Gå til innhold

Enkeltmannsforetak og fradrag

Anbefalte innlegg

Gjest Gladjenten30
Skrevet

Hei!

Har startet et enkeltmannsforetak, som vil starte med drift/tjenester i 2011 og vil i år bare ha utgifter (forberedende kurs, markedsføringsmateriell mv.).

Fordi jeg bor i utlandet i 2010, vil jeg ikke ha noe skatt i Norge som jeg kan få fradrag i.

Noen som vet om jeg likevel skal innrapportere dette som fradrag i Norge for 2010? Kan det komme meg til gode på likningsåret 2011, eller "forsvinner" disse utgiftene bare fra min private konto?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har startet et enkeltmannsforetak, som vil starte med drift/tjenester i 2011 og vil i år bare ha utgifter (forberedende kurs, markedsføringsmateriell mv.).

Fordi jeg bor i utlandet i 2010, vil jeg ikke ha noe skatt i Norge som jeg kan få fradrag i.

Noen som vet om jeg likevel skal innrapportere dette som fradrag i Norge for 2010? Kan det komme meg til gode på likningsåret 2011, eller "forsvinner" disse utgiftene bare fra min private konto?

Hei. Er overhodet ikke ekspert på temaet, men da jeg ønsket utdanninga tekket av firmaet mitt, sa regnskapsføreren at jeg måtte være tilnærmet fullt ansatt. Hun sa også at jeg måtte inngå en avtale med firmaet (som kun består av meg selv) om å jobbe for dem i for eksempel 1 år framover. Tror også det er vanskelig å skrive av utgifter, om du ikke har tjent noe på enkeltmannsforetaket. Men, som sagt, dette er bare antakelser. Håper du får svar av noen som vet mer.

Skrevet

Om jeg forstår deg rett så er du nullskatteyter i år 2010, og lurer på om fradrag i år kan komme til fradrag i år 2011. Svaret er nok desverre nei...

• 2 uker senere...
Skrevet

I et ENK skatter man av overskuddet per kalenderår, så dessverre vil du nok ikke få fradrag for disse utgiftene.

Er det mulig for deg å utsette faktureringen av noen av disse utgiftene du har i år til neste år? Kostnaden føres i regnskapet på fakturadatoen, så kanskje du kan gjøre noen avtaler med leverandørene? Evt utsette noe av dette til januar? Du kan betale i år, som forskudd, og få fakturaen til neste år, hvis leverandøren aksepterer det.

Skrevet

Du får nok ikke penger tilbake for inneværende år, men sett deg inn i reglene rundt "fremførbart underskudd".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...