Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er veldig intressert i psykologi og har lenge vært bestemt på at det er det jeg har lyst til å bli. Jeg ser (skattelistene) at i Norge gir mange år med krevende utdanning veldig lite utslag lønnsmessig, - industriarbeidere og snekkere tjener samme som folk med doktorgrad etc. - og jeg har inntrykket av at det er anderledes i USA.

Hører ofte at leger som yrkesgruppe tjener seg rike i USA og at man som både advokat og lege vaneligvis gjør så mye penger at man tilhører overklassen i motsetning til i Norge hvor man er fanget i middelklassen uansett hvor mange seksere fra vgs du har, eller hvor lang utdanning.

Gjelder dette også for psykologene? Har hørt at det er stor etterspørsel etter psykologer i USA (og vanlig å gå til en) så det er jo sannsynlig? Noen med peiling? Isåfall, bør jeg studere i USA?

Dette fremsto sikkert litt sært, men blir svært takknemlig hvis noen har noen svar på mitt (sære) spørsmål :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil blir psykolog for å tjene mest mulig penger?

På en måte forstålig, men jeg mener det kan vise du har litt feil fokus og motivasjon til å studere psykologi.

Jeg vil nok tro at psykologer i USA tjener mer enn vanlige folk. Men jeg tror det er fordi det øvrige lønnsnivået er så lavt ellers. I USA er det ikke like lett å få utdannelse, det er heller ikke like vanlig osm i Norge, og forskjellene er store fordi det er sånn de opererer med økonomien i USA. De som bare er snekkere og sånt tjener shit, mens du som psykolog tjener bra. I Norge tjener du også bra, men det gjør snekkeren óg.

Men det er som sagt fordi det ikke skal lønne seg med utdannelse i Norge. Man er egentlig jævelig dum som tar utdannelse og jobber etter den her.

Skrevet

Man må svi av mye penger på forsikringer, da. Pasientene kan jo saksøke deg i hytt og pine...

Skrevet

Du vil blir psykolog for å tjene mest mulig penger?

På en måte forstålig, men jeg mener det kan vise du har litt feil fokus og motivasjon til å studere psykologi.

Jeg vil nok tro at psykologer i USA tjener mer enn vanlige folk. Men jeg tror det er fordi det øvrige lønnsnivået er så lavt ellers. I USA er det ikke like lett å få utdannelse, det er heller ikke like vanlig osm i Norge, og forskjellene er store fordi det er sånn de opererer med økonomien i USA. De som bare er snekkere og sånt tjener shit, mens du som psykolog tjener bra. I Norge tjener du også bra, men det gjør snekkeren óg.

Men det er som sagt fordi det ikke skal lønne seg med utdannelse i Norge. Man er egentlig jævelig dum som tar utdannelse og jobber etter den her.

Nei, jeg vil bli psykolog fordi jeg er intressert i psykologi. MEN jeg vil ikke erfare å få null uttelling for utdanning, slik man gjør i Norge hvor folk med null skolegang etter barneskolen som jobber på pukkverk tjener det samme som en lege med to spesialiseringer.

Jeg vil jobbe med psykologi, fordi det er det jeg er opptatt av, men jeg vil samtidig at 5-6 år med krevende utdanning og mye slit skal gi pay-off økonomisk. Jeg ser alle unge som sliter livet av seg for å komme inn på et gitt studium i Norge fordi de tror det er mulig å "jobbe seg opp", med forbedring av fag, opparbeiding av studiepoeng og alderspoeng, bruker 4 år på å komme inn på medisin eller odontologi, men likevel aldri kommer en centimeter ut av middelklassen.

Ja er nok sant det du sier, akademikere blir nok i større grad høytstående borgere i USA fordi arbeiderklassen er såpass stor. Det jeg vet fra statene er at leger svært ofte bor i supervillaer i samme strøk som filmstjerner og musikklengender som er gode for mange hundre millioner. I USA er legene faktisk velstående. Du tror altså at det samme gjelder for psykologer?

Skrevet (endret)

Lønn som ferdig utdannet psykolog er vel 380-420 tusen i året eller noe slikt her i Norge tror jeg, er vel ikke direkte dårlig det, men det kommer jo annpå hvor man jobber og hvilket felt innenfor psykologien man jobber med. Det er vel noe av det samme, men sikkert med høyere utslag i USA enn i Norge også ett skille om man jobber i offentlig eller privat sektor.

Og hvorvidt det er verdt å ta lang utdannelse kan man sikker diskutere hvertfall mht økonomien, men det ligger jo noe bakom mht interesser og personlig tilfredstilelse med det også da som ikke for meg måles i penger.

Når det er sagt så skulle jeg ønske at man fikk mer igjen for det økonomisk for å ta lang utdannelse, men mye av det henger i dag sammen med boligprisene her i landet etter min mening. I de klassene jeg har gått i skolesammenheng så har vel de som har lang utdannelse nødt å se seg nødt til å betale en million mer på boligmarkedet som akademikere enn de som tok yrkesfaglig utdannelse og som kom seg inn i boligmarkede før det tok helt av.

Unnskyld for litt "off topic" på slutten men det er allikevel relavant i diskusjonen om lønn, hvertfall er i Norge.

Endret av Equinox
Skrevet

Ja stemmer dette med leger i USA; de er ofte veldig rike og med en Beverly Hills-livsstil. Vet ikke om det også gjelder psykologer, men det vil jeg vel egentlig tro. Akademikere i ettertraktede yrker i USA er nok ganske rike.

Skrevet

Hei! Jeg er veldig intressert i psykologi og har lenge vært bestemt på at det er det jeg har lyst til å bli. Jeg ser (skattelistene) at i Norge gir mange år med krevende utdanning veldig lite utslag lønnsmessig, - industriarbeidere og snekkere tjener samme som folk med doktorgrad etc. - og jeg har inntrykket av at det er anderledes i USA.

Hører ofte at leger som yrkesgruppe tjener seg rike i USA og at man som både advokat og lege vaneligvis gjør så mye penger at man tilhører overklassen i motsetning til i Norge hvor man er fanget i middelklassen uansett hvor mange seksere fra vgs du har, eller hvor lang utdanning.

Gjelder dette også for psykologene? Har hørt at det er stor etterspørsel etter psykologer i USA (og vanlig å gå til en) så det er jo sannsynlig? Noen med peiling? Isåfall, bør jeg studere i USA?

Dette fremsto sikkert litt sært, men blir svært takknemlig hvis noen har noen svar på mitt (sære) spørsmål :ler:

Dette er jo ikke spesielt for psykologer! Uansett: psykologer i Norge tjener meget, meget bra! Enten de jobber offentlig eller privat, er ansatt eller drivet egen praksis: lønningene er godt solide!

Det er ikke bare psykologene som tjener "like mye som rørleggere" i Norge - det gjelder alle med Mastergrader: de tjener alle likt som vaskehjelper og andre. Det er slik det er i sosialistiske land.

Skrevet

Dette er jo ikke spesielt for psykologer! Uansett: psykologer i Norge tjener meget, meget bra! Enten de jobber offentlig eller privat, er ansatt eller drivet egen praksis: lønningene er godt solide!

Det er ikke bare psykologene som tjener "like mye som rørleggere" i Norge - det gjelder alle med Mastergrader: de tjener alle likt som vaskehjelper og andre. Det er slik det er i sosialistiske land.

Psykologer i Norge tjener bra, men fortsatt på lik linje med snekkere og steinknusere. Da vil jeg spare utgiftene ved utdanning og bli steinknuser istedet.

Er man psykolog i Norge har du god lønn ja, men likevel kun øvre middelklasse, hvis jeg med samme utdanning kan bli rik overklasse i USA velger jeg det.

Skrevet (endret)

Er man psykolog i Norge har du god lønn ja, men likevel kun øvre middelklasse, hvis jeg med samme utdanning kan bli rik overklasse i USA velger jeg det.

Er det noen andre grunner i tillegg til at USA er forlokkende for deg utenom at du av en eller annen grunn ikke ser deg fornøyd med å potensielt "kun" være i den øvre middelklasse?

Greit nok at alle har sine prioriteringer, men den grunnen alene virker hvertfall for meg som en liten motsetning til noe av verdigrunnlaget man kanskje generelt ville forvente av en psykolog, alene høres det ut som en merkelig og kanskje platt grunnlag, men meg om det.

Og i tillegg uten å vite det med den største sikkerhet så er det etter mitt minne mer normalt at psykologer tar ph.d i USA etter en master grad, man trenger det ikke men en master i psykologi fra USA er ikke det samme some en master fra mange Europeiske land mener jeg å huske, ikke at du kan sitere meg på det men bare et vagt minne som kan være riktig.

Endret av Equinox
Skrevet

Psykologer i Norge tjener bra, men fortsatt på lik linje med snekkere og steinknusere. Da vil jeg spare utgiftene ved utdanning og bli steinknuser istedet.

Hvorfor er du så sykelig opptatt av hvilken samfunnsklasse du vil/skal/kan tilhøre?

Du virker ikke som en psykolog jeg ville sendt folk jeg bryr meg om til. Eller meg selv, for den saks skyld.

Skrevet

Så naivt!

I USA jobber psykologer i ulike sektorer: de i kommunene, de i staten, de i private organisasjoner og de som driver egen praksis eller jobber som personlig "couch" for noen med mye penger.

Lønningene varierer selvsagt massivt i USA også - du blir ikke automatisk rik v å bli psykolog...det vil også ha mye å si hvor flink du er, dine personlige egenskaper og hvor godt fornøyd kundene er med deg.

Skrevet

Du er nok inne på noe, men jeg tror nå at det er mer sannsynlig at leger i USA tjener seg rike, enn psykologer?

Skrevet

Jeg har bodd i USA lenge, og måtte le da jeg så dette innlegget.

Virkligheten i USA er meget anderledes enn det man får presentert på tv. Det finnes nok rike leger og helt sikkert mye mer rike leger enn i Norge. Mesteparten av legene jeg kjente i USA hadde en bra livsstil, men ikke noe spesielt "rikt". Vi i Norge har en tendens (selv etter finanskrisen) til å tro at "alle" er rike i USA, men dette er ikke sant (snarere motsatt)

I tillegg kan det være vanskelig å få seg jobb i USA spesielt i et "mykt" område som psykologi. Hva en psykplogi får utbetalt avhenger sikkert av hvor i landet de bor, har man master eller PHD, hvilket område de arbeider i, hvilken praksis de har,er du flink til å "shoppe" for pasienter, hvilken kompetanse de har osv...

Før du kaster deg inn i et dyrt studie: har du tenkt litt på hvordan du skal få arbeidstillatelse i USA? (det er ingen mangel på psykologer der så jeg tviler på om du kan få en arbeidstillatelse sånn uten videre)

Det er også spinndyrt å gå på skole i USA p.g.a skolepengene

Skrevet

Jeg tror startlønn for en nyutdannet psykolog i Norge ligger rundt 420.000 kr. Den vil jo øke etterhvert, og det er vel ikke uvanlig at man etter en spesialisering får et ganske greit lønnshopp.

Lønnen vil også avhenge av hva du velger å jobbe med. F.eks. blir psykologer lønnet en god del mer i store private organisasjoner, men da jobber man mer med arbeids- og organisasjonspsykologi enn klinisk psykologi. Jobb i det offentlige eller i akademia gir etter min mening en solid nok lønn.

Greit nok at personer med yrkesfaglig utdanning og null studielån får like godt betalt som jeg vil få i fremtiden. Jeg har valgt psykologyrket uavhengig av lønnsutsikter og velger ikke å sammenligne meg med andre typer yrker som uansett ville vært uaktuelle for meg. Seks års psykologistudier gir meg dessuten mye mer enn en ok betalt jobb!

Skrevet

Jeg har bodd i USA lenge, og måtte le da jeg så dette innlegget.

Virkligheten i USA er meget anderledes enn det man får presentert på tv. Det finnes nok rike leger og helt sikkert mye mer rike leger enn i Norge. Mesteparten av legene jeg kjente i USA hadde en bra livsstil, men ikke noe spesielt "rikt". Vi i Norge har en tendens (selv etter finanskrisen) til å tro at "alle" er rike i USA, men dette er ikke sant (snarere motsatt)

I tillegg kan det være vanskelig å få seg jobb i USA spesielt i et "mykt" område som psykologi. Hva en psykplogi får utbetalt avhenger sikkert av hvor i landet de bor, har man master eller PHD, hvilket område de arbeider i, hvilken praksis de har,er du flink til å "shoppe" for pasienter, hvilken kompetanse de har osv...

Før du kaster deg inn i et dyrt studie: har du tenkt litt på hvordan du skal få arbeidstillatelse i USA? (det er ingen mangel på psykologer der så jeg tviler på om du kan få en arbeidstillatelse sånn uten videre)

Det er også spinndyrt å gå på skole i USA p.g.a skolepengene

Så det er ikke slik at psykologer i USA er særlig rikere enn psykologene i Norge?

Og jeg tenkte på å få statsborgerskap i USA, er det vanskelig?

Skrevet

Så det er ikke slik at psykologer i USA er særlig rikere enn psykologene i Norge?

Og jeg tenkte på å få statsborgerskap i USA, er det vanskelig?

Det er meget vanskelig. Du må først få bli "Permanent Resident" (få green card), bo i USA i flere år og deretter kan du søke om statsborgerskap. Årene som "utenlandsk student" teller ikke i denne sammenhengen. Med mindre du vinner et"Green card lottery" eller en av foreldrene dine er amerikansk så tviler jeg sterkt på at du kommer til å kvalifisere.

Skrevet

Det er meget vanskelig. Du må først få bli "Permanent Resident" (få green card), bo i USA i flere år og deretter kan du søke om statsborgerskap. Årene som "utenlandsk student" teller ikke i denne sammenhengen. Med mindre du vinner et"Green card lottery" eller en av foreldrene dine er amerikansk så tviler jeg sterkt på at du kommer til å kvalifisere.

Er det like vanskelig å bli "permanent resident" da? For da kan jeg vel jobbe der og tjene penger?

Skrevet

De flest som blir leger eller psykologer eller sykepleiere idag, spesialiserer seg etterpå. Det er da de gode lønningene kommer.

En lege kan da tjener 1,4 mill i året, og en sykepleier kan da tjene 600 000 i året.

Skrevet

Er det like vanskelig å bli "permanent resident" da? For da kan jeg vel jobbe der og tjene penger?

Det er ikke bare "å bli" permanent resident i usa. Før du får dette, må du først kvalifisere til et arbeidsvisum, og slik som arbeidsmarkedet er i usa nå om dagen, er det få arbeidsgivere som vil sponse dette, med mindre du har enestående evner og ferdigheter og kan fylle en posisjon som ingen amerikanere er kvalifisert til...

Skrevet

De flest som blir leger eller psykologer eller sykepleiere idag, spesialiserer seg etterpå. Det er da de gode lønningene kommer.

En lege kan da tjener 1,4 mill i året, og en sykepleier kan da tjene 600 000 i året.

Hvordan kom du inn på sykepleiere? Har de blitt nevnt før i denne tråden?

Javel, leger kan med flaks, hard jobbing og spesialiseringer tjene over 1 mill i året - men det er fortsatt på nivå med snekkere, rørleggere og steinknusere. Dessuten er 1,4 mill en god lønning men du er fortsatt medlem av middelklassen i Norge og helt "vanlig" dog lang og krevende utdanning + spesialisering.

Forskjellen er at leger i USA er rike, og en del av de virkelig velstående samfunnsborgerne (Ala Beverly Hills), i Norge derimot er de helt vanlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...