Gå til innhold

Mat til hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper alltid mat til hunden min hos veterinæren eller dyreforretningen.

Imidlertid så er jeg nå tom for mat og kommer meg ikke ut før disse er stengt. Hvilken type mat anbefales i dagligvarebutikken? Jeg vet at det ikke anbefales - men jeg har ikke annen mulighet akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ett fett hvilken type du kjøper, de er nok ganske like (dårlige). Men kom deg et annet sted og skaff ordentlig mat til den i morgen :)

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, det er nok ett fett. Bare hold deg unna Frolic i det minste. Det kan til nød gå som godbiter og iallefall ikke som mat.

Gjest Consensio
Skrevet

Ellers så kan du jo handle mat i morgen.

Hunder har faktisk godt av å faste en dag eller to sånn ca 1 gang i måneden.

Skrevet

Har du kilder som underbygger den siste påstanden? Jeg kan ikke se hvordan noen har godt av å gå sultne.

Skrevet

Har du kilder som underbygger den siste påstanden? Jeg kan ikke se hvordan noen har godt av å gå sultne.

Må innrømme jeg ikke gadd å lete så lenge, men fant dette:

http://leerburg.com/diet.htm

Se under avsnittet "the amounts we feed"; We do not do this with puppies, lactating bitches or pregnant bitches. Fasting dogs helps clean out their system. Some feel it is a very healthy thing to get in the habit of doing. Fasting is a normal occurrence for carnivores. Fasting enables the energy used to digest food to be used for other things in the body. It’s important to remember to make sure your pet has plenty of fresh water on fast day.

I den sammenhengen kan det være en fordel å tenke at hunder er kjøttetere som fra naturens side er innstilt på å gå sultne en dag eller to fra tid til annen, før de får nedlagt et bytte. Mennesker fungerer annerledes, vi skal egentlig rote rundt i skauen etter bær og røtter, vi er "sankere", som går og småspiser det vi finner ;)

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, der rakk noen andre det før meg :)

Skrevet

Ja, der rakk noen andre det før meg :)

Beklager, ble litt ivrig ;)

Skrevet (endret)

Hvis det kun er snakk om èn dag, så har det lite å si hva du gir hunden (så lenge det ikke er giftig, selvsagt). Det er jo bortkastet å kjøpe en hel sekk med billigfôr når du skal bruke så lite. Jeg hadde kjøpt en hundepølse eller hundemat på boks.

Når det gjelder fasting så er det vel heller slik at hunder/ulver kan gå noen dager uten mat fordi de rett og slett ikke får tak i det. At de er laget til å tåle det betyr ikke at det er ønskelig eller optimalt.

Endret av Tabris
Skrevet

Hvis det kun er snakk om èn dag, så har det lite å si hva du gir hunden (så lenge det ikke er giftig, selvsagt). Det er jo bortkastet å kjøpe en hel sekk med billigfôr når du skal bruke så lite. Jeg hadde kjøpt en hundepølse eller hundemat på boks.

Når det gjelder fasting så er det vel heller slik at hunder/ulver kan gå noen dager uten mat fordi de rett og slett ikke får tak i det. At de er laget til å tåle det betyr ikke at det er ønskelig eller optimalt.

Ulver kan lagre maten og velge å gå uten mat en dag eller to. Så det kan være ønskelig jo.

Skrevet

Ulver kan lagre maten og velge å gå uten mat en dag eller to. Så det kan være ønskelig jo.

Har du noen kilder på at ulver velger frivillig å gå uten mat en dag eller to? Det hadde vært veldig interessant. :)

Skrevet

Vi har en hund som er veldig nært beslektet ulvene (by the looks of it) og han velger stadig å gå uten mat :Nikke:

Skrevet

Har du noen kilder på at ulver velger frivillig å gå uten mat en dag eller to? Det hadde vært veldig interessant. :)

Den "ulven" vi har i hus hadde i hvertfall ikke valgt å gå uten mat frivillig. :ler: Men jeg tipper at hunder spiser alt de kommer over nettopp for å ha litt overskudd i tilfelle dårlige dager.

Skrevet

Nei, ikke akkurat nå iallefall.

Så dette på en dokumentarserie om ulver på National Geographic, samt at jeg leste en del forskning på det for en del år tilbake.

Skrevet

Nå er det en stund siden hunden var lik ulven. All genmanipulering og miksing av hummer og kanari har gjort at dagens hund ikke kan leve på samme måte som ulven.

Da blir det litt rart å sammenligne 2010 hunden med ulven,som ikke har forandret seg på de siste 100årene om ikke mer.

Skrevet

Nå er det en stund siden hunden var lik ulven. All genmanipulering og miksing av hummer og kanari har gjort at dagens hund ikke kan leve på samme måte som ulven.

Da blir det litt rart å sammenligne 2010 hunden med ulven,som ikke har forandret seg på de siste 100årene om ikke mer.

Det er et bra poeng. Hvis hunden vil faste frivillig iblant, så gjør den jo det av seg selv ved å hoppe over et par måltid. Det blir noe annet enn påtvunget faste fra eierne.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg støtter dette, i alle fall såfremt hunden tåler fôrskifte uten problemer.

Et annet alternativ er å gi hunden en blanding av kokt torsk og kokt ris (avjølt og beinfritt!). Dette er kost som selvsagt ikke er fullverdig på noen som helst måte, men det er skånsomt for magen, og torsken gir proteiner. Risen er mest fyllstoff.

Et tredje alternativ er å kjøpe en liten sekk med hundefor i sportsforretning (min nærmeste sportsforretning holder i alle fall Eukanuba), hvis du har en i nærheten som holder lenger åpent enn veterinæren.

Skrevet

Kjøpte en pose i dagligvaren og han spiste nesten opp hele porsjonen sin. Han tåler veldig godt forskifte, jeg varierer rett som det er. Og jeg gir ham også middagsrester når jeg har noe som passer for ham.

Så jeg gir ham resten og - kan ikke kaste mat.

Skrevet

Min hund har alltid fri tilgang på mat, og hun faster av seg selv ca ett døgn hver 4-6 uke.

Hvis jeg er i TS situasjon pleier jeg å kjøpe en sånn pølse med våtfor, og gi det, den ene dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...