AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #61 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg tror ikke det er noe "vips" men jeg tror helt klart at man kan jobbe med seg selv og endre seg. Det er noe med at det man fokuserer på vil du få kjenne mer på enn det du dytter litt bak. "Fake it till you make it.. " Smiler du oftere og tenker oftere gode tanker vil du etterhvert gjøre dette naturlig. Så akkurat på Erik Torstvedt i "Skogheim flytter inn" Han sa det samme. Du kan skrive ned 5 gode ting på en lapp før du legger deg. Da vil du påvirke hjernen til å tenke mer positivt. Du forer hjernen med lykkeendorfiner isteden for med negative nedbrytende tanker. Er ikke helt sånn jeg fungerer. Jeg synes det er slitsomt og litt vondt å tenke positivt. Litt uekte på en måte. Skulle jeg gjort noe sånt måtte jeg heller skrevet ned hvilke mål jeg skulle nå og hvordan jeg skal nå dem. Å jobbe mot mål gjøre meg lykkelig, men å prøve å tenke på ting jeg er glad for i dag gjør jeg bare trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeline Skrevet 28. oktober 2010 #62 Del Skrevet 28. oktober 2010 Enkelte mennesker har en tendens til å ha god gli gjennom ting. Tilfeldigheter gjør at de kommer fordelaktig ut av nesten hver eneste situasjon gang på gang. Dette gjelder som regel forholdsvis enkle\overfladiske personer som egentlig aldri har reflektert over det i det hele tatt. Det kan til tider være litt frustrerende å se hvor uhyggelig bra ting legger seg til rette for enkelte. Det er som regel aldri deres fortjeneste at det ble som det ble. ...SÅ har den andre typen hvor det meste skjærer seg på alle fronter. Selv de tingene man desperat prøver å planlegge og tilrettelegge utfallet for. Uansett hvor gjennomtenkt og hvor store ressurser en måtte bruke for å få til en gitt ting så er det utenforstående forhold som stikker kjepper i hjulene. Forhold og events man ikke har kontroll over. Som bare skjer fordi alt som kan gå galt går galt. Naturlig nok så vil man ha vanskligere og vanskligere for å smile like mye til verden etter utallige slag i trynet. Mens den andre typen med god gli gjør det rett og slett for det faller seg naturlig og ting går veien. Ikke sikkert at det er takket være personen selv engang. Eneste som er sikkert er at den personen tjener på det i en eller annen form. Dette her er bare tull. Av denne positive typen mennesker i min nærmeste omgangskrets, er det mye ubehageligheter som ligger bak. Jeg var selv utadvent som barn, men sleit mye i starten av tenårene, og ble mobbet en del. Sluttet på ungdomsskolen, og har en alvorlig psykisk diagnose som jeg må forvente å jobbe med resten av mitt liv. Denne jævelskapen jeg har møtt, både fra andre mennesker i tenårene, men også fra inni meg, gjør at jeg er veldig varsom med å behandle andre dårlig. Jeg vet hvor mye et smil og en koselig kommentar kan bety for noen, og samtidig vil jeg ikke at andre skal se hvor vondt jeg har det inni meg. Jeg har ingen rett til å legge min byrde, med dårlig humør eller annet, på andre mennesker. Mitt andre eksempel (jeg har i allefall 3 andre jeg også kunne nevnt, men denne ene jenta er veldig uheldig) er en kjempekoselig, strålende og godt likt jente. Hun mistet faren sin som barn, og siden den gang har hun fått dårlig nytt gang på gang om alvorlig sykdom og operasjoner osv, både på seg selv og andre i hennes familie. Hun jobber hardt og kommer til å nå langt i livet, for hun er en smart og oppegående og ydmyk jente som aldri bryter den tillit hun får. De som ser henne vil ALDRI tenke at denne jenta sliter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 28. oktober 2010 #63 Del Skrevet 28. oktober 2010 Er ikke helt sånn jeg fungerer. Jeg synes det er slitsomt og litt vondt å tenke positivt. Litt uekte på en måte. Skulle jeg gjort noe sånt måtte jeg heller skrevet ned hvilke mål jeg skulle nå og hvordan jeg skal nå dem. Å jobbe mot mål gjøre meg lykkelig, men å prøve å tenke på ting jeg er glad for i dag gjør jeg bare trist. Da er det jo et valg du tar. Bare husk det og ikke tro det går av seg selv... Ikke alltid ting er enkelt, - men det kan være verdt det likevel Ønsker du å være med positiv? Eller er du fornøyd som det er ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #64 Del Skrevet 28. oktober 2010 Da er det jo et valg du tar. Bare husk det og ikke tro det går av seg selv... Ikke alltid ting er enkelt, - men det kan være verdt det likevel Ønsker du å være med positiv? Eller er du fornøyd som det er ? Jeg har ikke valgt det nei, jeg er sånn. Jeg har bestemt meg for å være blid og fornøyd tusenvis av ganger, og jeg er det også ute blandt folk. Jeg fremstår som positivt og jeg tenker positivt på mange måter, men innerst inne har jeg det ikke så godt, og jeg vil ikke lyve for meg selv heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 28. oktober 2010 #65 Del Skrevet 28. oktober 2010 Naturlig nok så vil man ha vanskligere og vanskligere for å smile like mye til verden etter utallige slag i trynet. Mens den andre typen med god gli gjør det rett og slett for det faller seg naturlig og ting går veien. Ikke sikkert at det er takket være personen selv engang. Eneste som er sikkert er at den personen tjener på det i en eller annen form. Dette er jeg også sterkt uenig i!! Både på meg selv, som de fleste altså omtaler som en positiv, optimistisk og smilende person, og på andre jeg kjenner som er av samme typen, så er dette rett og slett feil! Både jeg og flere av de har fått slag etter slag i trynet, har møtt motgang som mange ikke engang forstår hvor hardt faktisk rammer. Og siden vi er som vi er, så er det heller ikke mange som tror på eller forstår hvor vondt endel av de erfaringene faktisk er. Mange har det værre, men likevel vil jeg si at jeg har erfaringer som jeg ikke unner min værste fiende. Ville jeg vært foruten dem? ... Det har på noen områder gjort ting veldig vanskelig for meg, likevel har de lært meg noe som har vært viktig for meg å lære! Det har gitt meg en forståelse for ting jeg før ikke forstod, og det har gitt meg en mulighet til å hjelpe andre, så ville jeg vært det foruten? jeg ville ikke vært erfaringene foruten, så da må vel svaret være nei. Det er mye som ikke kommer lett, jeg har en psyke som gjør mye de fleste tar som en selvfølge, til en kamp. Noen ganger er jeg avhengig av hjelpemidler for å klare ting andre ikke løfter på øyebrynet for engang. Men det er da folk som har det mye værre, så hvordan kan det at jeg ikke bare har det lett gjøre at jeg ikke skal kunne smile til fremmede? Hva vet jeg om dem? Får ejg ett smil på en dårlig dag, lysner det øyeblikket, så da gir jeg gjerne det til andre også. og jeg finner det ikke det spøtt vanskeligere å smile idag en ejg gjorde før mine dårligste livserfaringer satte inn.... ja, vil faktisk si at jeg smiler minst like mye, og mener det mye mer. Verdsetter livet mye mer nå, etter slagene i trynet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 28. oktober 2010 #66 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg har ikke valgt det nei, jeg er sånn. Jeg har bestemt meg for å være blid og fornøyd tusenvis av ganger, og jeg er det også ute blandt folk. Jeg fremstår som positivt og jeg tenker positivt på mange måter, men innerst inne har jeg det ikke så godt, og jeg vil ikke lyve for meg selv heller. Jo det er valg du tar - selv om det er kjipt å innse. .. Alt vi gjør i denne verden er valg. Noen mer automatiske og innøvde enn andre men stort sett valg. For meg så høres det litt ut som at du har bestemt deg for at dette får du ikke til.. Jeg sier ikke at du kan endre personligheten din, men at du kan påvirke den. Du skal ikke lyve for deg selv, og du skal ikke dytte bort vonde tanker hver gang, men kanskje du kan "lure" deg selv litt noen ganger og "overbevise" underbevistheten din. Eller så handler det egentlig litt om å prioritere. Kjenne godt etter hvor dritt det er at det regner, eller tenke at "yes - i dag blir det sofa og bok etter jobb, jeg dropper joggeturen uten dårlig samvittighet. " Da har du VALGT å være positiv til regnet, isteden for å være sur over det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #67 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jo det er valg du tar - selv om det er kjipt å innse. .. Alt vi gjør i denne verden er valg. Noen mer automatiske og innøvde enn andre men stort sett valg. For meg så høres det litt ut som at du har bestemt deg for at dette får du ikke til.. Jeg sier ikke at du kan endre personligheten din, men at du kan påvirke den. Du skal ikke lyve for deg selv, og du skal ikke dytte bort vonde tanker hver gang, men kanskje du kan "lure" deg selv litt noen ganger og "overbevise" underbevistheten din. Eller så handler det egentlig litt om å prioritere. Kjenne godt etter hvor dritt det er at det regner, eller tenke at "yes - i dag blir det sofa og bok etter jobb, jeg dropper joggeturen uten dårlig samvittighet. " Da har du VALGT å være positiv til regnet, isteden for å være sur over det.. Er jo ikke sur bare pga litt regn da, skal litt mer til enn dårlig vær for å påvirke følelsene mine. Dessuten er jeg nesten aldri sur, jeg som hovedregel smiler jeg når jeg er ute blandt folk, men enkelte dager vil jeg helst ikke møte fremmede og har et merkelig og utrykksløst fjes. Da kan det hende jeg anstrenger meg skikkelig for å smile tilbake til en fremmed, selv om jeg helst trekker hetta godt nedover hodet og prøver å skjule at jeg er helt på gråten. Jeg er blid og positiv på jobb om dagen, selv om det for litt siden skjedde noe som gjorde situasjonen min veldig kjip. Jobben går greit og kollegaene mine merker nok ikke forskjell, men når jeg kommer hjem merker jeg at jeg har mistet piffen litt selv om jeg er på god vei til å gjøre noe for å endre situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thefainter Skrevet 28. oktober 2010 #68 Del Skrevet 28. oktober 2010 Er jo ikke sur bare pga litt regn da, skal litt mer til enn dårlig vær for å påvirke følelsene mine. Dessuten er jeg nesten aldri sur, jeg som hovedregel smiler jeg når jeg er ute blandt folk, men enkelte dager vil jeg helst ikke møte fremmede og har et merkelig og utrykksløst fjes. Da kan det hende jeg anstrenger meg skikkelig for å smile tilbake til en fremmed, selv om jeg helst trekker hetta godt nedover hodet og prøver å skjule at jeg er helt på gråten. Jeg er blid og positiv på jobb om dagen, selv om det for litt siden skjedde noe som gjorde situasjonen min veldig kjip. Jobben går greit og kollegaene mine merker nok ikke forskjell, men når jeg kommer hjem merker jeg at jeg har mistet piffen litt selv om jeg er på god vei til å gjøre noe for å endre situasjonen. Du har en depresjon altså. Får du hjelp for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 29. oktober 2010 #69 Del Skrevet 29. oktober 2010 Noen av oss har opplevd kjipe og urettferdige ting i livet, selvsagt har vi det. Men poenget er hvorvidt man fokuserer på det, og tenker på at "Jammen er jeg uheldig og det går aldri som jeg ønsker!" ELLER om man tenker, "Det var da som pokker for uflaks!" Bearbeider og går videre. For meg er sistnevnte essensielt for å ha et godt liv. Og i essensen ligger bearbeidelsen, før man går videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #70 Del Skrevet 29. oktober 2010 Du har en depresjon altså. Får du hjelp for det? Nei, i følge psykologen min hadde jeg ikke noen typisk depresjon, men har andre problemer som gjør at jeg ofte har mislykkes med ting og dermed fort blir lei meg meg, men har nesten ingen av symptomene på en depresjon, så det ER ikke en depresjon. Overlever ved at jeg har en enorm vilje til å lykkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #71 Del Skrevet 29. oktober 2010 Tror nok mye ligger i personlighet, som feks mestringsevne og kontrollfokus. Nevrotisisme, grad av utadvendthet og om man er problem eller løsningsorientert er også viktige faktorer. Positive og optimistiske personer scorer også høyere på emosjonell intelligens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeline Skrevet 30. oktober 2010 #72 Del Skrevet 30. oktober 2010 Noen av oss har opplevd kjipe og urettferdige ting i livet, selvsagt har vi det. Men poenget er hvorvidt man fokuserer på det, og tenker på at "Jammen er jeg uheldig og det går aldri som jeg ønsker!" ELLER om man tenker, "Det var da som pokker for uflaks!" Bearbeider og går videre. For meg er sistnevnte essensielt for å ha et godt liv. Og i essensen ligger bearbeidelsen, før man går videre. Veldig sant. Bearbeidingen, som nevnt over, er veldig viktig. I mange tilfeller så vet man ikke hva problemet er, man bare føler seg nedfor og overfølsom og trist. Men det er som regel en eller flere underliggende årsaker, og da er det viktig å finne fram til den med litt soul searching. Når du finner roten av alt det vonde, så tenker du over det, kanskje gråter litt, snakker om det med noen... Noen ganger så må i allefall jeg føle at jeg må nå bunnen før jeg kan bli bedre, men til gjengjeld så er det mye mindre smertefullt. Litt som å røske av en plasterlapp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wild bird Skrevet 30. oktober 2010 #73 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Jeg er helt uenig i at de som er mest positive er de som aldri har opplevd noe vanskelig. Her tror jeg personligheten spiller inn. Jeg har jammen opplevd min dose vonde og vanskelige ting, (eks: dødsfall i nær familie, samlivsbrudd, slitt økonomisk, bekymring og problemer med ungene osv) men jeg kan jo ikke gi opp for det! Det ligger i min personlighet å karre meg opp igjen, ta tak i ting og prøve å gjøre endringer i min situasjon. Holde fokus på det jeg faktisk har, i stedet for det jeg ikke har. Og jeg kom til å tenke på noe jeg observerer i jobben min. Jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og noen barn har utstråling, sjarm og karisma fra de er bittesmå! Kan sammenlikne to jenter på 1,5 år, f.eks. Den ene sjarmerer alle, både barn og voksne. Den andre er nærmest "usynlig". Dette må jo være medfødt. Endret 30. oktober 2010 av wild bird Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 30. oktober 2010 #74 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Og jeg kom til å tenke på noe jeg observerer i jobben min. Jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og noen barn har utstråling, sjarm og karisma fra de er bittesmå! Kan sammenlikne to jenter på 1,5 år, f.eks. Den ene sjarmerer alle, både barn og voksne. Den andre er nærmest "usynlig". Dette må jo være medfødt. Ja, veldig mye er medfødt. Utseendet er jo f.eks rimelig åpenbart medfødt. Men det samme gjelder i stor grad også for personligheten. Og det som er trist er da at den utadvendte av disse to du nevner her, vil få mye gratis i livet som den andre ikke vil få. Livet er altså urettferdig. Nå hjelper det selvfølgelig ikke noe å sitte å gråte over at livet er urettferdig, men det kan være greit å være klar over det. Endret 30. oktober 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 30. oktober 2010 #75 Del Skrevet 30. oktober 2010 Og det som er trist er da at den utadvendte av disse to du nevner her, vil få mye gratis i livet som den andre ikke vil få. Livet er altså urettferdig. Det er jeg uenig i! Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan også ha mennesker i livet deres som ikke vil dem godt. Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan også bli rammet av alvorlig sykdom. Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan bli deprimerte av motgang. Men noen har en personlighet som beskrives veldig godt i sangen "Smile", de smiler seg gjennom motgang. Smile, though your heart is aching Smile, even though it’s breaking When there are clouds in the sky you’ll get by If you smile through your fear and sorrow Smile and maybe tomorrow You’ll see the sun come shining through for you Light up your face with gladness Hide every trace of sadness Although a tear may be ever so near That’s the time you must keep on trying Smile what’s the use of crying You’ll find that life is still worthwhile If you’ll just Smile Tekst skrevet av John Turner og Geoffrey Parsons Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 30. oktober 2010 #76 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Det er jeg uenig i! Ja, det er fortsatt ikke forbudt ved lov å være uenig med meg Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan også ha mennesker i livet deres som ikke vil dem godt. Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan også bli rammet av alvorlig sykdom. Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan bli deprimerte av motgang. Jeg er faktisk enig med deg i det du skriver her. Jeg vil også gå så langt som å påstå at såkalte "attraktive" mennesker vil være som magneter på mange som ikke vil dem noe godt, ja. Og kvinner er spesielt utsatte. Da gjelder det å ha fått godt vett i tillegg, noe mange ikke har. Som forsåvidt er naturlig i unge år. Dessverre. Men noen har en personlighet som beskrives veldig godt i sangen "Smile", de smiler seg gjennom motgang. Ja, lettere sagt enn gjort er jeg redd. Men det hjelper i hvertfall ikke noe å gråte over urettferdighet. Endret 30. oktober 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2010 #77 Del Skrevet 30. oktober 2010 Det er jeg uenig i! Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan også ha mennesker i livet deres som ikke vil dem godt. Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan også bli rammet av alvorlig sykdom. Mennesker som smiler og som har en utadvendt natur kan bli deprimerte av motgang. Men noen har en personlighet som beskrives veldig godt i sangen "Smile", de smiler seg gjennom motgang. Det være lykkelig og tilfreds handler jo ikke om hvor mange mennesker som vil deg vondt eller hvor mye motgang du møter. Det handler evnen og forutsetningen du har til å takle det. Som nevnt over er noen ettåringer sprudlene og sjarmerende og har en kjempepersonlighet som er medfødt, også har du de usynlige barna som aldri får den annerkjennelsen de egentlig trenger. Noen er kjempeflinke til å bygge opp et støttende nettverk rundt seg, også har de de som ikke har evnen til å bygge disse relasjonene som andre og som plutselig står på bar bakke når ting går galt. Det blir helt feil å si at arv ikke spiller inn. Utadvendte får utrolig mye gratis, jeg tror ikke helt de som er født med en slik personlighet vet hvor heldige de er. Dagene er mye vanskeligere når må motivere seg i lang tid i forveien hver gang man skal ytre sine ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 30. oktober 2010 #78 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Utadvendte får utrolig mye gratis, jeg tror ikke helt de som er født med en slik personlighet vet hvor heldige de er. Jeg var utrolig sjenert da jeg var liten. Jeg var alltid blid, men jeg hang i skjørtet på mamma og ville ikke huske på husken på lekeplassen en gang hvis hun ikke fulgte meg. Jeg gråt i parken til jeg ble tatt ut igjen og jeg nektet å begynne på kor, ballett eller noe som kunne være skummelt. Til slutt fikk de overtalt meg til å begynne på turning og når jeg ser bilder av meg derfra, så ser jeg en sjenert liten tass med små musefletter og med et litt engstlig uttrykk.. Ettersom årene har gått har jeg fått et ønske om å utvikle meg og lære mer om meg selv. Den jeg er inni meg i dag er ikke den jeg var inni meg som liten. Selv om jeg var blid og "lett å ha med å gjøre" som barn, så betyr ikke det automatisk at jeg hadde en stor indre trygghet. Dette har kommet med årene og med hard jobbing og mye utfordring. Ergo -. min utadventhet er nok ikke medfødt, selv om min positive holdning til livet muligens er det. Jeg tror fullt og helt på at "utadventhet" kan tillæres dersom man bestemmer seg for det og bruker tid på det. Endret 30. oktober 2010 av Krill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 30. oktober 2010 #79 Del Skrevet 30. oktober 2010 Det være lykkelig og tilfreds handler jo ikke om hvor mange mennesker som vil deg vondt eller hvor mye motgang du møter. Det handler evnen og forutsetningen du har til å takle det. Ja riktig, men det igjen baseres ikke på hvor utadvendt du er, som du sier senere i innlegget ditt. Det å være utadvendt kan i mange tilfeller være en ulempe, fordi mange forventer mer av de som tilsynelatende har "alt", og som "får mye gratis". Du skriver: Utadvendte får utrolig mye gratis, jeg tror ikke helt de som er født med en slik personlighet vet hvor heldige de er. Dagene er mye vanskeligere når må motivere seg i lang tid i forveien hver gang man skal ytre sine ønsker. Jeg har to barn, ett sjarmerende og utadvendt, og ett "usynlig" og stille barn. Det utadvendte barnet har det ikke lettere enn sitt "usynlige" søsken, men utfordringene arter seg ulikt for hvert barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 30. oktober 2010 #80 Del Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har to barn, ett sjarmerende og utadvendt, og ett "usynlig" og stille barn. Det utadvendte barnet har det ikke lettere enn sitt "usynlige" søsken, men utfordringene arter seg ulikt for hvert barn. Ja, og det samme gjør da det man får lett eller gratis i livet. Altså ulikt for hvert barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå