Gå til innhold

Mat man kan spise når man er kvalm!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjennomgår en ganske hard psykisk påkjenning fortiden, og er stort sett konstant kvalm, og det er så vanskelig å spise!

Nå har jeg tatt av såpass mye at frisøren min (av alle mennesker!) har bemerket vekttapet, så er det kanskje på tide å få i seg litt næring!

Jeg føler meg helt utmattet. Men det eneste jeg greier å få i meg er farris, cola og salte chips. Dette er jo ikke noe å leve på. Noen gode forslag? Før jeg blir helt underernært?

Skrevet

Hva med noe ristet brød?

Skrevet

Hva med supper og gryteretter. Det er salt, lett og lage og lett å gjemme unna for å varmes opp.

Skrevet

Jeg slet mye med kvalme en periode etter jeg hadde gått på antibiotika, og jeg endte opp med å spise følgende:

-Klare supper med noen grønnsaker (kylling- eller kjøttbuljong med noen små biter av poteter eller gulerøtter.

-Kapteinkjeks, noen ganger klarte jeg å putte litt smør eller kremost på dem.

-Saltstenger

-Kokt pasta uten saus. Pleide å koke en del, og så hadde jeg det kaldt i kjøleskapet som jeg momset av utover dagen. Funker også å putte i suppen.

-Hvitt brød, noen ganger med skinke eller annet "nøytralt" pålegg.

Det er utrolig vanskelig å få mangfold i kostholdet når man sliter med kvalme. Om du skal spise noe frukt for eksempel, begynn med et halvt eple og skjær det i småbiter, unngå all sitrus. Ellers kan du prøve å få litt grønnsaker inn i suppen. Funker også med "salatkjøtt" sånn kyllingkjøtt i biter som du bare kan slenge rett i suppen.

God bedring og lykke til :-)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eple skrapt med skei (!!) er det einaste eg får i meg når eg er skikkeleg kvalm. Til drikke: 50/50 eplejuice og farris.

Skrevet

Jeg vil også tipse om tynn grønnsakssuppe. Lett å få i seg, og har en del vitaminer. Evt. kan du ha noe kjøtt oppi hvis det ikke blir for mye, for å få i deg mer protein.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Det har blitt en del loffskiver uten noe på. Frukt er jeg ikke noe flink å spise, men husker jeg fikk eple skrapt med skei som liten da jeg var syk. Blir nok epler og klare supper på handlelista i dag!

Skrevet

Supper, smoothie og friskpresset juice er lettvindt og næringsrik mat å få i seg. Hvis du greier så kan du lage deg salater i mange variasjoner, grøt(havregrøt), nøttebladninger. Drikk grønn og hvit te, ingefærte f.eks. skal hjelpe mot kvalme. Prøv å få i deg væske i alle fall, og spis og drikk lite av gangen. Lite og litt oftere heller.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Salte kjeks og klare supper : ) Eller bare varmt vann med buljong hvis du er på farta?

Hvordan går det med kvalmen din nå, da? :klemmer:

Skrevet

Fiskepudding du bare varmer litt i panna uten fett kan du ha på loffskiven. Næringsrikt men ganske "smakløst". Is kan også være bra!

Dette hjelper mot kvalme:

1 ltr kokt vann

3-4 sitroner

1 fersk ingefærrot

Hell det nykokte vannet i en bolle eller mugge, skjær sitronskiver og ha i vannet. Skrell ingefærroten, skjær den i tynne skiver og ha i sitronvannet. Mengden kan du regulere selv. Drikkes varm!

Skrevet

Rundstykker med bare smør på. Det funker bra, selv om man er kvalm!

Skrevet

Tørt husmannknekkebrød er noe jeg har fått i meg selv om jeg har hatt omgangssyke, fyllesyke eller bare ikke hatt matlyst :)

Skrevet

loff som jeg dypper i yoghurt.Sært men det funker for meg.

Ellers slike ritz kjeks som er salte.

revet ingefær skal vist nok hjelpe på kvalme også.

Skrevet

Om jeg har omgangssyke, så alt kommer opp igjen er det ikke mye jeg klarer å spise, men om jeg "bare" er kvalm (veit hvor jævlig det er!) så funker grove brødskiver med smør og norvegia på, veldig godt! Og masse biola (helst den med blåbær). Ellers er 50/50 eplejuice og farris deilig, som noen nevnte.

Annonse
Skrevet

Når eg er dårlig så går det mest i ristet brød eller lyse knekkebrød med smør på, evt kjeks, salt chips eller litt frukt og brus.

Så lenge det ikkje lukter noe særlig eller smaker noe særlig så går det greit nok ned.

Skrevet

Farris og eplemost er standardanbefalingen fra leger. Inneholder både salt og sukker.

Ingefær, enten revet, eller et par biter i kokt vann sies å skulle kurere kvalme.

Sutte på en sitronbåt kan virke og.

Du bør egentlig unngå altfor søte ting da disse ofte forsterker kvalmen. Salt derimot øker apetitten.

Skrevet

Jeg foretrekker skikkelig sure ting; sitron (uten sukker), feks. Men sitrondrops fungerer også brukbart. Demper kvalmen veldig bra. I matveien går det i salte, "tørre" ting... ovnsstekt tørr pomfri, salte kjeks, men også feks fiskepinner, bare de er stekt lenge nok til å være fullstendig tørre. Namnam.

Skrevet

Håper det går litt bedre med deg nå Ts.

Her er mine tips som funket da jeg var på cellegift :)

- toast (helst i toastjern) mes ost, skinke/kalunpålegg

- salt chips

- mint drops som feks mentos

- cola

- kyllingsalat med helt fersk loff

og hvis du fremdeles er kvalm anbefaler jeg disse; http://www.seaband.no/index.html

Selges på apotek :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...