Gjest Ruccola Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har to Eva solo utepotter i kjøkkenvinduet, men persille og gressløk i. Har plantet dem rett i potten, uten mellompotte, for når jeg prøvde det - tørket de bare ut. De suger til seg vann i massevis, og virker som om de funker bra, men de blir så grønne nedi vannpotten! Må vaske den omtrent hver uke, og en gang i mnd må jeg vaske trådene- som da har grønt "slim" hengende på seg. Liker pottene ellers, så syns det er så synd om man må slutte å bruke dem. Noen som gjør det annerledes, og som ikke får disse grønne algene i vannet?
Gjest Elastica Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg vasker også de blanke pottene av og til. Men jeg synes de virker så bra at det er verdt det.
putit Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Kan det være noe med kvaliteten på urteplantene du har i potta? Jeg har brukt mine til basilikum og persille uten problemene du nevner. Basilikumen kjøpte jeg i plantebutikk, mens persillen har jeg dyrket selv. Ingen av disse har gitt stygge vannpotter
Gjest Ruccola Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har dyrket begge selv Har minimalt med jord i for å prøve å begrense det, men det hjelper ikke.
Amys Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Noen ganger blir vannet i mine grønt, andre ganger ikke, uten at jeg har funnet noe system i det. Jeg planter forøvrig mine også rett nedi keramikkpotten, uten innerpotte. Jeg pleier egentlig bare å skylle/vaske de blanke pottene ved behov, og la trådene være som de er (plantene mine pleier å få røttene hengende ned langs trådene, så jeg tør ikke vaske trådene, er redd for å ødelegge plantene )
Ciara Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 Min basilikum dør alltid uansett, selv i denne potten. Noen som aner hva jeg gjør galt? Den står på kjøkkenbenken og er butikk-kjøpt plante som jeg har plantet rett ned i potten. Utrolig irriterende at jeg må bruke den opp raskt for å ha nytte av den.
Gjest Ruccola Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Min basilikum dør alltid uansett, selv i denne potten. Noen som aner hva jeg gjør galt? Den står på kjøkkenbenken og er butikk-kjøpt plante som jeg har plantet rett ned i potten. Utrolig irriterende at jeg må bruke den opp raskt for å ha nytte av den. Kanskje den får for lite lys, for mye trekk eller andre forhold som basilikum'er kanskje ikke liker Du har i trådene i potten din sant?
BlackBerry Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har en sånn potte, men forstår ikke hvordan den skal brukes. Hva gjør man med trådene?
Amys Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har en sånn potte, men forstår ikke hvordan den skal brukes. Hva gjør man med trådene? Du må "sy" med tråden gjennom hullene under potten. Jeg pleier å brette min tråd til den er ca 20cm lang, og bruke en binders til å tre den gjennom alle hullene, og la trådendene henge ned i den blanke potten med vann i. Litt vanskelig å forklare, håper du forstod
Virvel Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Min basilikum dør alltid uansett, selv i denne potten. Noen som aner hva jeg gjør galt? Den står på kjøkkenbenken og er butikk-kjøpt plante som jeg har plantet rett ned i potten. Utrolig irriterende at jeg må bruke den opp raskt for å ha nytte av den. Vent til våren, kjøp frø og dyrk den selv. Da får du en mye mer hardfør plante. Min basilikum gror som bare det, selv nå! Butikkplanter er ikke ment å skulle vokse videre, men du kan muligens få det til hvis du deler dem opp slik at de ikke er så tette, og gjerne klipper dem ganske mye ned også. Og ang. grønt i vannet: Slik er det bare. Det er jo jord og planter det er snakk om. Jeg ser også at noen av mine urter genererer mer grønt enn andre, men da vasker jeg bare potten litt oftere. Endret 29. oktober 2010 av Virvel
Zzyzx Skrevet 29. oktober 2010 #11 Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Jeg har fått butikkbasilikum til å bli en halvmeter høy i en slik potte. Endret 29. oktober 2010 av Zzyzx
Gjest Ambra Skrevet 30. oktober 2010 #12 Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Min basilikum klarer seg fint om sommeren i urtepotten, men ikke resten av året. Vil tro det har med temperaturforhold og trekk å gjøre, basilikum er jo veldig var! Endret 30. oktober 2010 av Ambra
BlackBerry Skrevet 30. oktober 2010 #13 Skrevet 30. oktober 2010 Du må "sy" med tråden gjennom hullene under potten. Jeg pleier å brette min tråd til den er ca 20cm lang, og bruke en binders til å tre den gjennom alle hullene, og la trådendene henge ned i den blanke potten med vann i. Litt vanskelig å forklare, håper du forstod Men hvordan gjør dette at vannet kommer "opp" til planta? Jeg trodde trådene skulle opp i jorda på plantene jeg....
Zzyzx Skrevet 30. oktober 2010 #14 Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Det fungerer egentlig akkurat som et stearinlys. Veken på et stearinlys trekker opp stearinen som forbrennes av flammen, på samme måte som tråden i potta trekker opp vannet som "forbrennes" av planten. Hvis du holder en stripe tørkepapir såvidt ned i overflaten på et glass vann, så vil du se at vannet trekker oppover papiret. Så ser du hvordan det funker. Trådene skal altså henge ned i nederste potta. Endret 30. oktober 2010 av Zzyzx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå