Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ha jula hjemme i år og invitere foreldre og søsten hjem til oss. Dette synes alle var fint, men nå vil plutselig svigers absolutt ta med seg mat! (mulig det er for å være snille, eller kanskje de ikke stoler på mine matlagingsegenskaper, hehe). Jeg har alltid fått ros for maten min og jeg klarer fint å lage julemiddagen. Det er akkurat som om de vil ha sin egen mat.

Jeg synes det er litt frekt, de får vel spise det de får? Jeg vil gjerne lage min egen mat da vi skal ha middagen hjemme hos oss? De sa også: ja, du skal vel lage sånn og sånn? På den "riktige" måten?

Jaja..

Flere som har svigers som blander seg i jula?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som gjester får de spise det de får, ja. Ellers får de la være å komme.

Skrevet (endret)

Julen er viktig for veldig mange mennesker. For noen er det veldig viktig at ting gjøres akkurat slik det alltid har vært gjort for at det skal oppleves som skikkelig jul. (Same procedure as every year...)

Jeg tenker at svigers sikkert både vil hjelpe til; hvis dere inviterer til jul for første gang så vet de sikkert hvor mye det jobb det er å gjøre alt i stand til stort juleselskap. Dessuten kan det hende at de kanskje har noen ting de forbinder med jul som de gjerne vil ha på julaften. Noen må se "tre nøtter til Askepott" for at det skal bli ordentlig jul - noen andre må ha rødkål laget etter gamle tante Magdas oppskrift.

Jeg ville tolket dette som et tilbud om å hjelpe til - ikke som utidig innblanding. Jeg synes du skal være takknemlig for hjelpen jeg, og ikke tenke mer på det.

Endret av pøbelsara
Skrevet

Jeg har svigers som blander seg litt innimellom, men kun i beste mening. De ønsker å ha med seg noe og bidra tydeligvis :)

Pleier å løse det ved å spørre om svigers kan bake med ei kake feks og da er alle fornøyd.

Jeg ville sagt pent takk for tilbudet og sagt at du ønsker å stå for en hel julemiddag selv, evnt om de vil bidra med noe at de kanskje vil lage dessert eller noe til å spise utpå kvelden.

Alle ønsker om hva som skal lages og hvordan hadde jeg nok overhørt litt, men for al del, hadde det vært deres tradisjon å ha sjy til ribba istedet for saus ville jeg lagd begge deler. Hadde ikke bare stått på mitt heller.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg var veldig glad for at mamma ordnet med noe mat og tok med seg til meg på julaften. Da ble det litt mindre på meg å gjøre.

Nå spørs det hva slags mat du har tenkt å servere på julaften og hva som er tradisjon hos de andre. Jeg hadde f.eks. grått mine modige tårer om jeg hadde vært gjest hos noen og kun fått pinnekjøtt. Da hadde jeg valgt å ikke komme faktisk.

Tror nok svigermor bare vil hjelpe til. Sett pris på det. Du kan f.eks. si at i år har jeg lyst til å lage all maten, men dersom du har lyst så kan du f.eks. lage desserten eller en spesiell kake. Kanskje hun alltid har lagd mat til julaften og da blir det veldig uvant å ikke skulle gjøre noe.

Bella

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig takknemlig for all mat-hjelp jeg kunne få, men så er jo matlaging min desidert svakeste side også da. Ellers så tenker jeg at nå skal jo dere på en måte skape en ny tradisjon, og da må det være rom for både nytt og gammelt. Du har vel sikkert gjennomtenkte tanker om hvordan du vil at denne nye tradisjonen skal bli, men samtidig er kanskje de andre redd for at alt det "gamle" skal bli borte. Det er igrunn en litt vanskelig sak det der. Begge parter må gi og ta rett og slett. Ta imot litt hjelp, men si også ifra hvis du føler noen tar over, det er jo hos dere det skal feires.

Gjest navnelapp
Skrevet

Å be om ho kan lage desserten er vel greit? Då føler ho at ho får bidra, samtidig som du har nokolunde kontroll.

Skrevet

Jeg synes ikke du automatisk skal legge noe negativt i det. Kanskje de bare vil hjelpe? Jeg synes det bare skaper dårlig stemning å tenke slik som Rosalie, jeg vil heller ha en koselig jul enn å henge meg opp i småting. La dem ta med mat hvis de har lyst til det, da blir det også mindre arbeid på deg.

Skrevet

Nå spørs det hva slags mat du har tenkt å servere på julaften og hva som er tradisjon hos de andre. Jeg hadde f.eks. grått mine modige tårer om jeg hadde vært gjest hos noen og kun fått pinnekjøtt. Da hadde jeg valgt å ikke komme faktisk.

Hvis man er så avhengig av tradisjoner får man holde seg hjemme i jula. Selv kommer jeg fra en familie som har en sær mattradisjon på julaften, men jeg har ingen problemer med å spise ribbe eller pinnekjøtt når jeg hos andre, så lager jeg min egen versjon i romjula en dag. Får man noe man ikke klarer å spise får man tilby seg å ta med noe eget i tillegg.

Skrevet

Hvis man er så avhengig av tradisjoner får man holde seg hjemme i jula. Selv kommer jeg fra en familie som har en sær mattradisjon på julaften, men jeg har ingen problemer med å spise ribbe eller pinnekjøtt når jeg hos andre, så lager jeg min egen versjon i romjula en dag. Får man noe man ikke klarer å spise får man tilby seg å ta med noe eget i tillegg.

AB #5 her.

Har ikke noe med å være sær. Pinnekjøtt er desidert noe av det verste jeg kan få. Jeg blir uvel av kun lukta. Er vant til ribbe, men kan godt spise torsk, kalkun og annet på julaften, men IKKE pinnekjøtt. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å ta med meg egen mat. Lukta skulle jeg nok ha overlevd. Her hjemme har jeg sagt til samboer at det er 24 timers varsel når han skal ha pinnekjøtt sånn at jeg kan sørge for at jeg er ute av huset.

Skrevet (endret)

Poenget i denne tråden er jo nettop at svigers har tilbudt seg å ha med mat, da- og TS spør om vi synes det er frekt.

Jeg synes fortsatt ikke det. :)

Endret av pøbelsara
Skrevet

AB #5 her.

Har ikke noe med å være sær. Pinnekjøtt er desidert noe av det verste jeg kan få. Jeg blir uvel av kun lukta. Er vant til ribbe, men kan godt spise torsk, kalkun og annet på julaften, men IKKE pinnekjøtt. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å ta med meg egen mat. Lukta skulle jeg nok ha overlevd. Her hjemme har jeg sagt til samboer at det er 24 timers varsel når han skal ha pinnekjøtt sånn at jeg kan sørge for at jeg er ute av huset.

Og vet du hva jeg har lært da? Jo, er man invitert bort og ikke liker maten, så spiser man tilbehør.

Jeg spiser generelt mest tilbehør på julaften, da jeg ikke er begeistret for noe julemat, men jeg insisterer da ikke på å ha med meg noe annet for det! Takker man ja til invitasjonen, så takker man ja også til maten som serveres. Med noen unntak, som allergi.

Skrevet

TS:

Jeg har jo vært hos svigers et par ganger på juleaften og jeg liker ikke akkurat matlagingen hennes, synes maten er veldig smakløs, men jeg sier ingenting på det...tilbyr meg heller ikke å ta med noe mat som er "min" bare fordi jeg liker den bedre..

Det er mulig at de vil hjelpe til, men jeg føler at jeg blir litt overkjørt. Men jeg skal tilby henne å ta med dessert hvis hun ønsker det. Så kan jeg servere den i tillegg til min/vår dessert.

Skrevet

Man skal ikke tulle til julemiddagen og det er vel det svigers kanskje er redd for at du vil gjøre. Har de noen grunn til å tro dette?

Skrevet

Kan det hende at hun synes at maten din er for sterk? Kanskje hun blir dårlig i magen?

En god ide som du selv foreslå, og foreslå at de tar med dessert :)

Skrevet

Flere som har svigers som blander seg i jula?

Da svigermor begynte å oppleve at julen bare var mas og styr, og at hun var så sliten på julaften at hun ikke klarte å kose seg, har jeg laget til jul i vårt hjem.

Det er 13 år siden nå, og i 13 år har svigermor kommet til juleselskap med ribbefatet i hendene, og svigerfar kommer tuslende bak med rødkål og en sausekjele. (og i 17 år har hun glemt medisterkakene hjemme :ler: )

Slik har det vært i alle år, og slik kommer det til å bli i alle år, helt til hun glemmer hvordan hun skal steke ribbe.

Vi kan si at dette har blitt en tradisjon hos oss.

Det første året tenkte jeg som deg, at hun blandet seg inn, men andre året innså jeg at dette var viktig for henne. Det hadde ingenting med meg, og mine evner som husmor å gjøre, men det var viktig for henne å føle at hun bidro med det hun kunne best.

Hun har aldri vært en baker, hun har aldri vært den som har laget juleting, men hun har vært den som laget maten...

Hun ønsker å gi sin sønn litt av "mors jul", og hun ønsker at barnebarna skal oppleve julematen som de ville opplevd den hvis hun hadde orket å stelle i stand til juleselskap.

Det er viktig for henne, og det å steke ribbe betyr ikke så mye for meg, at jeg må såre henne ved å si at jeg vil lage den selv.

Snakk med din svigermor.

Spør, lytt, og finn ut om det er viktig for henne å føle at hun bidrar.

Det kan hende du blir overrasket over svaret. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er 13 år siden nå, og i 13 år har svigermor kommet til juleselskap med ribbefatet i hendene, og svigerfar kommer tuslende bak med rødkål og en sausekjele. (og i 17 år har hun glemt medisterkakene hjemme :ler: )

Det er selvsagt 13 år hun har glemt medisterkakene, ikke 17 år.

Skrevet

Jeg er enig med de fleste andre her, jeg tror hun bare vil hjelpe. For deg som ikke liker pinnekjøtt; for meg er det omvendt; hvis jeg skulle vært til middag hos noen som ikke hadde pinnekjøtt så hadde jeg tatt det med selv. For meg er pinnekjøtt jula. Nå har jeg ikke vært oppi denne situasjonen selv da, men om jeg skulle laget middag og noen absolutt ville tatt med seg sin ting så skulle de fått lov til det, er jo veldig greit når man er mange til bords. Men hvis jeg mente at min ribbe var den beste og at svigermor likevel ville kommet med ribbe så hadde jeg kanskje spurt om hun ikke kunne ta med seg noe annet i stedet. Eller så kan man jo lage maten sammen :-)

Jeg har vært hos andre et par ganger på julafta og da har jeg stort sett spurt om det var noe jeg kunne bidra med. Stort sett har det vært en dessert eller kake. Men et år tok jeg med meg gulrot og ertestuing fordi jeg synes det er godt til pinnekjøttet.

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er viktig for henne, og det å steke ribbe betyr ikke så mye for meg, at jeg må såre henne ved å si at jeg vil lage den selv.

Dette likte jeg veldig godt. Skulle ønske flere tenkte litt som deg :)

Skrevet

la de ta med seg mat, mer godt til dere da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...