteinet og ikke sukkeret, kan jeg anbefale produktene fra MyRevolution.

Det er jo sant. Jeg tror nok helst det er laktose jeg reagerer på, hvis jeg faktisk reagerer på melk da. Spiste hjemmelaget yoghurt og kefir i en periode og det virket ikke som om det ga større problemer. Erteprotein høres ikke så festlig ut ....:lol: myprotein.com har risprotein, men som tidligere nevnt er ikke så sikker på om ris er bra for meg.

Får vente og se om magen begynner å oppføre seg som den skal så jeg kan finne ut om jeg tåler melk eller ei.

Lånte en bok på biblioteket som heter "The new IBS starch free diet" eller noe i den duren, så nå får vi se om å kutte ned på stivelse vil hjelpe. Havregrøt no more!

Joggeturen i går gikk faktisk veldig bra, den beste opplevelsen jeg har hatt på en måned! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...